Hyra ut box utan företag?

V

Valkyriaa

Hm, jag är riktigt dålig på det här och vet knappt själv vad jag menar, men jag ska försöka formulera mig på bästa sätt :p

Iallafall, om man hyr ut en eller flera boxar i ett stall, måste man ha ett företag då eller får man hyra ut som privatperson?
Hur gäller det med stallets försäkring? Måste det finnas en försäkring utöver hästens försäkring?

Nu hoppas jag verkligen på att det finns kloka bukefalister som kan hjälpa mig med dessa frågor :D

Sv: Hyra ut box utan företag?

Klart du kan hyra ut som privatperson.Precis som de som hyr ut sitt hus el liknande. Men kolla upp med skattemyndigheten vad som gäller och vad du ska deklarera........

För att det ska bli rätt i deklarationen är det bra att ha hjälp av en revisor.

Visst kan du ta upp det som hobbyverksamhet i deklarationen. Men det kan ju också vara intressant att momsregistrera för att kunna dra momsen (men då också vara tvungen att betala in moms).

Är det din fastighet? Är den klassad dom jordbruksfastighet?

Visst kan du ta upp det som hobbyverksamhet i deklarationen. Men det kan ju också vara intressant att momsregistrera för att kunna dra momsen (men då också vara tvungen att betala in moms).

Är det din fastighet? Är den klassad dom jordbruksfastighet?

Momsregistrering är ju ingen förmån direkt. Förhoppningsvis säljer man för mer än man köper och då är ju en momsregistrering något som kostar.

Tack för alla svar! :D
Det är inte jag som ska hyra ut något, går bara och letar lite nya stall (funderar på att flytta) och tänkte se vad som gäller. Man vill gärna ha koll på såna säkerhetsgrejjer :idea:

Tack igen!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej, vi har precis köpt en gård med stall utanför stan. En tidigare ägare till gården har haft två hästar, nuvarande ägare som vi köper...
Svar
7
· Visningar
1 445
Senast: Grizelda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama