hyra in hjälp till stallet?

Casteloro

Trådstartare
Är folk intresserade av att kunna hyra in hjälp om sådan finnes? Det är säkert olika från delar av landet, men generellt, vore det inte perfekt utan bekymmer med avlastning t.ex. Semesterresor och så? I södra Sverige har jag hört att det funkar, avbytare för hästar typ.

Finns säkert liknande trådar som denna men har mobilen där varje sida tar typ 5 minuter att laddas...

Skulle du vara iintresserad av kompetent person tog hand om hästarna och du är på semester?

Sv: hyra in hjälp till stallet?

Jag är kompetent. Jag har stor erfarenhet (har stuteri och seminstation). Dessutom jobbar jag som avbytare, med F-skattsedel.
Men ingen med hästar har hittills varit beredd att betala vad det kostar att anlita mig.
Och varför skulle jag jobba billigare för att sköta hästar, än vad jag tjänar på att sköta en ko eller grisbesättning?

Så är det. Många är säkert intresserade av hjälp. Ytterst få av att betala riktig lön.

Jag har haft avbytartjänst som hjälp i stallet.
Det fungerade utmärkt för mig.
Men för andra var det inte så bra, hästar fungerar ju annorlunda än kor och så även hästfolk jämfört med bönder.
Alla avbytare fungerade alltså inte.

En välutbildad och rutinerad avbytare är annars mycket effektiv jämfört med annan stallpersonal.
Jag tror definitivt att det finns en marknad i Stockholms-Uppsala området.
Många stressade och högutbildade människor som har råd att utan vidare betala 5000:-/månad för en stallplats.
Ett kollektivstall t.ex. är så mycket billigare och lättare att hitta, men kanske orkar man inte alltid göra sina pass.

Det borde gå.

Absolut är det så. Folk har väldigt svårt att betala vad det kostar att få hjälp i stallet. Det syns väldigt tydligt om man kollar alla "jobbannonser" där det erbjuds allt ifrån "rida mina hästar" och "gratis ridlektioner" till "fickpengar" som lön. Dessutom söker dessa "arbetsgivare" inte kompetent folk, utan väljer hellre yngre och mindre erfarna just för att inte behöva betala lagstadgad lön.

Undantag finns givetvis. (De som har förstått att man måste betala VIT lön). Men generellt ser det ut på detta vis.

Men det är en enorm skillnad på att ta på sig ett arbetsgivaransvar och att köpa en tjänst av någon med F-skatt.
Att köpa en vecka per timme kan man nog skrapa ihop till om man vill eller behöver vara ledig.
Då så kan även travstall vara intresserade när de får sjukfall och så.

I mitt förra stall åkte stallägarna utomlands.
Avbytartjänsten kostade 450:-/timmen ( fyrahundrafemtio) och de var där ute varje dag.
Vissa dagar mockade avbytartjänsten, men för det mesta mockade vi mot att vi fick billigare stallhyra.
Det var 18 hästar jag och en till tjej höll koll på och mockade, släppte in, visiterade alla, blandare kraftfoder, osv osv... Ringde hovslagare till två hästar och veterinär till en...

Det finns tre avbytartjänster här, som sammarbetar tillsammans. Alla får betalt av varandra, men oftast så tror jag att man fixar det gratis - någon hjälper till...

De var föresten borta i 16 dagar.

Jag själv hade nog där imot tagit någon kan kände väl, som kände hästarna och fick hjälp mot pengar, eller hästutrustning eller presentkort.. Ganska högt beroende på hur länge jag skulle vara iväg.

Jag brukar tänka att om jag hade egen gård skulle jag hyra in folk för att sköta hästarna när jag reser bort - om jag inte hade vänner som kunde ställa upp. Jag reser bort ca en helg per månad och sen kan det bli andra resor också. Eftersom jag skulle vilja ha lösdrift och enkla, smarta lösningar skulle det behövas något i stil med 2-3 timmar per dag, eventuellt ett par besök per dag. Utfodring, vatten, kolla att hästarna ser pigga och friska ut, vid behov mocka ligghall och hage. Om jag bara har tillräckligt god ekonomi när/om detta blir verklighet så skulle jag definitivt kunna tänka mig att betala den vita lön som krävs, för att få en seriös, kompetent person med hästkänsla.

Som någon nämnde, svårare att plocka in avbytare i ett häststall jämfört med kostall.

Vill jag ha någon som tar hand om mina hästar ett par dagar så ska det vara någon som KÄNNER mina hästar, vet om mina rutiner och är noggrann och inte slarvar med något.

Jag ser gärna att det är någon som har varit med mig ett par gånger i stallet och vet hur allt fungerar.

Fungerar inte detta så är jag inte intresserad av hjälp i stallet, då får jag sköta hästarna själv och strunta i lite "vardagslyx" från hästarna. Sen är jag otroligt nojjig och orolig över att det ska hända något, både med hästarna eller personen som jag lämnat över ansvaret på. Det är så illa att jag knappt vågar släppa hästarna i någon av mina vänners händer eller syster i rädslan för vad som kan hända...

Detta är tyvär undermedvetet och tror inte illa om alla andra, men har sett personer vara elaka mot min häst som jag hade uppstallad på stället jag jobbade på :cry:

Absolut är det så. Folk har väldigt svårt att betala vad det kostar att få hjälp i stallet. Det syns väldigt tydligt om man kollar alla "jobbannonser" där det erbjuds allt ifrån "rida mina hästar" och "gratis ridlektioner" till "fickpengar" som lön. Dessutom söker dessa "arbetsgivare" inte kompetent folk, utan väljer hellre yngre och mindre erfarna just för att inte behöva betala lagstadgad lön.

Anledningen till att det är så är till största delen att väldigt få av dagens hästföretagare skulle kunna få sina verksamheter att gå runt ifall man betalade samma timkostnad för arbete som man gör inom 'normala' branscher som har personal med motsvarande utbildningsnivå.

Tänk på alla som idag hyr en boxpalts med lite service. Skulle stallägaren ta 'vettig' ersättning för sin egen nedlagda tid + betala 'vettig' ersättning för alla tjänster som behövs så skulle säkert många stallhyror kanske fördubblas.

Så ifall man vill ha ett helt 'rent' system så får man nog räkna med att antalet hästar i landet minst halveras (personligen tror jag på ännu större minskning) eftersom många som nu har det svårt att gå runt skulle slås ut direkt.

Tänk bara på alla som håller på med hästuppfödning (både trav och rid), det är redan idag oftast en förlustaffär och ökar man kostnaderna så kan man ju inse hur det går. Sen lär ju efterfrågan på häster sjunka med, så de flesta hästuppfödare skulle ändå behöva lägga ner.

Sen är det klart att det finns stall i t.ex. Stockholm som kan ta 10 000 i månaden för en häst. De har ju inga problem, men de är en väldigt liten andel av alla hästföretag i landet.

*delvis knapplån*

Jag upprepar vad någon annan skrivit i en annan tråd.

Det finns två typer av hästägare. De som har råd. Och de som har häst ändå.

Avbytare i "kostall" jobbar introduktionsdagar för att lära sig rutinerna i den enskilda ladugården.
Det samma måste naturligtvis gälla avbytare i häststall.
"Mina" avbytare gjorde det, och under en sådan dag upptäckte jag att en inte fungerade så den fick inte mitt stall i sin krets.

Jag hade absolut kunnat vara intresserad av att köpa en sådan tjänst. Hade varit toppen att kunna åka bort och känna att erfarna personer tar hand om stallet och mina hästar! Jag åker dock inte bort så ofta och har inte så många hästar, så jag skulle inte räcka långt som kundunderlag. Jag tvivlar på att det är många runt omkring här som skulle betala vad det kostar faktiskt, med tanke på hur det kan låta när de vill ha hjälp över en helg. Bara släng dit en skopa kraftfoder om dagen typ, hästen går på lösdrift och klarar sig själv.

Absolut intressant:).

Gäller bara att personen är kunnig och villig att ta till sig de rutiner som gäller i vårt stall och med våra hästar och inte minst ärlig och pålitlig.

Har själv hyrt in hästfolk via farmartjänst och det har väl fungerat ok, inte supereffektivt men ändå ok.

Tycker att det är en bra affärsidé, men gäller nog att hitta rätt kunder. Det som kan vara svårt är väl om kunder vill köpa en timme här och en timme där.

CK, synd att vi inte bor nära varandra, hade gärna köpt Dina tjänster :)

Jag driver sådan verksamhet. Intresset är superstort, men de som kan betala är färre. Jag har fasta timmar i ett par stall på drygt 100 timmar i månaden, och sedan rätt många stall där jag rycker in vid behov/sjukdom. Endast ett av stallen har huvudinkomsten från hästverksamheten, de andra har andra verksamhetsinkomster, som i många fall täcker förlusten av hästverksamheten.

Yepp jag och flera bekanta har hyrt in folk när vi åkt på semester, i ett av stallen jag stod i förrut hyrde vi in en tjej som tog lunchfodringarna då alla jobbade då och inte kunde komma ifrån.

Jag tycker det fungerade hur bra som helst!
Dock hade vi alltid förberett så mkt det bara gick som tex höpåsar, kraftfoder osv.
Dels blev det lite billigare och dels så blev det även rätt då :)

Denna tjänst var inte hysteriskt dyr, visst det kändes ju i plånboken men inte tillräckligt mkt för att avstå från den.
Det är ju en väldig balansgång vad som är rimligt pris att ta...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 327
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 850
Äldre Mamma ville gärna bjuda oss barn med våra respektive och barnbarn på semester nästa sommar, och hon är inne på att hyra ett större hus...
Svar
7
· Visningar
811
Senast: Fille
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 075
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025