HYPP-information efterlyses!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Webkit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 437
W

Webkit

Jag har precis fått hem ägarbevis från AQHA på min nya häst, sist i brevet står det att min häst är släkt med kända HYPP hästar och de rekommenderar mig att testa min häst för att se om han är bärare.
Har nu googlat för att läsa mer om HYPP men hittar jättedåligt med svenska sidor.

Han är väldigt stel och snubblig och jag har tänkt att det kan tränas bort, men nu blir jag orolig att det är symtom på HYPP.

Vilka är de vanligaste symtomen?
Är det någon som vet hur vanligt det är att utveckla HYPP om man är bärare?
Behandling? Hittar bara att han ska ha foder med lågt kaliumvärde.

Bör man testa trots att det är en vallack?

Tar tacksamt emot all information, gärna länkar till bra information.

Sv: HYPP-information efterlyses!

Ja du bör testa om inte föräldrarna är fritestade. Eftersom att det är en quarter borde föräldrarna vara testade så då kan du börja med att kolla upp deras hyppstatus. Om båda är Hypp N/N kan din häst inte ha Hypp.

Om någon av föräldrarna är positiva eller om dom inte är testade bör du testa din häst.
Om det är en quarter gör du det via AQHA/UC Davies för att få resultatet stämplat på ditt reg bevis.
Det finns flera ställen att testa, bla Animal Genetics i USA, det är superlätt du drar några manhår och skickar in.

Hypp är ett dominant anlag så om hästen är positiv kan den också ha symptom. Därför ska du testa din valack också om det finns en risk att han är positiv.
Symptomen -Det kan variera från milda attacker med darrningar/skakningar till fullständiga attacker då hästen faller omkull handlöst och dör.
Det finns medicin och bra råd om behandling men det finns mig veterligen bara en handfull Hypp positiva hästar i Sverige eftersom att vi inte får avla på dom här och man har testat iallafall quarterhästarna för Hypp i många år.
Men det är anledningen till att det knappt finns någon info på svenska och inte heller någon kunskap direkt hos veterinärerna. Det bästa att du läser på tex UC Davies och Animal Genetics sidor för att få fakta, sedan finns det MÄNGDER av info att inhämta från USA.

Såg att han är efter Hints Impression, och har Impressive i båda led, så det är de linjerna som gör att du bör testa om inte föräldrarna är N/N. Kan vara bra att veta om det inte stod det.

Dum fråga - var hittar man info om testade hästar? Jag har bara sett stamtavlor, tävlingsresultat, sire/dam records osv... och där står det inget om HYPP, OLWS och vad man nu kan vilja veta?

Tex på Get Of Sire/Produce Of Dam som man drar ut från AQHA står det resultat om hästen är testad för hypp. Finns inget Impressive i stammen behöver man ju inte testa men på alla hästar med Impressive någonstans är det ett måste för att man ska kunna regga en ev avkomma. (Hypp H/H får ju inte registreras).

TS:
Jag hittar inte stammen på allbreed och har gjort slut på mina AQHA dollars så jag kan inte hjälpa dig att kolla där.
Hints Impression var dock negativ för Hypp.

Aha ok man kan se där?
Stoet heter TG Lilly Bee e. Designated hitter u. Dowanna. Jag kan inte se någon info om HYPP på henne, däremot såg jag på ett annat ställe att Designated hitter är N/H så det kan nog vara en god idé att testa din häst.

Ja det är ju vare sig svårt eller dyrt att testa så det hade jag gjort!

Dessutom bör man testa OM man har oidentifierade symptom som skulle kunna stämma in på hypp, iaf om man har Impressive i stammen då man aldrig kan veta att rätt häst har blivit testad.

Och hade hästen konstiga symptom hade jag testat för PSSM och MH också!

Genom AQHA kan man beställa ett paneltest där man får testat HYPP, PSSM, MH, GBED och HERDA till oslagbart pris om man är medlem!

fortsätter med lite OT-frågor... finns det inte liknande erbjudanden hos APHA eller är jag blind när jag letar? :angel:

Njae blir mitt svar. :D Jag vet att AQHA är först med detta men tyckte mig läsa någonstans att APHA höll på att ta fram ett eget paneltest. Sedan om det är klart eller inte vet jag inte (har ingen paint nu så dålig koll),

AQHA's var klart ett bra tag innan det stod något om det men eftersom jag visste det så mailade jag dom och fick prisuppgift.

Maila APHA och fråga!

Ja jag får avvakta och se vad de svarar.. mailade dem för ett tag sedan om det ;)

Tack för att du är en strålande uppslagsbok! :)

Tack så mycket för all information.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 942
Senast: Raja
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka