Hypotetisk fråga

Sv: Hypotetisk fråga

Fast det där stämmer inte. Spanien tog silver på OS och i deras lag ingick 2 spanska PRE och en Lusitano, 2 av dom red på över 70% i GP så det är fel att säga att hästar som är byggda för samling inte kan nå högt.

men bara för att en häst har lätt för samling behöver den ju inte ha svårt för allt annat........

fadeya skrev:
Fast det där stämmer inte. Spanien tog silver på OS och i deras lag ingick 2 spanska PRE och en Lusitano, 2 av dom red på över 70% i GP så det är fel att säga att hästar som är byggda för samling inte kan nå högt.

Jag menade rent generellt, (eller kanske jag syftade på min egen häst?) visst kan bäriga hästar placera sej, men då måste de som sagt vara bra på "allt" annat också. Och de spanska hästarna HAR en stor nackdel iom att man i regel utbildar dem i en helt annan ordning så man måste alltså lära hästen rörelser och övningar i de lätta klasserna (ryggning, ökningar m.m.) och när den väl kan det är resten enkelt, så länge helheten är bra.
Men som sagt, rent generellt- en häst har inte en chans om den är bra på "fel" saker men inte bra på "rätt" saker.. Vad hemskt det skulle vara om man har tävlingsambitioner och har en häst som t ex inte kan länga steget! Inte en chans att få bra placering om den inte går som en klocka på allt annat eller det är dålig konkurrens.

Fast om jag får välja är jag nog bättre i GP än i LB iallfall :D

Har man tex en spansk häst då får man väl vänta med att ta segrar och placeringar tills man kommer upp i klasserna.

Det är klart att den kan..Är hästen lydig och gör allt annat bra så kan den ju visst får poäng men du kan kanske inte få mer än en 6a på tillexempel på en öppna eller en sluta för om hästen inte har tillräckligt bra gångaret så den kan få det övertrampet som krävs för de högre poängen.. Jag har själv en ponny som inte hade några stora gångaret när jag fick honom.. köpte honom som en chansning..vi hade bara sätt han skritta och trava lite.. han hade lite trippiga framben men bra bakben.. och ett bra huvud och vi har då kunnat få fram en underbra trav genom att tro och jobba hårt så visst går det!!men det underlättar ju om man har bra gångarter för man får många gratis poäng..

Om en häst har riktigt dåliga gångarter då? Men bra samling? Tror inte det räcker med lydnadsträning där. Hmm...Skumt att du tog öppna och sluta som exempel, en lättsamlad häst bör ju klara samlande rörelser bra :D Skänkelvikning m.m. kanske är lite svårare.. För att inte tala om helheten, hästen kanske ser riktigt knäpp ut om den går ur form, för ofta får en ngt samlad häst snyggare gångarter, men man får inte samla sej, för då får man poängavdrag :p

Äsch, nu är jag bara less för att dressyrvärlden och dess ramar känns avlägsen för mej :cry: Jag vill ju inte anpassa min ridning efter normerna och därmed förstöra ridkänslan och kanske tillockmed hållbarheten på hästen. Då kör jag hellre vidare i samma spår och fortsätter titta med en kikare på tävlingsvärlden :bump:

Men jag förstår fortfarande inte, Totola.
De olika klasserna är för att hästar under utbildning - och för all del även ryttare under utbildning - ska kunna tävla under tiden på SIN nivå.

Om du har en häst som har så lätt att samla sig så är det väl bara att hoppa över de lättaste klasserna och gå direkt upp? Inget som hindrar dig!!

Varför ska man komma med en ponny/häst som är överutbildad på småklasser? Eller så får man, som alla andra, stå ut med att poängen inte blir som högst förrän du själv blivit tävlingsvan och tagit dig upp i klasserna där sin häst gör sig bättre. Det lär ju gå fortare om du har en häst som lätt samlar sig än om du har en som inte klarar av att gå annat i den form som krävs för det lätta programmet.

Bra gång - då pratar vi om frihet renhet regelbundenhet.... Den hästen kommer som har dåliga gångarter kommer inte att ha lätt för samling heller.

Och alla rörelser som utförs av en häst med oregelbunden gång kommer att vara sämre än de som den kan göra som har en en bra gång. - Det betyder inte att man inte kan älska en sämre häst! Det betyder bara att vissa kan prestera mer på en tävling enligt vissa givna kriterier. De allra flesta hästar mår bra av lagom dos dressyr, under förutsättning att den får arbeta utefter sina förutsättningar och inte dras eller slits eller sparkas in i en "form"... Formen skall inte vata statisk utan det sätt som hästen väljer att utföra arbetet som man begär av den./T_B

Jag tror inte att du riktigt förstår detta..Bara för att hästen kan samla sig så kan den inte gör br aöppner och sluter har hästen inga gångarter så får den heller inget stort övertramp och det gäller även skänkelvikningar.. och för den delen så om hästen nu är färdig för att gå högre klasser varför ska man då rida lc? Och en häst som inte har bakbenen under sig kan inte heller få en korrekt samling! eftersom samling inte enbart inebär att hästen ska gå saktare!..

MIN häst ska vi inte prata om, för Så lätt för att samla sej har han inte.. Eller - jo, men han har inte styrkan och rakriktningen för att man ska kunna utnyttja det även om man fått till några tokfina piafftramp :crazy: . Han har alltså lättare att börja trampa från skritt/stillastående (fast jag tränar det inte för att det är för jobbigt) än vad han har att ens trava på tygeln, för bakbenen åker all världens håll när han ska gå framåt och då tappar han balansen som ni kanske förstår. Hmm.. Man skulle nog kunna säga att efter psyket och exteriören är hästen lättsamlad. Utbildnings- och lydnadsmässigt har han inte kommit långt alls och fuskar man blir han felbelastad eller överkänslig och går spännt och fult.

Hehe, som sagt vi skulle inte prata om min lilla kuse, så det är bäst att jag byter samtalsämne.. :angel: Mja, kanske det kan vara trevligt att visa upp en häst som ser harmonisk ut i en lättare klass, även om den inte är nån hejare på momenten. Om man gör det mest för skojs skull och prova på snarare än att plocka rosetter. Men som sagt, är hästen i för bra form orkar den antingen inte hela programmet för att det blir för statiskt, eller så får man minuspoäng för att hästen går samlat när den inte ska det :crazy: . Tror faktiskt jag har fått det med en lat ridskoleponny, men då var det nog snarare så att hästen gick samlat och i bra form, men den gick för segt för att den inte orkade :D Domarna gillar oftast hästar som går fräscht framåt och nästan springer ifrån arbetet, än en samlad häst i bra form som ser seg ut. Detta i lätta klasser alltså..

Jag vet en som fick det fast det var skötaren som red och hästen var en sådan som flöt fram tre meter över marken med världens bästa ökade trav typ. Hästen gick i normala fall st georg och skötaren red ett LA- program och då fick hon jättedålig kritik från domaren...

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 254
Senast: super
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka