Sv: Hypotetisk fråga
MIN häst ska vi inte prata om, för Så lätt för att samla sej har han inte.. Eller - jo, men han har inte styrkan och rakriktningen för att man ska kunna utnyttja det även om man fått till några tokfina piafftramp
. Han har alltså lättare att börja trampa från skritt/stillastående (fast jag tränar det inte för att det är för jobbigt) än vad han har att ens trava på tygeln, för bakbenen åker all världens håll när han ska gå framåt och då tappar han balansen som ni kanske förstår. Hmm.. Man skulle nog kunna säga att efter psyket och exteriören är hästen lättsamlad. Utbildnings- och lydnadsmässigt har han inte kommit långt alls och fuskar man blir han felbelastad eller överkänslig och går spännt och fult.
Hehe, som sagt vi skulle inte prata om min lilla kuse, så det är bäst att jag byter samtalsämne..
Mja, kanske det kan vara trevligt att visa upp en häst som ser harmonisk ut i en lättare klass, även om den inte är nån hejare på momenten. Om man gör det mest för skojs skull och prova på snarare än att plocka rosetter. Men som sagt, är hästen i för bra form orkar den antingen inte hela programmet för att det blir för statiskt, eller så får man minuspoäng för att hästen går samlat när den inte ska det
. Tror faktiskt jag har fått det med en lat ridskoleponny, men då var det nog snarare så att hästen gick samlat och i bra form, men den gick för segt för att den inte orkade
Domarna gillar oftast hästar som går fräscht framåt och nästan springer ifrån arbetet, än en samlad häst i bra form som ser seg ut. Detta i lätta klasser alltså..