Har hört både ja och nej på den frågan. Hittade följande svar på
www.atg.se. Frågan där var folmulerad "Får en blandrashäst tävlan i galopp?"
I princip - ja. För att en häst ska få starta i galopptävling måste många saker vara uppfyllda.
Det krävs bland annat att hästen är registrerad hos Galoppförbundet. För att bli registrerad måste den uppfylla de krav som gäller vid registrering av häst.
För att hästen ska ha en chans att hävda sig mot de snabba fullbloden kan ett bra riktmärke vara de s k kvaltiderna. För att en häst ska få starta i ett "riktigt" lopp med totospel måste den först godkännas i ett kvallopp.
För att godkännas måste hästen bland annat klara kval-tiden. För 2-åriga hästar är den tiden 800 m = 0.55.5 min, 1000 m 1.08.0 min. För 3-åriga och äldre hästar: 1000 m = 1.0.6.0 min. Arabiska fullblod (3 år och äldre): 1000 m =1.16.0 min.
Det finns dock andra sätt för icke-fullblodshästar att tävla inom galoppsport.
Dels finns det särskilda s k ridhästlopp och dels Point-to-point lopp. Ta kontakt med Nadja Bellander e-post:nadja.bellander@telia.com för att få reda på mer om ridhästlopp och Anders Herlin e-post:
Anders.Herlin@jbt.slu.se
ang Point-to-point.
Jag tyder ovanstående svar som att hästen KAN vara av "icke fullblodsras" då det står att den måste kunna hävda sig emot de snabba fullbloden. Säg att din "icke fullblodshäst" skulle klara kvalgränsen så skall den ju enligt ovanstående text få starta i löp med totospel.
Någon som har något annat sätt att tyda texten?
/Shayd