Sv: Hypotetisk fråga om antalet medlemmar i ASVH....
Sant, men ändå...
Sett till att ASVH HAR ett ganska tydligt avelsmål idag....
Det finns väl inget konkret tillvägagångssätt, eller skall man förstå att årgångstester, stimulanspaketet, mm är det?
Vad man kan utläsa från hemsidan är deras överordnade mål:
Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen, ASVH bildades 1928. Föreningens verksamhet syftar till att gagna och utveckla avel och uppfödning av svenska halvblodshästar. Vårt avelsmål är följande: En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst, som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är konkurrenskraftig internationellt.
Var beskriver de sina delmål? Åtgärder? Handlingsplaner? Tidsfrister för delmål?
I och för sig står det i den senaste informationen till regionala föreningar att:
Ett arbete med att ta fram en handlingsplan om hur vårt ”Avelsmål” skall se ut 2015 måste göras. Det skall också finnas en strategi hur vi når dit, delmål, kontinuitet i arbetet, samt att det är mätbart. För att komma framåt med ovanstående handlingsplan, så kommer det att krävas en hel del operativt arbete från oss alla.
En följdfråga från mig blir: Vad var den förra handlingsplanen? Hur lång tid sträckte den sig över, vad var mål och delmål? Vad klarade man av att infria, och vad gick mindre bra?
Någon här, kanske har den informationen?
Vidare tycker jag det är märkligt att man inte har en organisationskarta lätt tillgänglig. I ärlighetens namn, har jag inte en aning om vad ASVH är för typ av organisation, men en institutionell, ligger väl nära till hands? Jag vet inte om jag ser den som dynamisk idag?
Nu är ju jag inte medlem i ASVH, så jag har inte fått information om det vi pratar om här, det kan ju hända att förra periodens mål och delmål har uppfyllts?
Ang de lokala föreningarna, så tänkte jag nog mest på det som först diskuterades. Att skrota dem, och samla allt på en central bas.
Som dagsläget och kulturen ser ut idag, tror jag det kan bli svårt att lyckas med en sådan omorganisering. Vilka personer skall sitta där?
Man vet ju knappt vilka som sitter idag!
Då tror jag mer på regionala, entusiastiska ad hoc föreningar. Och det tycker jag bla Ädla Hästen är ett gott exempel på. De har troligen inte bett asvh att söka bidrag för dem! Nu vet jag inte hur många medlemmar de har, men 300' är ganska mycket pengar att fördela på medlemmarnas marknadsföringskostnader. Varför har inte ASVH sökt? Tagit reda på att bidragen finns? Och uppmanat resten av de regionala föreningarna att göra detsamma? Men det kanske det har gjort?
I en ad hoc är alltid beslutsvägen kort, och det tror jag kan vara vägen att gå i dag.
Får man snurr på sina meduppfödare, och sig själv, på det regionala planet, så kan man nog få till mer än man tror.
Sedan kan man ju ha brillianta nätverk som här!
Jöss, det var värst vad jag var på hugget idag då!
Men det hade varit mycket kul att höra om någon har svar på några av de frågor vi har ställt oss!
Ang andra avelsförbund.
KWPN har 12 regionala föreningar. Skillnaden är tex på hemsidan, kan man via huvudmenyn gå in på de regionala föreningarna, och vad som händer där.
Har jag skrivit något heltokigt, kan jag dessvärre inte ta ansvar för det, jag skulle ha lagt mig för ett par timmar sedan!
mvh