Om uppfödarens roll i den svenska näringen...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Om uppfödarens roll i den svenska näringen...

(övrig övertalning om mig som medlem får ske via PM, för övrigt ;)) Jag kan inte se mig själv som medlem där i dagsläget.
Nej jag tänker inte övertala någon att bli medlem utan är mer intresserad av hur uppfödarna på forumet ser på sin egen betydelse som producenter av det grundläggande matrealet i hela den svenska näringen...Jag tror nämligen inte att alla uppfödare förstår hur viktiga och betydelsefulla dom är :crazy:

Helen

Okej vilka meriter ska då experten ha i bagaget tycker du ?

Det ligger mkt i det du säger men frågan som följer blir då vem vill axla den rollen som expert och dessutom utbilda andra ?

Kanske man skulle kunn ha krav på medlemsskap för att folk skulle få deltaga i dessa arrangemang - det kan väl ändå inte vara meningen att ett fåtal enskilda medlemmar ska bekosta icke medlemmars behov av att visa hästar ?

Det har redan påbörjats. Titta på tränarportlens hemsida får du se. Diskussionen pågår dessutom redan men hur den ska utformas.

Tack återkommer då jag har kollat i vilket sammanhang texten står...

Helen

Visste jag vem hade jag nog kunnat få rejält betalt av ASVH för det tipset tror jag. De meriter som den som tackade nej hade väl räckt, men tyvärr blir det nog svårt att få tag i någon med liknande kompetens som inte är jävig ( dvs inte har egen hingsthållning eller är inblandad i det, jag tror inte att avelsledaren ska ha det). Avelsledaren skulle kunna utbilda personer som kunde "sålla" de första frågorna. Såklart alla vill ha reda på golden crosses med sitt eget stos stam, jag tror det kan bli fler sådana och mindre chansartat om man har en avelsledare som kan dra upp riktlinjer och låta utbildade medhjälpare sköta detaljerna, dvs att personligen prata med alla som ringer, för det förstår jag att avelsledaren själv inte hinner. Avelsledaren kunde även ha allmänna föreläsningar några gånger per år om avel t ex i samband med unghästchampionat o d då många avelsintresserade samlas på samma ställe.

Jag tycker i alla fall det skulle vara en rejäl rabatt för ASVHs medlemmar att visa sina hästar i deras arrangemang.

Jag ska spana på tränarportalen.

Jag tror väldigt få av oss som via våra regionala föreningar faktiskt också är medlemmar i ASVH har en aning om att man också kan vara enskild medlem. Än färre vet nog vad man skulle kunna vinna på ett enskild medlemsskap..Det kan knappast vara en brist hos alla oss tusentals medlemmar att vi inte blivit övertygade om värdet av ett enskilt medlemsskap.

..och jag tycker Du går väl långt när Du menar att vi övriga uppfödare som genom våra regionala föreningar i stor utsträckning deltar i ASVH:s arbete bland annat genom alla arrangemang skulle åka snålskjuts till dessa otroligt få enskilda medlemmar som inte alltid är de mest aktiva.

Vi som jobbar med unghästbedömningar och annat i våra regionala föreningar lägger enormt mycket arbete helt ideellt för att vi har detta med hästar och avel som ett brinnande intresse och dessutom ser att det finns mycket potential i varumärket SWB. Det är då ibland svårt att förstå att starka lokala initiativ som visat sig framgångsrika inte längre har en plats på ett naturligt sätt.

ASVH som organisation har idag bl a hand om statistik, avelsvärdering, BLUP och dessutom marknadsföring. Många av de kriterier såsom total likriktning av alla bedömningar inom landet vad gäller utförande som är en förutsättning för en vettig statistik...är inte det som bäst gagnar marknadsföringstanken.
För mig känns det som om man klämt in alla uppgifter i en organisation som ASVH som därmed får så många skilda hänsyn att ta att det till slut blir både urvattnat och tandlöst.

Besvikelsen kring den uteblivna avelsledaren leder ju inte direkt till en stark drivkraft att fylla i enkäter, att svara på andra skrivelser som man (läs jag) inte alltid förstår syftet med.
Istället försöker man regionalt ta andra grepp, ordna egna avelskurser med så bra avelsrådgivare man kan samla ihop, ordna seminarier där det blir möjligt att öppet diskutera nya grepp vad gäller marknadsföringen, öppet fundera över det protektionistiska tänkandet rörande hingstarna och bruksproven och se till att söka samarbete med andra regionala föreningar för att hitta kraftfulla marknadsföringsåtgärder för att nå ut både nationellt och internationellt med våra fina hästar.

Kanske skulle marknadsföringen och avelsrådgivningen ligga i ett separat bolag???

Jag efterlyser dessutom rapporteringsskyldighet med dräktighetsresultat från våra seminstationer...
...och skyldighet att som hingsthållare informera om hur dräktigheten ser ut för den egna hingsten...även under pågående säsong...det kan ju inte vara meningen att hela risken för den bristande fertiliteten hos viss av hingstarna skall ligga hos oss stoägare....eller???

Det finns egentligen hur mycket som helst att fundera över...och verkligen fundera förutsättningslöst....

Jag tror väldigt få av oss som via våra regionala föreningar faktiskt också är medlemmar i ASVH har en aning om att man också kan vara enskild medlem.
..och jag blir lika snopen igen när jag hör det...

Än färre vet nog vad man skulle kunna vinna på ett enskild medlemsskap..
Du har tex rösträtt i form av en röst...

Det kan knappast vara en brist hos alla oss tusentals medlemmar att vi inte blivit övertygade om värdet av ett enskilt medlemsskap.
Nej jag ser det inte som en brist utan jag ställer frågan om alla uppfödare inser värdet av de vi håller på med ?

Följdfrågan på det är om alla förstår hur viktigt deras enskilda avelsarbete är nationellt och internationellt...Jag tror att man som svensk många gånger infogar sig i " jantelagens led " - dvs man förringar sig själv och det man håller på med för att man vill inte sticka ut och vara förmer än någon annan/ samtidgt som själva avelsarbetet är oerhört grundläggande för hela hästnäringen i stort...typ " många bäckar små blir till stor å" ...Jag vill tex. ha en ökad belysning i dag av uppfödarnas situation och vad som kan göras för att underlätta för dem som många gånger bedriver denna avel trots både med men kanske mest motgångar.

Jag vill få reda på vad den svnska uppfödaren behöver för form av stöd för att kunna göra ett ännu bättre avelsarbete...

..och jag tycker Du går väl långt när Du menar att vi övriga uppfödare som genom våra regionala föreningar i stor utsträckning deltar i ASVH:s arbete bland annat genom alla arrangemang skulle åka snålskjuts till dessa otroligt få enskilda medlemmar som inte alltid är de mest aktiva.
Det har jag aldrig påstått - dessutom såär jag också medlem i en lokal avelsförening !

Vi som jobbar med unghästbedömningar och annat i våra regionala föreningar lägger enormt mycket arbete helt ideellt för att vi har detta med hästar och avel som ett brinnande intresse och dessutom ser att det finns mycket potential i varumärket SWB. Det är då ibland svårt att förstå att starka lokala initiativ som visat sig framgångsrika inte längre har en plats på ett naturligt sätt.
Varför skulle inte dom ha plats på ett naturligt sätt menar du ?

ASVH som organisation har idag bl a hand om statistik, avelsvärdering, BLUP och dessutom marknadsföring. Många av de kriterier såsom total likriktning av alla bedömningar inom landet vad gäller utförande som är en förutsättning för en vettig statistik...är inte det som bäst gagnar marknadsföringstanken.
För mig känns det som om man klämt in alla uppgifter i en organisation som ASVH som därmed får så många skilda hänsyn att ta att det till slut blir både urvattnat och tandlöst.
Har du tagit den diskussionen med ASVH då ?

Istället försöker man regionalt ta andra grepp, ordna egna avelskurser med så bra avelsrådgivare man kan samla ihop, ordna seminarier där det blir möjligt att öppet diskutera nya grepp vad gäller marknadsföringen,
Det låter intessant !

...öppet fundera över det protektionistiska tänkandet rörande hingstarna och bruksproven
Förstår ej hur du menar...

och se till att söka samarbete med andra regionala föreningar för att hitta kraftfulla marknadsföringsåtgärder för att nå ut både nationellt och internationellt med våra fina hästar.
Bra jobbat !

Kanske skulle marknadsföringen och avelsrådgivningen ligga i ett separat bolag???
Okej, men hur skulle det bli bättre menar du ?

Jag efterlyser dessutom rapporteringsskyldighet med dräktighetsresultat från våra seminstationer...
Okej !

...och skyldighet att som hingsthållare informera om hur dräktigheten ser ut för den egna hingsten...
Den skyldigheten finns redan idag vill jag minnas och då vid säsongens slut...

Helen

Jag är otroligt usel på det här med citering från tidigare inlägg...

missförstod Dig nog beträffande min uppfattade motsättning enskilda/regionala medlemmar.

Många av de saker jag skrivit har jag tagit upp..och tar jag upp med ASVH. Bland annat det jag skrev om motsättningarna mellan likriktningen av arrangemangen och lokala initiativ.

Vår regionala förening har under många år haft ett arrangemang kring fölmönstringen som innebär att deltagarna fått möjlighet att även visa sitt föl på ett sätt som ger hoppfölen/uppfödarna av hopphästar en större anledning att delta även med sina föl. Dessutom har vi tidsmässigt förlagt vårt championat så att vi på bästa sätt skall kunna föra samman avel och sport genom att ha vårt championat i anslutning till stora tävlingar i området.

Med det nya reglementet blev denna möjlighet utesluten eftersom det naturligtvis finns ett stort värde i att alla fölbedömningar sker under liknande förhållanden och på samma sätt.
Visserligen är dessa bedömningar idag inte avelsvärdegrundande men vem vet hur man kan få användning av dessa resultat i framtiden??

På detta sätt finns det menar jag svårigheter att tillgodose de skilda intressen som här gör sig gällande.
Nu tror vi oss att i samråd med ASVH ha hittat ett sätt att kunna på samma sätt stimulera hoppuppfödarna till visning av sina föl som man alltid kunnat göra här, men det krävdes lite tanke och lite diskussioner innan det blev möjligt.

För oss var det otroligt viktigt att kunna fortsätta med just det som visat sig framgångsrikt...särskilt som det speciellt i år uppmärksammats att hoppfölen totalt sett missgynnas av fölbedömningarna, även om jag tycker att det känns som om de hoppstammade fölen mer och mer åtminstone hos oss börjar kunna göra sig gällande gångartsmässigt också.

Det arbete som idag görs via tränarportalen med marknadsföringsmöjligheter för uppfödare är någonting som hade varit en alldeles utmärkt idé att genomföra i ASVH:s regi, någonting som också kommit som förslag till ASVH.

Jag tror man skulle kunna komma tillrätta med en del av dessa dubbla hänsyn om man hade marknadsföringsuppgiften för SWB i stort inom ett separat bolag som inte samtidigt behövde värna om statistik och annat som automatiskt alltid måste premiera likriktning.

Vad jag menar med protektionistiskt tänkande är att fler och fler hästar hos oss uppfödare utesluts från alla ASVH aktiviteter. Från och med förra året..eller blir det från i år?? är det i princip uteslutet att delta med någon häst som inte har gröna papper.
Med dagens kommunikationsmöjligheter och den totalt dominerande användningen av transportsemin/fryst semin är det ibland svårt att förstå gränsdragningen mellan registreringsmöjligheten för ett föl tillverkad på importerad semin och ett föl som fått sin mor transporterad över gränsen till Danmark för att semineras med samma hingst.
För mig känns det ibland svårt att förstå att det ligger en framtid i detta regelverk och det tänkande som ligger bakom detsamma. För mig känns det som en stor risk att vi istället blir ifrånseglade om vi inte har ett tänkande som är i linje med den verklighet vi lever i.

Men..det är mer än möjligt att jag missar någonting väsentligt i detta sammanhang...hjälp mig gärna förstå det..:))

Vet inte om jag direkt kommer med några nya åsikter eller fakta till diskussionen, men...
* Min lokala avelsförening har redan lägre anmälningsavgifter för medlemmar på unghästtester och fölmönstringar. Föreningen har även samarbetat med "grannföreningar" när det gäller marknadsföring.
* Mig veterligen så är det definitivt inte billigare att registrera föl i exempelvis Tyskland. Jag tror dessutom att man måste vara medlem i avelsförbundet för att ens FÅ registrera sitt föl.
* Jag tycker att det är bra att hästar med "o-gröna" papper nekas att delta i unghästtester. Tror knappast att man är välkommen med en "oäkting" till en visning i Tyskland heller. Måste man inte vara medlem i avelsförbundet för att få visa sin häst i det landet?
* Chipmärkning är ett "nödvändigt ont" enligt mig, mest beroende på slarviga seminstationer och potentiella fuskare bland hingstägarna. Synd bara att det är stoägarna som får betala :(
* Jag tycker att det är bra om ASVH ser till att unghästbedömningar (inkl fölmönstringar) blir så lika som möjligt. Detta för att det ska bli en rättvis konkurrens mellan olika regioner. Med det menar jag t ex att om vissa lokala föreningar får dispens att anlita speciella domare som sätter extra höga poäng, så blir det en snedvriden bild av kvalitétsnivån på deras hästar, jämfört med andra regioner. Köparna tror att 47 p är lika mycket värt oavsett var hästen visats, men så behöver det inte alltid vara, tror jag.

missförstod Dig nog beträffande min uppfattade motsättning enskilda/regionala medlemmar.
Det gör ingenting - det är alltid lättare att misstolka en text än om man har någon framför sig i ett samtal/diskussion...

Vår regionala förening har under många år haft ett arrangemang kring fölmönstringen som innebär att deltagarna fått möjlighet att även visa sitt föl på ett sätt som ger hoppfölen/uppfödarna av hopphästar en större anledning att delta även med sina föl.
På vilket vis skiljer det sig då ?

Dessutom har vi tidsmässigt förlagt vårt championat så att vi på bästa sätt skall kunna föra samman avel och sport genom att ha vårt championat i anslutning till stora tävlingar i området.
Det låter utmärkt. Har det gett resultat att ha ryttarna på plats då ?

Visserligen är dessa bedömningar idag inte avelsvärdegrundande men vem vet hur man kan få användning av dessa resultat i framtiden??
Nej det är väl det som man från ASVH:s håll ska titta på nu.

Nu tror vi oss att i samråd med ASVH ha hittat ett sätt att kunna på samma sätt stimulera hoppuppfödarna till visning av sina föl som man alltid kunnat göra här, men det krävdes lite tanke och lite diskussioner innan det blev möjligt.
Vilket blev det nya sättet då ?

För oss var det otroligt viktigt att kunna fortsätta med just det som visat sig framgångsrikt...särskilt som det speciellt i år uppmärksammats att hoppfölen totalt sett missgynnas av fölbedömningarna, även om jag tycker att det känns som om de hoppstammade fölen mer och mer åtminstone hos oss börjar kunna göra sig gällande gångartsmässigt också.
Jag förstår !

Det arbete som idag görs via tränarportalen med marknadsföringsmöjligheter för uppfödare är någonting som hade varit en alldeles utmärkt idé att genomföra i ASVH:s regi, någonting som också kommit som förslag till ASVH.
Jag vet...

Jag tror man skulle kunna komma tillrätta med en del av dessa dubbla hänsyn om man hade marknadsföringsuppgiften för SWB i stort inom ett separat bolag som inte samtidigt behövde värna om statistik och annat som automatiskt alltid måste premiera likriktning.
Okej då är jag med hur du tänker. Frågan är om det skulle räcka med ett separat bolag till det ? Nästa fråga är om ett sådant bolag skulle kunna stå under ASVH ?

Med dagens kommunikationsmöjligheter och den totalt dominerande användningen av transportsemin/fryst semin är det ibland svårt att förstå gränsdragningen mellan registreringsmöjligheten för ett föl tillverkad på importerad semin och ett föl som fått sin mor transporterad över gränsen till Danmark för att semineras med samma hingst.
Jag tror att det var nicket Per-Åke som hade en väldigt bra förklaring som dessutom var oerhört tydlig varför det ser ut som det gör med gröna papper hit och dit. Jag tolkade det hon skrev som att det hade att göra med under vilket förbund och i vilket land som hingsten verkade vid själva betäckningen. ( Usch vilket dligt minne jag har...) Det var något med rapporteringsskyldigheten och själva ansvaret för språngrullan..Nåja hoppas att hon ser denna tråden och ger sig in i diskussionen här :D Men hennes sätt att förklara fick det i allafall att gå upp ett ljus för mig i varför det ser ut som det gör - även om jag inte minns nu :angel: :D

För mig känns det ibland svårt att förstå att det ligger en framtid i detta regelverk och det tänkande som ligger bakom detsamma. För mig känns det som en stor risk att vi istället blir ifrånseglade om vi inte har ett tänkande som är i linje med den verklighet vi lever i.
Själva regelverket för en hingst godkännade i den svenska aveln måste jag nog påstå att jag ändock har viss förståelse för.

Denna förståelse bottnar i att vi har en mindre stopopulation inom SWB, än inom många andra förbund i europa. För att hålla en jämn konkurenskraft med dem och deras avelsframsteg, så har vi med vår lite mindre stopopulation inte råd med lika stora "mistag och experimentlusta" som de lite större förbunden kan kosta på sig.

Det går även att exemplifiera detta med att ponera föjande: Varje " misstag " vi uppfödare eller ASVH gör i avelsplaneringen får mkt större och snabbare effekt på den lilla stopopulation jämfört med den större. Vi har helt enkelt inte råd ...

Helen

* Min lokala avelsförening har redan lägre anmälningsavgifter för medlemmar på unghästtester och fölmönstringar. Föreningen har även samarbetat med "grannföreningar" när det gäller marknadsföring.
Det låter toppen...

* Mig veterligen så är det definitivt inte billigare att registrera föl i exempelvis Tyskland. Jag tror dessutom att man måste vara medlem i avelsförbundet för att ens FÅ registrera sitt föl.
å jag tycker samma sak ska införas i Sverige :D

* Jag tycker att det är bra att hästar med "o-gröna" papper nekas att delta i unghästtester. Tror knappast att man är välkommen med en "oäkting" till en visning i Tyskland heller. Måste man inte vara medlem i avelsförbundet för att få visa sin häst i det landet?
Ingen aning men är också nyfiken på att få veta hur det fungerar...

* Chipmärkning är ett "nödvändigt ont" enligt mig, mest beroende på slarviga seminstationer och potentiella fuskare bland hingstägarna. Synd bara att det är stoägarna som får betala :(
Jag ser det mer som en trygghet :D Jag tycker det känns tryggt att både mina föl men även hingstarna jag använder mig av är DNA typade och chippade. Men jag håller med denne som tyckte det var dyrt...

Helen

Tillhör tydligen de få som svarade på enkäten. Och det gör mig faktiskt lite förb...d! Här fanns ju chansen att verkligen komma med konkreta förslag och önskemål. Men också under punkten övrigt kritisera det som inte fungerar.

Har varit medl sedan -90. Då fick man bla 4 nr av Varmblodsnytt/år + årsberättelse. Det var otroligt mkt information jmft med den årsbok som numera inte ens kommer varje år.

Utgivning av stambok (eller snarare bristen av) var också en sak jag var starkt kritiskt till.

Initiativet att lägga ut alla hästar på nätet var poitivt, MEN det skulle självklart finnas en lättläst/förstålig sida som beskrev grunder och kriterier för BLUP, och framgå TYDLIGT när senaste uppdatering gjorts. De har ännu inte lyckats få med föl födda -05.
Det ska också finnas hänvisning var man kan vända sig om man upptäcker felaktiga uppgifter, eller komplettera med icke inrapporterade tävlingsresultat.

Slutligen, att 3-årstest flyttas till hösten, dels för att det hamnar mitt i den mest hektiska perioden på hela året för oss uppfödare, och att många med mig ser att det kan hända mycket i hela hästen över sommaren, både att de "växer i kläderna" plus att de även mognar mentalt.
Eller att behålla det oförändrat på våren, men erbjuda test på hösten med samma status med undantag att man ej får/kan kvala till 3-årschampionat. Detta är ju inget som uppfödare/ägare av en tidigt färdig häst förlorar på heller.

Övriga synpunkter har ni redan tagit upp till disskussion.

Jag tror att det var nicket Per-Åke som hade en väldigt bra förklaring som dessutom var oerhört tydlig varför det ser ut som det gör med gröna papper hit och dit. Jag tolkade det hon skrev som att det hade att göra med under vilket förbund och i vilket land som hingsten verkade vid själva betäckningen. ( Usch vilket dligt minne jag har...) Det var något med rapporteringsskyldigheten och själva ansvaret för språngrullan..Nåja hoppas att hon ser denna tråden och ger sig in i diskussionen här :D Men hennes sätt att förklara fick det i allafall att gå upp ett ljus för mig i varför det ser ut som det gör - även om jag inte minns nu :angel: :D

Jag skall försöka igen.

Det handlar om TVÅ saker.

1. Varje land har ett jordbruksverk som ger ut föreskrifter och djurskyddsbestämmelser för hur avel bedrivs inom landet.

När vi är i Sverige följer vi Svenska lagar och föreskrifter, när vi är i Tyskland Tyska, i Danmark Danska osv.

Svensk lag/föreskrift säger att varje befruktning en hingst gör på svensk mark, skall språngrulleföras och rapporteras till Svenk godkänd avelsorganistation.
Detta är en uttolkning av ett EU direktiv så ungefär samma gäller i samtliga EU länder

2. Det handlar om att för varmblodiga ridhästar finns flera moderstamböcker, varav ASVH är en.

ASVH är en moderstambok som har som krav för att individer skall införas i avd I grundstamboken (gröna papper) skall Fadern vara en av ASVH lic. hingst och modern skall ha full erkänd härstamning.

ASVH erkänner ett antal SYSTERSTAMBÖCKER som likvärdiga med sin stambok, och det är fritt fram att införa importer/moderlivsimporter från erkända stamböcker avd I till ASVH´s grundstambok avd I.
En import/moderlivsimport från erkänd avelsförening som införs i avd I i grundstamboken, kan därefter AVELSVÄRDERAS och stambokföras för ASVH avel.

Dom här två sakerna samspelar.

Du har en hingst stambokförd i KWPN, åker du med ditt sto till Holland och betäcker henne i hingstens avelsförening så för hingsten språngrulla mot sin avelsorganisation och avelsorganisationen i sin tur följer landet föreskrifter för avel i Holland.
Stoet blir dräktigt, transporteras till Sverige, har i bagaget en Holländsk språngsedel utfärdad av Holländsk avelsorganisation--det är en MODERLIVSIMPORT och den kan i sin tur i kraft av att KWPN är en erkänd avelsorganisation av ASVH införas i ASVH´s grundstambok avd I.

Samma hingst åker till Danmark, I Danmark följer man Danska föreskrifter.
DV erkänner KWPN och en importhingst kan införas i DV grundstambok avd I och avelsvärderas för DV stambok och licensieras för DV stambok. Aktuell hingst godkänns enligt rasvisa krav och licensieras för DV stamboken.

Du åker med ditt sto till Danmark och betäcker henne med den för DV avel erkända KWPN hingsten, så för hingsten språngrulla mot Dansk avelsförening/avelsorganisation och avelsorganisationen i sin tur följer föreskrifter för avel i Danmark.
Stoet blir dräktigt, transporteras till Sverige, har i bagaget en Dansk språngsedel utfärdad av Dansk avelsorganisation--det är en MODERLIVSIMPORT och den kan i sin tur i kraft av att DV är en erkänd avelsorganisation av ASVH införas i ASVH´s grundstambok avd I.(gröna papper)

Samma hingst åker till Sverige, I Sverige följer vi Svenska föreskrifter.
ASVH erkänner KWPN och en importhingst kan införas i ASVH´s grundstambok avd I och avelsvärderas för ASVH´s stambok. Aktuell hingst godkänns INTE för ASVH´s stambok.

KWPN hingsten genomför ASVH´s avelsvärdering men godkänns inte enligt rasvisa krav och får i stället statusen AVELSVÄRDERAD och får lösa betäckningsbevis.
Du betäcker ditt sto, hingsten för språngrulla mot ASVH och ASVH är erkänd Svensk avelsorganisattion som i sin tur följer Svenska föreskrifter.
Eftersom hingsten inte är GODKÄND enligt rasvisa krav så registreras avkomman i en lägre avdelning i grundstamboken och med GRÅ papper.

Samma hingst åker till Sverige, men bryr sig inte om ASVH och Svensk avelsvärdering, hingsten måste då i stället föra språngrulla och utfärda språngsedlar mot SH enligt Svensk föreskrift.
Den typen av språngsedlar kan man registrera avkommor antingen i SH som någon "Häst av halvblodstyp" eller i ASVH som "häst av halvblodstyp".

Sen kan man kringå föreskriften och i stället för hingsten språngrulla och utfärdar språngsedlar mot KWPN, men då måste fölet registreras i KWPN om det skall vara någon vits med det hela.

peråke, som nog är lite för trött just nu.

Senast ändrad av en moderator:

Samma gäller för hingstar på importsemin.

Hingsten behöver inte befinna sig fysiskt på Svensk mark--föreskriften gäller BEFRUKTNINGEN.

Så vid seminimport gäller att hingstar måste avelsvärderas och godkännas för ASVH´s stambok om avkomman skall registreras med gröna papper i ASVH.

Seminhingstar löser då ASVH lisens och för språngrulla och utfärdar språngsedlar mot ASVH/Svensk avelsorganisation som då följer Svensk föreskrift.

Vill man inte avelsvärdera seminiporthingst så kan hingsten i stället föra språngrulla mot SH och utfärda språngsedlar enligt Svensk föreskrift.

Intressant.. Men om då den holländska hingsten åker tillbaka till Danmark efter att den inte är godkänd i Sverige, och jag åker över sundet och seminerar med honom med mitt svenska sto. Vad händer med fölets papper då? Räknas han som icke godkänd men avelsvärderad, eller räknas han som vilken dansk godkänd hingst som helst?
Ulrika

Vad jag har förstått så får avkomman gröna papper i ASVH om man betäcker med en hingst godkänd i ett utländskt förbund som ASVH godkänner om stoet betäcks på en EU station utomlands, hingsten måste också vara stationerad på en EU station. Tänkte själv ev. prova på detta kringgående av regler i år.

Jo men jag tänkte mer om hingsten inte blev godkänd i Sverige, och gick tillbaka till Danmark.
U

Det är väl egentligen inte att kringå något regelverk utan det handlar om att ASVH erkänner moderlivsimporter från erkända avelsföreningar.

Du kan åka till vilken erkänd avelsförening du vill och betäcka med någon av deras stambokshingstar (naturligt el sem), betäckningen språngrulleförs mot den avelsföreningen och du betalar adm avgifter till den avelsföreningen och den avelsföreningen utfärdar till dig en språngsedel.
Fölet är tillverkat i en "annan" avelsförening som ASVH erkänner och betäckningen går under den avelsföreningen och det landets föreskrifter.
Det är då en moderlivsimport från en erkänd avelsförening. Du importerar ett föl i magen på ditt sto där alla papper är i sin ordning.

Egentligen bottnar det i att du kan köpa ett dräktigt sto från någon erkänd avelsförening som vid köpet är dräktig med en lic hingst. Såväl stoet som avkomman kan du då föra in i ASVH´s grundstambok avd I.
------------------------------------------------------------
Däremot som jag tror du kanske är ute och far efter är:

Att hingsten står i ett annat land på en EU station, skickar semin till en Svensk seminstation där ditt sto befinner sig.
Det här regleras av EU direktiv, alla Europeiska länder har samma regelverk när det gäller att skicka levande spermier över gränsena är det endast tillåtet om hingsten är stationerad på EU station, motagarstationen kan vara vilken godkänd seminstation som helst men måste ha IMPORTTILLSTÅND.

Betäckningen språngrulleförs mot hingstens avelsförening och den avelsföreningen utfärdar en språngsedel.
Hingsten för inte språngrulla mot någon Svensk avelsorganisation.

Det är då INTE en moderlivsimport eftersom fölet är tillverkat i Sverige.
Nu vet jag inte hur ASVH hanterar detta, men i ASRP krävs numer "papper" på att stoet befunnit sig på det stuteri eller seminstation som språngsedeln anger.

peråke

Det är kanske inte att kringå några regler, men jag kommer troligen att åka över sundet till Danmark, för mig ca en timmes resa, och betäcka stoet på en EU station med en hingst som står på en annan EU station i Tyskland, så det blir det väl moderlivsimport då. Fast regelverket var nog inte tänkt att kunna fungera så:confused:

Detta får jag göra istället för att ASVH domare ska åka ner och titta på tilltänkt hingst, vilket jag skulle få bekosta ( ägarna vill inte ta den till Sverige, och han har "bara" gått 30-dagarsprovet vilket inte ASVH godkänner så han måste ses av minst 2 domare) + att jag skulle få lösa licens för honom här.

*puttar*
clownen var tog du vägen?

Tänkte inte på de' :crazy:

Tänkte inte på de' :crazy:
:rofl:

Jo det stämmer jag har ett liv utanför Buke..... också :D

Just nu består det sk. "livet" av att jag " forskar " i möderne på hingstar som ska fram till provet ;) och jag känner mig redan evinnerligt trött på det -samtidigt som det är spännade :D

Snacka om att det snurrar ihuvudet nu, med stammar & stolinjer och en hel del enskilda ston :rofl:

Jag återkommer när jag börjar känna mig klar med detta....;)

Helen

Liknande trådar

C
Avel Klippt från ASVH´s hemsida: ASVH inför skärpt härstamningskontroll för registrering ASVH:s styrelse har beslutat att införa...
Svar
19
· Visningar
1 397
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka