Sv: Om uppfödarens roll i den svenska näringen...
Jag tror att det var nicket Per-Åke som hade en väldigt bra förklaring som dessutom var oerhört tydlig varför det ser ut som det gör med gröna papper hit och dit. Jag tolkade det hon skrev som att det hade att göra med under vilket förbund och i vilket land som hingsten verkade vid själva betäckningen. ( Usch vilket dligt minne jag har...) Det var något med rapporteringsskyldigheten och själva ansvaret för språngrullan..Nåja hoppas att hon ser denna tråden och ger sig in i diskussionen här
Men hennes sätt att förklara fick det i allafall att gå upp ett ljus för mig i varför det ser ut som det gör - även om jag inte minns nu
Jag skall försöka igen.
Det handlar om TVÅ saker.
1. Varje land har ett jordbruksverk som ger ut föreskrifter och djurskyddsbestämmelser för hur avel bedrivs inom landet.
När vi är i Sverige följer vi Svenska lagar och föreskrifter, när vi är i Tyskland Tyska, i Danmark Danska osv.
Svensk lag/föreskrift säger att
varje befruktning en hingst gör på svensk mark, skall språngrulleföras och rapporteras till Svenk godkänd avelsorganistation.
Detta är en uttolkning av ett EU direktiv så ungefär samma gäller i samtliga EU länder
2. Det handlar om att för varmblodiga ridhästar finns flera moderstamböcker, varav ASVH är en.
ASVH är en moderstambok som har som krav för att individer skall införas i avd I grundstamboken (gröna papper) skall Fadern vara en av ASVH lic. hingst och modern skall ha full erkänd härstamning.
ASVH erkänner ett antal SYSTERSTAMBÖCKER som likvärdiga med sin stambok, och det är fritt fram att införa importer/moderlivsimporter från erkända stamböcker avd I till ASVH´s grundstambok avd I.
En import/moderlivsimport från erkänd avelsförening som införs i avd I i grundstamboken, kan därefter AVELSVÄRDERAS och stambokföras för ASVH avel.
Dom här två sakerna samspelar.
Du har en hingst stambokförd i KWPN, åker du med ditt sto till Holland och betäcker henne i hingstens avelsförening så för hingsten språngrulla mot sin avelsorganisation och avelsorganisationen i sin tur följer landet föreskrifter för avel i Holland.
Stoet blir dräktigt, transporteras till Sverige, har i bagaget en Holländsk språngsedel utfärdad av Holländsk avelsorganisation--det är en MODERLIVSIMPORT och den kan i sin tur i kraft av att KWPN är en erkänd avelsorganisation av ASVH införas i ASVH´s grundstambok avd I.
Samma hingst åker till Danmark, I Danmark följer man Danska föreskrifter.
DV erkänner KWPN och en importhingst kan införas i DV grundstambok avd I och avelsvärderas för DV stambok och licensieras för DV stambok.
Aktuell hingst godkänns enligt rasvisa krav och licensieras för DV stamboken.
Du åker med ditt sto till Danmark och betäcker henne med den för DV avel erkända KWPN hingsten, så för hingsten språngrulla mot Dansk avelsförening/avelsorganisation och avelsorganisationen i sin tur följer föreskrifter för avel i Danmark.
Stoet blir dräktigt, transporteras till Sverige, har i bagaget en Dansk språngsedel utfärdad av Dansk avelsorganisation--det är en MODERLIVSIMPORT och den kan i sin tur i kraft av att DV är en erkänd avelsorganisation av ASVH införas i ASVH´s grundstambok avd I.(gröna papper)
Samma hingst åker till Sverige, I Sverige följer vi Svenska föreskrifter.
ASVH erkänner KWPN och en importhingst kan införas i ASVH´s grundstambok avd I och avelsvärderas för ASVH´s stambok.
Aktuell hingst godkänns INTE för ASVH´s stambok.
KWPN hingsten genomför ASVH´s avelsvärdering men godkänns inte enligt rasvisa krav och får i stället statusen AVELSVÄRDERAD och får lösa betäckningsbevis.
Du betäcker ditt sto, hingsten för språngrulla mot ASVH och ASVH är erkänd Svensk avelsorganisattion som i sin tur följer Svenska föreskrifter.
Eftersom hingsten inte är GODKÄND enligt rasvisa krav så registreras avkomman i en lägre avdelning i grundstamboken och med GRÅ papper.
Samma hingst åker till Sverige, men bryr sig inte om ASVH och Svensk avelsvärdering, hingsten måste då i stället föra språngrulla och utfärda språngsedlar mot SH
enligt Svensk föreskrift.
Den typen av språngsedlar kan man registrera avkommor antingen i SH som någon "Häst av halvblodstyp" eller i ASVH som "häst av halvblodstyp".
Sen kan man
kringå föreskriften och i stället för hingsten språngrulla och utfärdar språngsedlar mot KWPN, men då måste fölet registreras i KWPN om det skall vara någon vits med det hela.
peråke, som nog är lite för trött just nu.