"Hyperventilerar" efter träning

R

Rolf98

Hej! Jag har en fjording som brukar börja "hyperventilera"/andas våldsamt efter träning. Det behöver inte ha varit så hård träning, kanske bara några galopper + trav ute i skogen. Det kommer oftast när han blivit svettig.

Som sagt kommer det främst/bara när han är svettig och han har väldigt tjock vinterpäls för tillfället. Det märks först när man stannar. Brukar märka det efter vi skrittat av och kommit in i stallet. Kan det vara att han typ ventilerar sig? Någon som vet?

Mvh Maja

Sv: "Hyperventilerar" efter träning

Mina nordisar gör likadant, och ju bättre tränade desto mer markant. Dock lägger det sig fortare när vi tar "pustepauser" i arbetet.

Har funderat mycket på detta, men kanske så är det så att en vältränad häst som tar i maxar sin belastning så mycket mer att luften helt enkelt inte räcker till.

Mvh Ptr

Har hästen mycket päls är det säkert inte konstigt o behöver nog inte vara "dålig kondis" -utan den kan helt enkelt vara för varm (eller för varm i kombination med dålig kondis).

MEN min gamla sköthäst flåsade enormt ett tag. Vi tog ut veterinär o blodprov visade att han hade järnbrist- järnet är ju det som bär runt syret i blodet. För lite järn = för lite syre. Han var alltså tvungen att andas mycket för att få med det syre han behövde in i blodet. Efter behandling med järntillskott blev det mycket mycket bättre. Detta var dock under vår/sommar om jag mins rätt så tjock vinterpäls uteslöt vi skulle ha med det att göra. Det här var många år sedan men jag tror han flåsade typ av o stå i hagen...

Okej. Tycker han har ganska bra grundkondition, dock är den inte på topp för tillfället men det känns inte riktigt som därför. Tycker det kvandi skriver låter troligt, alltså att han blir för varm. Järnbrist tror jag inte det är, så flåsig är han inte. Tack för svaren!!

Hur pass tränad är hästen sen innan? Är den inte van vid denna intensitet i träningen spelar det ju ingen roll hur hårt man tränar. 30 min skritt kan få en häst att flåsa och svettas om den inte är van vid det.

Min häst blir också väldigt flåsig efter att man har ridit, han verkar inte alls trött när man rider, utan han blir nog varm.
Vi kan vara ute och springa som vanligt ute och han blir inte speciellt flåsig. Men i ridhuset räcker det att vi travar runt ett tag, även om vi har många skrittpauser emellan så blir han väldigt flåsig efter bara 20-30 min skritt/trav arbete. Så jag tror definitivt att det är värmen i hans fall. Han är inte klippt och i ridhuset blir det ju mycket varmare.

Vår ena häst höll på sådär. I början trodde vi att det var bara dålig kondition men kollade upp honom sen och han har lite svaga luftrör och blir därför flåsigare när det är dammigt eller riktigt kallt - så att luftrören drar ihop sig.

Du kan väl se om det blir bättre när han blir av med "vinterrocken" till att börja med.

Hej!
Min förra häst gjorde något liknande,men han blev tröttare& segare vid varje ridpass också. Det visade sig vara en förlamning i svalget,tydligen ganska vanligt. Men vid det där problemet brukar dom andas tyngre osv.
/ Elin

Som Elina8 skriver så känns inte Rolf (min häst) trött när man väl rider kommer mer när man stannar/skrittar av. Vi får väl se hur det blir när vinterpälsen är borta. Om det blir värre får jag väl ta och kolla upp det.

Han är inte så stark i galoppen och det kommer främst när vi galopperat. Så troligen är det en kombination mellan att han blir överhettad och att han blir väldigt andfådd av att galoppera. Känns bra att fått höra andras teorier. Tack för alla svar!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 284
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Ceta
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp