Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Liten

Trådstartare
I somras kändes det som att vi var ett, vi litade på varandra. Vi hade ett samspel som var enormt. Vi hade byggt upp vår relation från att hon testade, tramsade sig och försökte ta ledarskapet, till att ligga tillsammans i hagen och vila, rida vart som helst i de flesta tempon, njuta av livet tillsammans..

I slutet av september blev jag tvungen att ställa av Honey pga hon växte ur sina sadlar, fick behandling av E.T. pga lite snett becken och lätt punkttryck vid manken. Under den tiden promenerade vi lite, och tränade ledarskap från marken, samt att hon när hagen tillät var ute (hagen blev snabbt helt söndertrampad, så senaste tiden har de knappt varit ute :( :cool:, börjar bli bättre nu). När jag nu ser tillbaka skulle jag ha arbetat någon timme om dagen med henne, men nu var det inte så. När jag ledde henne gick det bra, trots att hon var uttråkad.
I december hittade jag till slut en sadel, vi provred med den och hon gick glatt. I två-tre veckor var allt frid och fröjd, vi arbetade lite dressyr och var ute i skogen, red några gånger i veckan.
Sedan krackelerade alltihop. Krasch bang boom. Jag har tappat tidsperspektiver lite, men runt julen. Honey har trampat sig över mig, helt. Hon var superpigg hela tiden, även innan detta. När vi nu red ut med andra, och kom ett par meter för långt ifrån, försökte hon sticka. När jag red och bad om något annat än skritt/lugn trav, gjorde hon allt från att slå med huvudet till att bocka, resa sig, dra iväg. Hon fick av mig två gånger när vi var ute själva, genom att gå helt perfekt i hyfsad form i trav och sen helt oväntat kasta sig tvärt runt. Första gången tror jag att hon reagerade på något, och hon stack ner till kompisarna som promenerade en bit ifrån. Andra gången var rent jäkelskap, men jag lyckades hålla i tyglarna så hon stack inte ifrån mig. Efter dessa avramlingar var jag inte rädd; lite chockad, eftersom jag aldrig tidigare ramlat av henne, men inte rädd. I slutet av en heldagsritt med de flesta hästarna i stallet (när hon exploderat på en klippa..) gick vi omkull på frusen lera, hon landade på mitt knä, kastade sig sedan upp och drog iväg (de andra fick tag i henne). Jag blev hemburen på isisen, darrande och rädd med ett knä som ett par dagar senare var ett enda enormt blåmärke i skiftande nyanser. För några dagar sedan skulle vi ut och leta efter en person, på vägen hem (när jag suttit av pga hennes explosioner) stack hon plötsligt iväg, sneglade bak mot mig och sparkade mig på benet.
I förrgår tränade vi från marken; gå 0,5-1,5m bakom, stanna, backa, flytta bakdelen. Allt som allt tog det 15min. (ca hälften av vad det brukar ta). Jag kunde lämna henne på stallplan, gå och hämta något och hon stod uppmärksamt kvar.
Igår var min plan en promenad. Vi kom ca 50m från stallet, sen började hon. Fick ner oss på ett litet fält intill landsvägen. Hon sparkade bakut (både mot mig och rätt ut i luften), reste sig, kastade. Jag provade att ställa mig ivägen men då ångade hon nästan över mig istället för att stanna. Till slut tappade jag henne, hon rusade hem i full kareta. En vän fick tag i henne, tog henne till ett litet fält och jobbade med henne en stund. Efter en stund fick hon kontakt med henne, men det var inte helt utan strid.

Jag har blivit rädd för min egen häst.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag älskar henne, jag kan inte göra mig av med henne. Men såhär var hon inte ens i början, när jag köpte henne och hon testade som allra värst.

Jag vill ta in henne på klinik, röntga ryggen och ta lite prover. Sadeln ska bytas ut (försöker spara till en StarTrekk Espaniola). En proffesionell NH-tränare ska kontaktas.
Men sen då? Jag är rädd för henne, för hon beräknar. Hon planerar, handlar och hon trampar ledarskapsmässigt ner mig i leran. (de flesta i stallet säger samma sak; hon handlar inte bara rent impulsivt - hon beräknar sina drag).

Jag är rädd för den jag älskar mest.
 
Senast ändrad:
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Spontant skulle jag säga att hon har blivit "stallmodig" att det handlar om att hon inte vill lämna flocken... Ta in henne i stallet själv ,ta ut henne ur hagen när dom andra är kvar och promenera en bit eller rid.Om hon kan vara själv i hagen så släpp ut henne ett tag när dom andra står inne se till att visa att du är den hon ska följa inte flocken,börja smått ,kolla över foderstaten och släpp henne lös i ett ridhus så hon får göra av med överskottsenergi ...är det en unghäst kan det vara så att den ska vila ett tag ...Gör saker som tvingar henne att lämna flocken och även att bli lämnad av flocken ,vilket dom tycker är värst...Se till att vara lugn men bestämd ,hon SKA följa dig ,vi rider våra hästar ca 1-2 timmar varje dag och då ska dom lyda...En gammal häst karl skulle ha sagt det finns inga trotsiga ,överpigga hästar bara mer eller mindre lydiga !!!!Jag har själv en 5-åring jag vet hur pestig han kan vara men jag skulle aldrig tveka att be om hjälp eftersom jag som du älskar min häst..Lycka till och berätta gärna om hur det har gått:laugh:
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Är det en travare du har ?

Ja hon är en travare. 8år i april.
Riden sedan början av 2006, helt borta från allt vad trav heter våren/försommaren 2006.

Förklara gärna vad hennes ras har med saken att göra? :p
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Spontant skulle jag säga att hon har blivit "stallmodig" att det handlar om att hon inte vill lämna flocken... Ta in henne i stallet själv ,ta ut henne ur hagen när dom andra är kvar och promenera en bit eller rid.Om hon kan vara själv i hagen så släpp ut henne ett tag när dom andra står inne se till att visa att du är den hon ska följa inte flocken,börja smått ,kolla över foderstaten och släpp henne lös i ett ridhus så hon får göra av med överskottsenergi ...är det en unghäst kan det vara så att den ska vila ett tag ...Gör saker som tvingar henne att lämna flocken och även att bli lämnad av flocken ,vilket dom tycker är värst...Se till att vara lugn men bestämd ,hon SKA följa dig ,vi rider våra hästar ca 1-2 timmar varje dag och då ska dom lyda...En gammal häst karl skulle ha sagt det finns inga trotsiga ,överpigga hästar bara mer eller mindre lydiga !!!!Jag har själv en 5-åring jag vet hur pestig han kan vara men jag skulle aldrig tveka att be om hjälp eftersom jag som du älskar min häst..Lycka till och berätta gärna om hur det har gått:laugh:

Kraftfoder får hon inget förtillfället, eftersom hon knappt går alls och jag vill inte hälla vatten i en överfylld bägare, så att säga. Hon får 11kg hö/dag, ska gå ner till 9kg pga varenda häst i stallet har gått upp i vikt (utan förändringar i träningen och de får knappt kraftfoder alls) (utom den svårfödde) och jag tycker att hon är väl rund :angel:

Du menar alltså att iom att hon i flera månader tillbringat sin mesta tid ihop med flocken, de andra hästarna, och (egentligen för lite) lite tid med mig, har hon blivit mer bunden till dem och köper inte att jag vill att hon ska följa mig istället igen?
Det låter iofs rimligt!
Hon har blivit svår att fånga i hagen om man bara tar henne.. Gå ut ur stallet inga problem men hon reagerar nog, i och med hennes "anfall"..

Ska prova det där med att få rusa av sig imorn, har varken ridhus eller ridbana men en hage jag jobbat lite i förut.
*Sitter och läser Peer Werner Vogels böcker nu*

:bow:
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Jag har själv fått byta ut 2kg hö mot bra havre halm och det har lugnat min.tack och lov är han lätt född han får bara 0,5 kg havrefri musli ,morötter,mineraler och vitaminer...Mycket fibrer lugnar både mage och heta hästar.Och jag märker direkt när jag har ridit för mycket med sällskap för då vill inte han gå själv ....Det kommer att ordna sig ska du se...Min har börjat fälla pälsen och kommer snart bli sur som värsta märren....
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Hon har havrehalm i hela boxen :D

Det som tar hårdast är att jag vet att jag har en underbar häst, egentligen. Hon är modig, ger inte upp utan har massor av vilja, är arbetsvillig (brukade vara det..), går fram överallt. Har en riktig gnista..
Jag måste hitta nyckeln till låset som smällt igen..
 
Senast ändrad:
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Det har kanske inte med rasen att göra men med hanteringen....En travare är oftast hanterad rakt av..inga krusiduller och analyseringar, utan "vi" hanterar dom bara.
Min högst personliga teori är att du tramsar med henne för mycket, du analyserar och gör saker som hon inte ens fattar, hon blir pissed off på dig och sen är det igån...hon har tagit över nu.
En travare tränas ju för det första mycket tuffare än en vanlig häst, även om man bara räknar motion.
felet många gör är att ställa ner dom och börja med markarbete....varför gör ni så ? En travhäst har ofta förtroende för människor ändå eftersom det ofta är fler personer kring en sån häst.

När ni håller på men sk NH på en i övrigt okomplicerad häst för att befästa ledarskap och dessutom inte klarar av att reda ut de problem ni kan skapa så blir konsekvensen just där du är.

Backa några steg och behandla din häst som folk. provocera henne inte.

<Många tycker synd om dom stackars stackars travhästarna som blivit så illa behandlade...visst...en kanske blivit det men inte alla på långa vägar...problemen uppstår när dom kommer till folk som inte förstår vad en travares liv innehållit...Ni tycker dom nästan skenar när dom egentligenbara joggar...då kommer inspänningstyglar, bett o tjofaderittan in och hästen fattar nada. Inte konstigt att dom slår bakut.

DET är vad jag tror har hänt med din häst.
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Det har kanske inte med rasen att göra men med hanteringen....En travare är oftast hanterad rakt av..inga krusiduller och analyseringar, utan "vi" hanterar dom bara.
Min högst personliga teori är att du tramsar med henne för mycket, du analyserar och gör saker som hon inte ens fattar, hon blir pissed off på dig och sen är det igån...hon har tagit över nu.
En travare tränas ju för det första mycket tuffare än en vanlig häst, även om man bara räknar motion.
felet många gör är att ställa ner dom och börja med markarbete....varför gör ni så ? En travhäst har ofta förtroende för människor ändå eftersom det ofta är fler personer kring en sån häst.

När ni håller på men sk NH på en i övrigt okomplicerad häst för att befästa ledarskap och dessutom inte klarar av att reda ut de problem ni kan skapa så blir konsekvensen just där du är.

Backa några steg och behandla din häst som folk. provocera henne inte.

<Många tycker synd om dom stackars stackars travhästarna som blivit så illa behandlade...visst...en kanske blivit det men inte alla på långa vägar...problemen uppstår när dom kommer till folk som inte förstår vad en travares liv innehållit...Ni tycker dom nästan skenar när dom egentligenbara joggar...då kommer inspänningstyglar, bett o tjofaderittan in och hästen fattar nada. Inte konstigt att dom slår bakut.

DET är vad jag tror har hänt med din häst.

Anledingen till att hon ställdes av var inte att jag tyckte att 'stackars lilla hästen ska väl få vila sig', utan att hon hade ont i ryggen och behandlades av ET.

När vi tränade aktivt med ledarskapet resulterade det i att vi blev ett team och litade på varandra. När hon ställdes av blev det inte på samma sätt. Och ja, hon har tagit över.
Jag jobbade/jobbar med ledarskapet för att när jag köpte henne såg hon inte människan som ledare för fem öre. När jag lyckats befästa ledarskapet, slutade hon att testa mig. Hon var pigg, framåt, men hon uppförde sig som folk.

Honey trivdes inte på travet (enligt den tränare som hade henne på slutet var hon väldigt lat i körningen, ovillig.). Jag har inte sagt att 'stackars lilla gumman', hon trivdes helt enkelt inte med det "jobbet". That's it.

Jag har ingenting emot att rida fort, men det är skillnad på att rida fort och på att hästen tar all kontroll. Jag är inte en av dom som får panik om hästen ökar tempot lite. När hon sticker är det ner med huvudet, upp med baken några gånger och iväg - i galopp med huvudet långt ner så att det inte är det lättaste att få tillbaka kontakten i tyglarna.

Hon rids aldrig med hjälptyglar; använder inte ens en martingal.
Häst, sadel, träns + hackamore + tyglar, pad/schabrak under sadeln. På marken används en grimma och ett långt grimskaft. Använder ytterst sällan ens ett spö.

Vad menar du med att jag provocerar henne?
Jag har inga skyhöga krav, men hon ska uppföra sig. Om jag leder henne ska hon inte plötsligt få tokfnatt, resa, bocka och rusa över mig. Senast för ett par dagar sedan stack hon iväg och sparkade mig i förbi-farten. Jag är inte superman, och inte tillräckligt stark för att hålla i 500kg häst som bestämer sig för att jag kan fara åt skogen..
Hon vet precis vad jag ber henne om, ena dagen går det finfint och andra är det ADJÖSS..

Problemen började när jag började sätta igång henne efter avställningen.

Säg mig vad jag ska göra, enligt dig.

*håller en tumme och hoppas att jag inte låter som en bjäbbande ilsken liten sak..*
 
Senast ändrad:
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Anledingen till att hon ställdes av var inte att jag tyckte att 'stackars lilla hästen ska väl få vila sig', utan att hon hade ont i ryggen och behandlades av ET.


När vi tränade aktivt med ledarskapet resulterade det i att vi blev ett team och litade på varandra. När hon ställdes av blev det inte på samma sätt. Och ja, hon har tagit över.
Jag jobbade/jobbar med ledarskapet för att när jag köpte henne såg hon inte människan som ledare för fem öre. När jag lyckats befästa ledarskapet, slutade hon att testa mig. Hon var pigg, framåt, men hon uppförde sig som folk.

Honey trivdes inte på travet (enligt den tränare som hade henne på slutet var hon väldigt lat i körningen, ovillig.). Jag har inte sagt att 'stackars lilla gumman', hon trivdes helt enkelt inte med det "jobbet". That's it.

Jag har ingenting emot att rida fort, men det är skillnad på att rida fort och på att hästen tar all kontroll. Jag är inte en av dom som får panik om hästen ökar tempot lite. När hon sticker är det ner med huvudet, upp med baken några gånger och iväg - i galopp med huvudet långt ner så att det inte är det lättaste att få tillbaka kontakten i tyglarna.

Hon rids aldrig med hjälptyglar; använder inte ens en martingal.
Häst, sadel, träns + hackamore + tyglar, pad/schabrak under sadeln. På marken används en grimma och ett långt grimskaft. Använder ytterst sällan ens ett spö.

Vad menar du med att jag provocerar henne?
Jag har inga skyhöga krav, men hon ska uppföra sig. Om jag leder henne ska hon inte plötsligt få tokfnatt, resa, bocka och rusa över mig. Senast för ett par dagar sedan stack hon iväg och sparkade mig i förbi-farten. Jag är inte superman, och inte tillräckligt stark för att hålla i 500kg häst som bestämer sig för att jag kan fara åt skogen..
Hon vet precis vad jag ber henne om, ena dagen går det finfint och andra är det ADJÖSS..

Problemen började när jag började sätta igång henne efter avställningen.

Säg mig vad jag ska göra, enligt dig.

*håller en tumme och hoppas att jag inte låter som en bjäbbande ilsken liten sak..*

Honey trivdes inte på travet (enligt den tränare som hade henne på slutet var hon väldigt lat i körningen, ovillig.). Jag har inte sagt att 'stackars lilla gumman', hon trivdes helt enkelt inte med det "jobbet". That's it.

Det finns många travare som inte är ämnade att bli tävlingshästar, men trots det så tränas dom relativt tufft fram tills beslutet att sluta tas.

Jag har personligen jobbat med konvalecenter( travare) i 10 år och det har varit Elittravare flera stycken av dom...INGEN har tagit över makten av mig trots dom blivit nerställda från toppkondition till nästan boxvila.

Du skriver själv att hon är en modig häst med mycket vilja....TRÄNA henne....trava 8-10 km i slängtrav på lämpligt underlag, några dagar i veckan.....travare vill träna, dom är avlade för att jobba.
Om du brukar titta på Cesar Millan ( han med hundarna)...många hästar och mycket travarna VILL jobba och behöver det, då blir man av med mycket olater...+ att du måste ju själv se till att skaffa dig den pondusen som gör att on vill köra över dig...detgör hon bara för att hon KAN...jag svär på att hon inte ens skulle prova göra det med mig.

Jag är inte arg eller dryg, bara att jag tycker folk beter sig knepigt ibland:p
 
Senast ändrad:
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Jag tror nyckelordet heter Motion.
Se till att hon får röra på sig ordentligt varje dag.
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Du skriver själv att hon är en modig häst med mycket vilja....TRÄNA henne....trava 8-10 km i slängtrav på lämpligt underlag, några dagar i veckan.....travare vill träna, dom är avlade för att jobba.
Om du brukar titta på Cesar Millan ( han med hundarna)...många hästar och mycket travarna VILL jobba och behöver det, då blir man av med mycket olater...+ att du måste ju själv se till att skaffa dig den pondusen som gör att on vill köra över dig...detgör hon bara för att hon KAN...jag svär på att hon inte ens skulle prova göra det med mig.

Jag är inte arg eller dryg, bara att jag tycker folk beter sig knepigt ibland:p

Jag hade "pondusen", Obs, HADE.
I och med att hennes beteende vid ridning (explosionerna) bidrog till att vi gick omkull..*söker ord*..efter det har jag varit rädd. Det har inte hänt på minst 5år att jag blivit rädd för något en häst gjort. Nu har det hänt. Det är inte det att vi gick omkull, jag var med om en värre omkullridning för några år sedan då hästen jag red stack och galopperade nerför en hal backe, men kanske kontrasten; vi halkade omkull en gång i somras, när vårt samspel var på topp, och då var hon noga med att knappt snudda vid mig och reste sig inte förrän jag BAD henne göra det - denna gång rullade hon över mitt ben när hon tog sig upp och hade inte de jag red med fått tag i henne hade jag inte sett röken av henne förrän jag kom till stallplan..
Idag blev jag erbjuden att rida en annan häst, också det en travare. Jag satt med glädje upp och såg fram emot det. Men väl i sadeln var jag rädd. Han gjorde inte något fel, han var pigg och taktade lite, men jag var rädd. Inte för HONOM. Jag vet inte ens varför jag var rädd. Jag vet bara att jag känner mig som världens ynkligaste lilla..nånting..och vore det inte för att Honey är MIN HÄST, MIN VÄN och MITT ANSVAR så skulle jag som det känns idag lägga allt vad ridning heter på hyllan ett tag framöver. Kalla mig gärna ynklig, gnällig, patetisk.. Men jag lovar. Ingenting är värre än att vara rädd för det som betyder lika mycket för mig som att andas.
Och rädslan har gett henne övertaget, och självklart utnyttjar hon det. Som du sa; hon kör över mig för att hon kan göra det.
Jag är dubbelt så besviken på mig själv som jag är på henne. Minst.

..Gud vad gnällig jag låter..

Eftersom jag inte fått hennes rygg kollad (ska kollas och ev. röntgas) ännu har jag försökt göra saker så att hon får tänka, men det går åt helvete. Just nu verkar hon se det som provocerande bara det att jag inte vill att hon springer över mig..

Ska jag helt enkelt skippa "NH" öht och longera henne, och bli helvetes förbannad när/om hon håller på?

Hade du bott närmre hade jag med glädje låtit dig sitta upp...
 
Senast ändrad:
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Jag tror nyckelordet heter Motion.
Se till att hon får röra på sig ordentligt varje dag.

Med andra ord; skippa NH för tillfället och bara rid henne hårt så att överskottet av energi försvinner?
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Inga möjligheter jag har. Annars hade det varit en bra lösning!
Men här finns inte vägar att köra på om man inte tar landsvägen, och som hon varit med bilar på sista tiden skulle jag inte våga ge mig ut på den i vagn. Gissar att det är överskottsenergin som spökar; hon kastade sig senast rätt ut i gatan när det kom en bil.. Tidigare var hon för det mesta trygg i trafiken, även om hon kunde bli lite orolig av lastbilar eller motorcyklar i hög fart.
Finns heller ingen sele som passar henne. Rockard äger jag ingen, men på den punkten finns ju begagnat på mängder av annonser..
Om vi bortser från att jag är långt ifrån en van kusk, men hjälp att lära mig det ordentligt har jag inom räckhåll.
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*


:D

Då börjar vi där imorgon; har en två mil runda som med brodd bör gå att trava (annars borde det väl vara jobbigt att gå på halka...). Är ledig så det får ta hela j*vla dagen isf..
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Med andra ord; skippa NH för tillfället och bara rid henne hårt så att överskottet av energi försvinner?

Ja, eller tömkör OCH rid, se till att hon motioneras helt enkelt.

Jag förstår att det är hemskt jobbigt för dej. Och jag tror inte det går över av motion nu, när det gått så långt, men motionen är nog en första förutsättning för att komma vidare.

Det Martha säger om travare gäller även galopphästar som jag är mer van vid. De är vana att jobba! Jag tror att hon har helt rätt. MEN nu är det som det är, och du behöver hitta ditt självförtroende igen. Då är motion steg nummer ett.

Sen såna saker som att du skrev att du leder i grimma. Samtidigt säger du att hon kör över dej, sparkar mot dej osv. Sätt på träns när du leder och se till att du kan ha kontroll och sätta henne på plats, ordentligt, när hon gör sånt. Gå inte ut och gå med henne om du inte är säker på att du klarar av henne och att ge en ordentlig markering om hon försöker något.

Du måste ta tillbaka din självkänsla i förhållande till hästen, och det är lätt sagt men det kommer att vara svårt för dej tror jag. Men du har inget val.
Så se till att inte hamna i situationer där du kommer att bli mer rädd, se till att vara förberedd och markera för hästen utan att tänka på att du tappar förtroende hos henne osv.

I ditt första inlägg skrev du om att ni var ett, och er fina relation, osv det låter som om du hade en dröm om något som du faktiskt inte hade med henne alls, hon är en häst, varken mer eller mindre och fungerar som en häst. och de är inte ett dugg sentimentala när det gäller realtioner utan ganska krassa, så det måste du bli också, helt enkelt.

Lycka till, jag tror det kommer att gå bra om du blir lite mindre sörjande över det ni hade, (som du tyckte), och lite mer arg på att hästen kör över dej....Rädsla är svår att komma över, det är starkt, men jag tror du måste försöka om du ska ha hästen kvar.
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

Just det med att bli arg verkar många "NHare" ha problem med,rädd att hästen ska tappa förtroendet....så ÄR det ju inte, inte om man blir arg på rätt sätt och i rätt tillfälle. En häst vet allt om dom gör rätt eller fel och tål då att tillrättavisas...lyssnar dom inte första gången så får dom ta den konsekvensen andra gången :devil:
 
Sv: Hyperpigg häst, sprucket ledarskap *långt*

I ditt första inlägg skrev du om att ni var ett

Lycka till, jag tror det kommer att gå bra om du blir lite mindre sörjande över det ni hade, (som du tyckte), och lite mer arg på att hästen kör över dej....Rädsla är svår att komma över, det är starkt, men jag tror du måste försöka om du ska ha hästen kvar.

Det skulle stå att vi var ett team, vi sammarbetade med varandra.

Nu sablar ska de bortglömda huggtänderna fram.. Det kan knappast bli värre.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 605
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 300
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 162
Senast: Ananazen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp