Hyperlipemi

B

BeastieBabe

någon varit i kontakt med denna hästsjukdom på något vis? sjukdomen beror på fetma hos ponnier.. ganska allvarlig sådan oxå.. nån som vet något om den? skriv det ni vet!!

TPF Maria

Sv: Hyperlipemi

Jag har sett det på en häst - den hästen hade föl vid sidan och var inte jättefet heller.

Tänkte också på Skattens text ang. hyperlipemi, de hade själv en häst som var sjuk och som överlevde.

Sv: Hyperlipemi

hmm jo.. läste en annan förklaring i boken "hästens konvalecens" eller "den konvalecenta hästen" ganska ny bok, rätt djupgående..
där står det att hästar som överutfodras med energi, dvs alldeles för mycket energi och stor brist på protein kan komma in i de här tillståndet när kroppen börjar kräva proteiner och istället tar av fettmassan som då kommer ut i blodomloppet och sätter sig på inre organ..

efter vad jag läste på sidan så skulle jag blöta betfor, mixa det tillsammans med morötter och fruktsocker till lös pure och tratta in i hästen..

tänk att varje gång man lär sig en ny grej inser man att det finns 4 grejer till som man inte har lärt sig.. inte konstigt att man börjar tvivla på sig själv som hästägare.. ja kommer aldrig att skaffa häst, då kommer den att få alla de sjukdomar som jag aldrig hört talas om.. :angel:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 548
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
729
Senast: tara
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 267
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka