HYN godkänd verksamhet?

Bowman

Trådstartare
Vad betyder det för er att en verksamhet är HYN godkänd? Vad betyder det för er att en verksamhet saknar HYN godkännande?

Vad för kriterier eller krav skulle ni ställa på en praktikplats?

Hur värderar ni saker som arbetsmiljön, boende, lön?

Skulle vara intressant att veta lite åsikter...
 
Sv: HYN godkänd verksamhet?

Hästnäringens Yrkesnämnd är det dummaste påhittet ngnsin.
Ett av villkoren i avtalen mellan praktikplats och praktikant är att ingen ersättning ska utgå till praktikanten. Redan på den punkten brister alla HYN gdk praktikplatset. För du kan inte få en praktikant som ska leva på luft. Så därför betalar de ut "fickpengar", eller några tusenlappar svart som det egentligen är.

Det krävs i princip ingenting för att bli godkänd av HYN. Ett krav som finns är att det ska finnas anställd personal, ett krav som är ditsatt för att förhindra att stallarna använder praktikanter istället för personal. Men eftersom ägaren till företaget, brukar vara anställd, så räcker det för att ta in praktikanter istället för personal.

Jag gjorde en rätt omfattande undersökning ang arbetsförhållanden inom ridsporten, i samband med ett projektarbete. De HYN godkända praktikplatserna är överlag de värsta arbetsplatserna. För det är inga praktikplatser. Det är arbetsplatser med mycket ensamarbete, dåligt och svart betalt och långa arbetsdagar och veckor.

Avskaffa HYN helt och hållet anser jag.
 
Sv: HYN godkänd verksamhet?

Hästnäringens Yrkesnämnd är det dummaste påhittet ngnsin.
Ett av villkoren i avtalen mellan praktikplats och praktikant är att ingen ersättning ska utgå till praktikanten. Redan på den punkten brister alla HYN gdk praktikplatset. För du kan inte få en praktikant som ska leva på luft. Så därför betalar de ut "fickpengar", eller några tusenlappar svart som det egentligen är.

Det krävs i princip ingenting för att bli godkänd av HYN. Ett krav som finns är att det ska finnas anställd personal, ett krav som är ditsatt för att förhindra att stallarna använder praktikanter istället för personal. Men eftersom ägaren till företaget, brukar vara anställd, så räcker det för att ta in praktikanter istället för personal.

Jag gjorde en rätt omfattande undersökning ang arbetsförhållanden inom ridsporten, i samband med ett projektarbete. De HYN godkända praktikplatserna är överlag de värsta arbetsplatserna. För det är inga praktikplatser. Det är arbetsplatser med mycket ensamarbete, dåligt och svart betalt och långa arbetsdagar och veckor.

Avskaffa HYN helt och hållet anser jag.

Tack PopcornPlayer!

Om jag får säga det så är det "skitviktigt" att sådan här information kommer fram. Skulle uppskatta om du vill maila mig med mer information om din undersökning och dina erfarenheter. Jag har sett hur många vill famhålla HYN avseende bättre praktikförhållanden. Men när man får höra från praktikanter blir bilden en annan.

En sak som jag ofta undrar över när det handlar om praktikplatser, HYN godkänd såväl som inte godkänd är vad utvärderingen av praktiken gav. Vilken kritik gavs rörande praktikplasten och hur togs den emot. Ledde den till någon förändring?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 582
Senast: Karamello30
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 946
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 624
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp