Hyaluronsyra?

Akleian

Trådstartare
Ni som ger det till era hästar, tycker ni att det hjälper?

Jag har en stort tungt halvblod som haft problem med kotledsinflammation under våren, och är nu under igångsättning. Är det något att tänka på? Vad går det på per dag? Ska man komplettera med glukosamin? Märke?

:laugh:

Sv: Hyaluronsyra?

Jag tror ju att man bör börja med att reda ut varför hästen fått kotledsinflammation, och börja där i förebyggande syfte. Har den ridits korrekt? Tränats efter sina individuella behov osv?

Jag tror ju att man bör börja med att reda ut varför hästen fått kotledsinflammation, och börja där i förebyggande syfte. Har den ridits korrekt? Tränats efter sina individuella behov osv?

Ja nu är det ju så att skadan är utredd, behandlad, och återställd. Om du läste mitt inlägg så undrade jag om Hyalouronsyra och ville inte ha någon föreläsning om annat....

Sök, finns en 3 sidor lång tråd om hyaluronsyra där jag undrade om folks erfarenhet av olika tillverkares produkter:)

Ja nu är det ju så att skadan är utredd, behandlad, och återställd. Om du läste mitt inlägg så undrade jag om Hyalouronsyra och ville inte ha någon föreläsning om annat....

Kan bara hålla med :) Varför kan folk inte bara SVARA på frågan, utan att anta en massa saker såsom vetrinärvård & ridning. Man kanske inte alltid vill skriva en hel bok om hästens bakgrund & behandlingar.. Det tycks som att många här på forumet tror att man inget vet & ska "läras" upp.
Lite typiskt hästfolk...............................
Ibland vill man bara ha lite input av "andras" erfarenheter:)

Nu åter till Hyaluronnsyra. Det enda är att testa då det fungerar olika på individen, & kvalité & mängd i preparaten kan skilja åt en hel del. Finns massor av trådar om du söker på det redan i forumet. Jag köper mina preparat från USA (PureBulk) & blandar själv, blir mkt billigare.

Sedan söker man på olika färdiga produker för att se hur mkt. som ska ges & hur dom olika blandningarna ser ut, om man vill kombinera med glukosamin, el annat.
Det billigaste du kan börja med är Gurkmeja som du kan köpa på örtbutiker billigast (Borgeby Kryddgård). Det är fifty/fifty chans att det kan funka på din häst.
Finns trådar om det oxå här på forumet.
Lycka till & tänk på att man oftast får dubbla dosen den första veckan el. mer beroende på vad du ger.

Det framgick iofs inte av ditt inlägg, men min tanke var mer att jag undrar om olika tillskott verkligen är den mest effektiva vägen att gå? Döljer inte det bara ett annat problem i många fall?

Om hästen har en konstaterad brist är det kanske annat, men för en kotledsinflammation skulle jag i första hand, som sagt, funderat i andra banor.

Jag har inget svar på din fråga, utan ville bara inflika min tanke kring tillskott, då det kanske skulle kunna hjälpa dig till en mer hållbar häst.

Min häst hade knäledsinflammation, som åtgärdades, sedan fick han 2 besök för att justeras i ryggen som var den egentliga orsaken, han hade snedbelastat.
Under den tiden och fortfarande får han Biofarmabs glucosamin med hyaluron i, samt nypon. Han mår finfint och känns mjuk och trevlig :)

Nu åter till Hyaluronnsyra. Det enda är att testa då det fungerar olika på individen, & kvalité & mängd i preparaten kan skilja åt en hel del. Finns massor av trådar om du söker på det redan i forumet. Jag köper mina preparat från USA (PureBulk) & blandar själv, blir mkt billigare.

Sedan söker man på olika färdiga produker för att se hur mkt. som ska ges & hur dom olika blandningarna ser ut, om man vill kombinera med glukosamin, el annat.
Det billigaste du kan börja med är Gurkmeja som du kan köpa på örtbutiker billigast (Borgeby Kryddgård). Det är fifty/fifty chans att det kan funka på din häst.
Finns trådar om det oxå här på forumet.
Lycka till & tänk på att man oftast får dubbla dosen den första veckan el. mer beroende på vad du ger.

Ja det är ju lite av en djungel med olika tillskott och olika åsikter huruvida de fungerar eller inte. Gurkmejan hade jag faktiskt inte haft en tanke på, och det kanske är en början! Tusen tack! :D

Det framgick iofs inte av ditt inlägg, men min tanke var mer att jag undrar om olika tillskott verkligen är den mest effektiva vägen att gå? Döljer inte det bara ett annat problem i många fall?

Om hästen har en konstaterad brist är det kanske annat, men för en kotledsinflammation skulle jag i första hand, som sagt, funderat i andra banor.

Jag har inget svar på din fråga, utan ville bara inflika min tanke kring tillskott, då det kanske skulle kunna hjälpa dig till en mer hållbar häst.

Min fråga var ju inte om kotledsinflammationen alls, utan jag skrev det endast för att man skulle få en "bakgrund" till varför jag börjar leta efter något tillskott som kan underlätta. Tro mig, jag har full koll på vad jag gör och ville, precis som någon annan skrev, ha andras erfarenheter av hyaluronsyra och inget annat!

Bl a så var det min veterinär som tipsade mig om att börja med något lämpligt tillskott, typ glukosamin el ngt annat. Självklart är jag mån om rätt ridning, och att på alla sätt få min häst att må bra. Du behöver inte oroa dig! Jag vill bara hjälpa min häst på alla sätt, som sagt är han 175 cm hög och börjar bli till åren, och då vill jag hjälpa honom på alla sätt jag kan.

Min häst hade knäledsinflammation, som åtgärdades, sedan fick han 2 besök för att justeras i ryggen som var den egentliga orsaken, han hade snedbelastat.
Under den tiden och fortfarande får han Biofarmabs glucosamin med hyaluron i, samt nypon. Han mår finfint och känns mjuk och trevlig :)

Okej! Vad bra att det hjälper :) Vad gör nyponet? Tack för ditt svar!

Nyponulver har lite samma verkan, det är "smörjande" för lederna och uppmjukande för hela kroppen.
Kombinerat med alla tre ämnena (glucosamin, hy, nypon) är nog egentligen lite överdrivet men hade nypon hemma så det fick det bli :)

Nyponulver har lite samma verkan, det är "smörjande" för lederna och uppmjukande för hela kroppen.
Kombinerat med alla tre ämnena (glucosamin, hy, nypon) är nog egentligen lite överdrivet men hade nypon hemma så det fick det bli :)

Ok!
Det känns ju också ganska mycket billigare att börja med istället för hyaluronsyra :) Ger man alltihopa så har man ju gjort det man kan iaf ;)

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 789
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?