Hyaluronsyra som man blandar själv

Trissa

Trådstartare
För flera år sedan minns jag att jag gav en häst hyaluronsyra som kom i pulverform, och som man själv fick blanda med vatten. Skakades kraftigt och så blev det gel-liknande konsistens. Var det här på Buke som jag fick det tipset, och var köpte man den i så fall?

Ja nu finns många i redan flytande form, men här gäller att kolla densitet. För även om preparatet är lite dyrare kan den i slutändan bli den billigast.

Ja, det har jag insett. Men finns det några riktvärden?

Man vill ha hög molekylvikt iom att det binder mer vätska och då smörjer bättre. Man vill ha så hög molekylvikt som möjligt. Den jag använt har tex 2 miljoner Dalton i molekylvikt. Och så måste det vara lagom dos verksamt ämne. För lite ger inte fullgod effekt och för mycket är dumt för plånboken.
Den jag har innehåller 150 mg/10 ml.
Den räknas som väldigt potent.

Sen måste hyaluronsyran skyddas för att magsyran inte ska förstöra den. Då kan man antingen gelatinera den eller skydda dem med olja.
Det vet jag inte hur man gör om man blandar själv. Det räcker alltså inte att den är trögflytande om det inte är pga riktig gelatinering.

Man vill ha hög molekylvikt iom att det binder mer vätska och då smörjer bättre. Man vill ha så hög molekylvikt som möjligt. Den jag använt har tex 2 miljoner Dalton i molekylvikt. Och så måste det vara lagom dos verksamt ämne. För lite ger inte fullgod effekt och för mycket är dumt för plånboken.
Den jag har innehåller 150 mg/10 ml.
Den räknas som väldigt potent.

Sen måste hyaluronsyran skyddas för att magsyran inte ska förstöra den. Då kan man antingen gelatinera den eller skydda dem med olja.
Det vet jag inte hur man gör om man blandar själv. Det räcker alltså inte att den är trögflytande om det inte är pga riktig gelatinering.
Den du har, kan man köpa den i Sverige?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
805
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Motionscykel?
  • Offentliga verksamheter

Hund, Katt, Andra Djur