HW liner - är verkligen 400 varmare än 300?

Martina_m

Trådstartare
Jag har en liner på 400 gr till mitt Optimo, alltså den linern som följde med täcket. Jag har även köpt en liner på 300 gr (vanlig modell om det är av betydelse?).
Nu till min fråga, linerna på 300 "känns" mkt tjockare än linern på 400 gr.
Hur upplever ni tjockleken på era liners jämfört med varandra sas?
Jag tänker att det kan vara "hårdare" packat i 400 gr linern. Men blir den då varmare än ett fluffigt 300 gr? Det är väl ändå luftspalterna som ser till att det blir varmt?
Någon som har lika dana täcken, upplever ni samma som jag an tjocklek/fluffighet?

Har inte samma täcken men jag som har en väldigt frusen häst upplever iaf att antal störst gram inte alltid är lika med varmast. Är så mycket annat som spelar in också, djup, fodrad svanslapp, ytter och innertyg, halsskärning, vilken sorts foder det är, om det är väldigt fluffigt eller hårt...

Har inte samma täcken men jag som har en väldigt frusen häst upplever iaf att antal störst gram inte alltid är lika med varmast. Är så mycket annat som spelar in också, djup, fodrad svanslapp, ytter och innertyg, halsskärning, vilken sorts foder det är, om det är väldigt fluffigt eller hårt...

Precis det jag också märkte när jag testade nytt märke nu i höst. Min häst (?!) var varm o glad i kraftig blåst strax över nollan i 200 g?? Han har innan behövt dubbla täcken (inte nödvändigtvis många mer gram utan ett följsamt som gick ner runt honom under utetäcket).

Sedan la jag på det varmare täcket (400 g) när det blev under nollan av det tidigare märket o hästen blev svalare under trots mindre blåst och bara 5 grader kallare (+3 resp -2). Säljer det o har redan beställt ett nytt tjockare av det nya märket :p

Det nya märket sitter betydligt mer nära, det blåser inte alls omkring "utanpå" när det blåser och även om det såklart känns logiskt (spec för mig som HATAR att få in kall luft ngnstans) att ytan täcket värmer då blir betydligt större (än om det blåser in) så trodde jag faktiskt inte det skulle spela så stor roll för en häst med päls. Min är dessutom ponny med ponnypäls o har en variant av spår/täckesklippning så han har ju mycket päls under.

Jag har bara haft 200 o 400 liners o 400 känns mkt kompaktare. Men mellan märken tycker jag man kan märka skillnad o jag tycker mig märka skillnad på hur mkt de värmer. Har X antal stalltäcken (eftersom hästen har ihjäl dem) o samma antal gram kan kännas o värma olika mkt. Använder dem liksom i en viss ordning beroende på väder (men är för lat för att ha mer än 2 "igång" samtidigt).

Jag har en 300g HW liner till mitt Rambotäcke som jag har varit mkt nöjd med, har alldrig behövt klä på hästarna mera än denna (+täcket på 100g) oavsett hur kallt det har varit. Men nu som den börjar bli några år så upplever jag den mindre fluffig än tidigare, känns som om fodret har blivit tillplattad, typ. Vilket gör att jag börjar fundera på om den inte ger lika mkt värme längre.

Kan det vara samma sak med dina? Uppfattade det som att 300g linern var ny, och att du haft den i 400g ett tag?

Jag har en 300g HW liner till mitt Rambotäcke som jag har varit mkt nöjd med, har alldrig behövt klä på hästarna mera än denna (+täcket på 100g) oavsett hur kallt det har varit. Men nu som den börjar bli några år så upplever jag den mindre fluffig än tidigare, känns som om fodret har blivit tillplattad, typ. Vilket gör att jag börjar fundera på om den inte ger lika mkt värme längre.

Kan det vara samma sak med dina? Uppfattade det som att 300g linern var ny, och att du haft den i 400g ett tag?
Ja, så kanske det kan vara.
Jag har iof inte använt 400 gr så mkt, men när det inte har blivit använt så har det legat väl ihopviket. Vilket i sig kanske tryckt ihop det. Jag bytte till 300 gr idag, så får se om han känns varmare idag med det än igår mer 400 gr.
Tycker även att mitt Amigo med 100 gr känns väldig tunt, som ett vanligt regntäcke utan foder. Men det är väl använt, så kan ju vara att det är slitet helt enkelt och tappat sin fluffighet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv