Hvorfor er det ikke nok med én islandshest?

S

sleepy

Det er en kjent sak at islandshester blir flere uten å komme ut av magen på hverandre... ;)

Hvorfor er det slik?

Jeg fikk min første hest, en islandshest for snart to år siden, og fikk etterhvert lyst på en til. Men siden jeg ville ri sprang og dressur også, så kjøpte jeg en kaldblods som var brukt til det fra før. Sånn for sikkerhets skyld.

Men jeg har fortsatt (fortfarande?) lyst på en hest til! En ISLANDShest til! :p

Sukk... :crazy:

Sv: Hvorfor er det ikke nok med én islandshest?

Man drabbas av nåt virus helt enkelt :d Man vill bara ha fler och fler, för dom är ju så underbara :love:

Ja... :love: Vil ha en liten flokk...

Pocahontas skrev:
Man drabbas av nåt virus helt enkelt :d Man vill bara ha fler och fler, för dom är ju så underbara :love:

Tänk er bara för! Jag har 16 st nu och jag känner det är för mycket men samtidigt så har jag jättesvårt för att välja bort någon! Har lyckats plocka ut 3 riktigt bra som jag skall sälja, 2 unghästar och ett äldre sto, men vacklar ändå. Ibland önskar jag att jag inte skaffat så många för hur väljer man bort en vän när man väl fått en??? Jag tycker det är skitsvårt! Det är ännu en anledning till att jag tänker sälja mina uppfödningar som föl i fortsättningen. Då bryter man i alla fall inte ett flerårigt förtroende.

Min 5-årsvalack tex som är så väldigt speciell och personlig samt präglad enbart på mig men vill ha hela mig för sig själv helst, vilket gör att jag inser att han behöver någon som INTE har 16 hästar, men ack vad svårt att svika honom! Så skaffa inte fler än ni alltid kan behålla era vänner och se till att köpet är ordentligt genomtänkt så ni passar ihop med hästen på alla sätt och inte behöver sälja sedan. Tyvärr märker man det inte förrän man haft hästen ett tag om det funkar eller inte, jag vet. Köpte en häst till sonen för 2 år sedan som jag fick sälja igen ifjol.

Annars håller jag med. Man vill ha flera och trots att jag har så många så blir jag sugen på fler ibland men numera har jag disciplin nog att stoppa mig själv... Jag måste hinna med de jag har och de tar tid, även om det mesta är avelsston och unghästar.

Anette

Nackdelen när man har egen avel är ju att flocken växer ju ruskigt fort...
När jag slutade med turridningen så såldes ju en del hästar av och jag tyckte att nu är det lagom många men så oups, får man ju ca 2 föl per år och då ökar ju flocken igen!
Har varit nere på 6 men nu är dom 9 igen.... och 2 föl till sommaren..... Men härligt kul är det!

Jag har upplevt samma sak! Har kommit till slutsatsen att de är så väldigt olika som individer och ridhästar att man helt enkelt inte kan få allt i samma häst. Man måste då helt enkelt ha flera :D .

Vill inte gärna välja bort något av följande; En bra fyrgångare, en fantastisk tölthäst, en snabb passhäst, en vacker stilpasshäst, en komplett femgångshäst, en bärig och flott T2-häst, en snäll "ambulanshäst" som alla kan rida, en supervillig och explosiv häst med massor av utstrålning, en behaglig häst att rida på fjällturer, en välutbildad häst som är kul att kursa med, ett litet unghästprojekt... Ja, listan kan göras lång och jag har inte hälften av dessa egenskaper i mitt stall ännu så... ;) Trots att man hårdprioriterar bland sina hästar så dyker det ständigt upp någon mer häst som man VERKLIGEN vill ha :angel: .

Jag har bara tre hästar, två egna o en inköpt som tvååring. Och jag har nu två hemma o en i flock....Det finns plats för tre här hemma egentligen, jag får låna mark bredvid så det räcker med bete över sommaren för dessa - men ändå. Två hinner jag gott och väl med och ekonomiskt klarar jag inte fler hästar heller. En eksemhäst - det tar ju lite tid ska jag erkänna under sommaren.

Och jag vet att jag INTE ska ha fler, men ändå. Jag blev erbjuden köpa en häst av en här på forumet och var så sugen - och jag vill så gärna ta ett föl till på stoet och i den takten är jag uppe i fyra o så håller det på :o

Man ska ha stark karaktär om man ska ha islandshäst :p

när jag väl tagit det STORA steget att köpa en islandshäst vart jag så stolt, imponerad över mig själv och rent bortskämd med att få ha det bra, att jag vågade tillfredställa min önskan en gång till. och det är så härligt att ha två hästar,som med sina olikheter och förmågor lär mig så mycket varje dag. Om jag hade haft eget stall tror jag nog att jag skulle fortsätta. När hästköparämnet kommer upp, säger jag inte Nej, utan vänta vi får se.

man får se till att man köper ensom motsvarar alla förväntingarna ;) Jag tycker att min häst har allt, men det är klart en till skulle inte sitta fel, om ekonomin tillät(man utvecklas ju av att rida fler än en) Helst skulle jag vilja betäcka mitt sto, då jag gärna vill att hennes egenskaper förs vidare i någon mån, det får väl bli när jag har råd (när nu det blir :crazy: ).

man får se till att man köper ensom motsvarar alla förväntingarna

Och det är omöjligt, även om jag just nu fortfarande tycker att min nuvarande pålla är så rolig och spännande att rida. Spännande blir det varje gång kan jag säga, :angel: men jag lär mig något nytt hela tiden och så utvecklas hon fortfarande och förhoppningsvis även jag i takt med henne. :banana:

Min gamla pålle som numera får dras med familjen enbart, jag rider honom mycket sällan numera. Men tidigare tävlade vi, kanske inte jättemycket men vår och höst blev det väl ett par tävlingar. Så fick han fungera som kurshäst för mig, då lärde jag mig jättemycket av honom och jag är säker på att han kommer att tillföra även familjen glädje och en massa nyttiga lärdomar. :D

Jag tror man strävar efter något hela tiden, och söker. Sen kommer det alltid att finnas hästar som man ändå med glädje rider just därför att de är så roliga att rida. Men min övertygelse är då, det är svårt att hålla sig till bara en häst. :eek:

Jag har haft en enorm tur, jag har fungerat som turledare på turridningsstall. Här fick jag tillfälle att rida många olika typer av hästar, och det har tillfört mig en massa nyttiga saker. Jag har även ridit mycket på island, på en vecka har jag hunnit med mellan 10-14 olika hästar och ändå ridit mina favoriter fler än en gång. Detta har jag lärt mig jättemycket från, och jag rider med glädje på Island därför att jag vet att jag kommer att ha med mig något nytt vid hemresan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 261
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 244
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil. Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd...
Svar
4
· Visningar
1 337
Senast: Bison
·
Utrustning Jeg har nettopp fått min første wow-sadel i posten. Siden jeg har en hest med kort rygg har jeg kjøpt et par paneler i størrelse 0...
Svar
1
· Visningar
1 192
Senast: VivianK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka