Huvudvärk!

R

RealRelation

Vet inte vart jag ska lägga tråden men, kan hästar ha huvudvärk? Min häst betedde sig märkligt idag, hon har aldrig gjort så förr. Hela hästen kändes så konstig som om hon hade ont eller att något var fel.
Hon skakade på huvudet hela tiden som om hon vore cp.. jag menar inte att hon skakar som om det kliade eller som om d vore flugor, hon mer skakade (nej nej) upp o ner, skit konstigt.
Detta gjorde hon då jag red med en kompis, när vi sedan skilldes åt slutade hon. Även hela kroppen kändes konstig på henne, som om hon svankade..jag förstår inte riktigt.
Ryggont? Men varför höll hon på så med huvudet o varför slutade hon då jag skilldes åt från hästkompisen?

Sv: Huvudvärk!

Vet inte vart jag ska lägga tråden men, kan hästar ha huvudvärk?

Visst kan hästar ha huvudvärk, dessutom av flera olika orsaker.
Det vanligaste är nog muskelspänningar, hästar som biter ihop mycket, och hårt, t.ex. blir spända i käken varpå ansiktsnerven blir irriterad och genererar huvudvärk, precis som på oss människor. Hos oss kan det hjälpa att massera olika områden i ansiktet där nerven passerar (näsroten, tinningarna bl.a) och även hos hästar kan man försiktigt massera käkmuskelns fäste (längs ganaschens kant) för att underlätta detta.
TÄNK PÅ bara att inte massera hårt, då både tänder och skelett ligger nära på insidan.

Ryggont? Men varför höll hon på så med huvudet o varför slutade hon då jag skilldes åt från hästkompisen?

Varför hon slutade när kompisen försvann har jag ingen teori om.
Att hon "svankade" och kändes konstig kan ha flera orsaker. Hur kändes hon i övrigt när kompisen försvann? Avslappnad med långa steg och lång hals med sänkt huvud? Eller fortfarande konstig i kroppen då? Brukar hon vara "sams" med hästen ni red tillsammans med, eller var det kanske rent ogillande?

Hoppas det inte upprepar sig dock, låter inget vidare roligt.

// Mvh ~ Jenny

Sv: Huvudvärk!

Ja, varför skulle den inte kunna ha det? Den kan ju ha ont överallt annars ju.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 796
Senast: Jahaja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
998
Senast: Sasse
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar