Huvudskygg?!

B

Beccis

Min åring har helt plötsligt, för några dagar sen, blivit huvudskygg. Det har inte hänt nåt speciellt, hon har absolut aldrig blivit slagen eller straffad på nåt sätt. Det går bra om jag tar det försiktigt, jag får hålla på och klia henne på huvudet och överallt. Men om jag gör en plötslig rörelse skyggar hon, särskilt när hon har grimman på. Hon vill inte alls att man ska hålla fast i grimman, vilket har gått bra förut. Det är inga problem att ha henne uppbunden på gången. Om nån annan än jag ska ta in henne på kvällen har de stora problem att få av grimman, hon vill inte alls, skyggar och går undan.

Vet inte om det kan bero på hennes nya grimma, den är lite stelare och klumpigare än den hon haft innan men det verkade gå bra med den i början. Hon har haft den ett tag nu. Satte på henne den gamla idag, tyckte hon verkade acceptera den mer. Den är liksom mjukare men har blivit för liten.

Har nån nåt bra tips på vad man ska göra? Vill absolut inte att min flicka ska bli huvudskygg...

Sv: Huvudskygg?!

Låter som en fix ide bara, du kan ju prova med en lättare o mjukare grimma för att se skillnaden.

Hon har inte gjort sig illa typ på öronen? Hade en ponny som skada örat lite och tyckte inte alls om att man höll på med huvudet

Det var det jag också tänkte, att hon kanske fastnat i hagen eller nåt, och associerar det med grimman om hon blev skrämd :confused: Eller så kan det vara att grimman är stor och klumpig och att hon stör sig på det.

Ja jag ska köpa en mjukare grimma och se om det blir bättre. Hade visst inte varit några problem nu ikväll, då hade hon gamla grimman på sig.

Jag har också tänkt på om hon kan ha fastnat nånstans i grimman, skulle ju kunna vara en orsak. Men hon har inga sår eller så nånstans, har kollat igenom henne ordentligt.

Kan ju också vara så att hon har börjat tuffa till sig och testar lite.

Ja helt plötsligt skall dom bli huvudskygga, de små. Bry dig inte om tramset. Lite trassligt blir det ett tag framöver så lirka på ett tag. En vacker dag är allt som förut.

Leta efter "osynliga" sår vid öronen! Min häst blev huvudskygg vid två års ålder och jag fattade ingenting, innan hade jag kunnat göra vad som helst, nu blev han helt skärrad så fort jag petade på mulen. Upptäckte till slut ett pyttelitet sår vid "öronbasen". Det satt inte så att det skavdes av grimman, så jag kunde fortsätta med den.

För att få på grimman på ett bra sätt knäppte jag upp nackremmen - trädde in mulen och la sedan nackremmen över halsen och drog den sedan fram på rätt plats. Successivt kunde jag sedan sätta på den på ett mer "korrekt" sätt.

Huvudskyggheten försvann med såret!

Glöm inte att titta din häst inne i öronen också. Det kan ha uppstått något litet sår där som gör att din vän inte tycker det är roligt med grimma :crazy:

Jag ska kolla ännu ordentligare men jag får klia henne vid öronen och på hela huvudet och borsta överallt också. Då borde hon ju reagera av borsten också.

Har börjat sätta på grimman så igen, med att trä över mulen först och sen spänna fast över nacken. Men jag har inga problem att få på grimman, det är ibland när nån annan ska ta ut henne som hon krånglar. Men inte varje gång.

Det hon verkar tycka illa om är när man håller fast henne, det kanske inte är grimman i sig som är problemet. Utan just när man håller i den, för att sätta på grimskaftet, ta av grimman eller så. Det går dock hur bra som helst om jag kliar henne medan jag håller fast henne i grimman. Och som jag skrev tidigare så är det inget problem att ha henne uppbunden.

Tror bara jag och de andra som tar in och ut får fortsätta vara försiktiga, klia lite och ta det ett steg i taget, så hon märker att det inte är nån fara att bli fasthållen.

Vid den åldern växer dom mkt och kan få växt värk även i skallen det brukar gå över ganska snart.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 340
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 631
Senast: Freazer
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
430
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama