Huston we have a problem..a bucking one..HJÄLP!

MalinM

Trådstartare
Jodåmensåatte.. Efter 10 veckors boxvila har jag äntligen fått börja sätta igång mitt lilla gryn..eller ja..min lilla-:devil: får jag väl säga...

För ett par dagar sedan när jag skulle skritta ut så satt jag upp som vanligt och red i väg, när vi hade kommit ca 15 meter flippade han ur fullständigt i värsta rodeo utbrottet och jag flöööööööög av så det tjongade om det och blev dessutom trampad i magen:grin: Fick tag på hästen och longerade ett par varv och satt upp igen..tjong ner i backen IGEN..borstade av mig och longerade lite till och sen upp igen och då fick jag sitta kvar..Snällt av honom:angel:

Ska tillägga att han har en KS diagnos, detta upptäcktes av en slump och han är nu utredd för detta men han har inga som helst smärtor eller spänningar i ryggen utav detta, antagligen är han född med det och det är alltså inget som påverkar honom.

Nu har jag varvat med tömkörning varannan dag för att tömma ur lite av överskotts energin men tendenserna till mega utbrott finns där fortfarande så nu undrar jag om ni har några tips på hur jag kan hindra honom i tid.. Har funderat på att använda graman, fäst i sadelringarna så han inte får samma kraft.. Jag är nämligen inte så sugen på att smaka på grus igen..inte än på ett tag i alla fall:angel:

Sv: Huston we have a problem..a bucking one..HJÄLP!

Om han inte har ont och bara är pigg så hade jag fortsatt som du gör nu, longera och tömkör innan du sitter upp så att han får bralla av sig! :laugh:

Och sen när du sitter på så kanske en graman kan vara bra, eller ett skarpare bett så att du har en extra broms att ta till om det skulle behövas! (Nu menar jag inte att man skall vara hård i handen)

Nä han har inte ont, ska kanske tillägga att han bara är 4 år och renrasigt fullblod.. så ja 10 veckors boxvila är ju inte precis optimalt:p:angel:

Det värsta är att han börjar så fort man kommit upp och fått fötterna i stigbyglarna så man har ju inte precis någon balans då.. nu gör jag så att jag skrittar fram honom utan att ta stigbyglarna för då kan jag liksom hoppa av mitt i "anfallet":rofl: Men så kan jag ju inte fortsätta..känns som att jag måste hitta ett sätt att kunna ta figthen på och vinna annars kommer han aldrig att ge sig.. Herrn har nämligen väldigt bestämda åsikter och oftast går dom inte ihop med mina:grin:

Okej då förstår jag, han är nog lite som min donna när hon får sina funderingar på en rodeokarriär ibland, också 4 år med VÄLDIGT bestämda åsikter! :idea::devil:

Jag brukar rida med martingal (förbygel) och tänka på att driva framåt! Det är inte alltid lätt att sitta stadigt när dom bockar massor men höj stiglädrerna ett par hål så att du sitter stadigare med mer balans! ( i hoppsadel tänker jag nu då)
Om du får lov att trava så hade jag skippat skritten till att börja med, fram i trav med en gång och mycket olika övningar såsom volter, snett igenom, serpentiner så att han inte hinner tänka på att busa!
Sen efter ett tag när man märker att dom slappnar av kan man ge en lite längre skrittpaus och har dom uppfört sig bra då kan man kanske trava lite till, lägga in en galopp och sen avbryta!
Massor med beröm hela tiden när dom går lungt och hård röst när dom busar så att dom lär sig att det inte är önskvärt! :)

Och det viktigaste, du måste vara lugn, blir du stressad eller nervös känner han det och är han smart spelar han på det!

(Nu menade jag inte att man inte ska skritta fram men ofta fungerar min om hon får hoppa över det först, brukar gå med henne istället, hon vill FRAMÅT när jag kommer upp på ryggen och istället för att traggla i en stel skritt travar jag direkt och kan ta tillbaka en fin skritt efter ett tag)

Senast ändrad:

Jag tror fortfarande som du redan fått lite tips/tankar runt, att de starka reaktionerna kan ha att göra med hans KS, som normalt inte påverkar honom men som mkt väl kan göra det nu när han stått på box så länge och tappat muskler i ryggen. Jag hade tagit det lugnt med ridningen och tömkört lite ett tag framöver för att se om det kan göra att ryggen stärks upp lite igen, innan jag sitter upp. Om inte annat så får du bort överskotts energin och slipper riskera att du far av och slår dig - win win situation.

Det är alltid knepigt att komma med råd så därför delar jag bara med mig om hur jag gör med min vilde när han får tokspel.
Han är 14 år och håller på än ibland.
Tristess och överskottsenergi är boven.

Skippar graman för han kan bocka med den på.
Tar pelhambett med två tyglar så har man stoppen på den undre tygeln om han blir för stark.
Galopperar ett par varv i rätt så fri form innan jag börjar samla för ju mer jag samlar eller låter honom vänta på att få galoppera ju mer laddar han.
Är han riktigt på hugget så linar jag innan jag sitter upp.
Löshoppning är ett bra sätt att få ut energi på också.

Lite kraftfoder (om något alls) och mycket utevistelse!

Jag tror fortfarande som du redan fått lite tips/tankar runt, att de starka reaktionerna kan ha att göra med hans KS, som normalt inte påverkar honom men som mkt väl kan göra det nu när han stått på box så länge och tappat muskler i ryggen. Jag hade tagit det lugnt med ridningen och tömkört lite ett tag framöver för att se om det kan göra att ryggen stärks upp lite igen, innan jag sitter upp. Om inte annat så får du bort överskotts energin och slipper riskera att du far av och slår dig - win win situation.

Absolut Mackan! Jag jobbar ju med honom mest från marken nu just för att stärka ryggen om det är det som spökar trotts allt. Men enligt vet så är han ju inte påverkad.

Jag ville mest höra hur andra löst sina problem av liknande karaktär, hur man jobbat med dem för att lösa det.

Jag kan ju inte direkt dra några slutsatser i detta stadiet utan jag får ju utgå från att det kan vara ryggen men även en hel massa överskottsenergi och rent trams:cool:

Det beror lite på varför hästen har stått i 10 veckor?

Longera är ju ett bra allternativ om den redan får lov att galoppera& bralla?

Min ena häst stog i 11 månader på box. Skulle SKRITTAS igång för hand. Skulle börja med att skrittas för hand, slutade med att jag gick på kryckor( spricka två gånger & bruten en gång) hästen kom aldrig lös men hältan gick upp.
Samma sak 3 gånger.
Fjärde gången jag skulle sätta igång honom så sa vet att jag skulle hoppa upp & galoppera 5 min(raktfram) Dirket & sen skritta honom uppsuten.
Efter det så gick vi båda skadefria & hästen kom sakta men säkert igång !

Mycket utevistelse, stora hagar, kompisar med fart i. Se över foderstaten, spec havrenivån. Cykla med hästen. Då kan han både trava o galoppera utan att du sitter på.

När du väl sitter på; pys ut energin. Inget tokracande, utan trava på slingriga stigar där man måste se sig för o tänka o lyfta på fötterna. Se till att hjärnan får jobba. Lägg in några galoppsträckor emellanåt; det får gå fort, men ska vara under din kontroll.

Förhoppningsvis ska detta förhållningssätt minska antalet bockningar, men när de ändå kommer; försök vara tidigt ute o driv på framåt, ge honom något att göra. Och använd rösten för att säga ifrån att du inte gillar idéen.

Hej!

Jag har flera gånger varit med om hästar som blivit just så galna av att stå på box (både kortare och längre tid). Där har ägarna kunnat prata med behandlande veterinär, förklarat problemet och fått lugnande utskrivet och vips så har hästarna gått att sätta igång utan risk för liv och lem. Kanske värt ett försök?

Annars hade jag hållt mej på marken- det är inte värt att riskera livet på en häst som är så "galen".

/Lavinia, som har haft sjuk tur med sin hästar, ingen av dom har bockat "på riktigt" oavsett vilotid.

Känns lite tramsigt att alla hävdar att alla hästar är gudasnälla och både går att stoppa och få att inte bocka. Kul för er om det är vad ni upplevt.

Min dam (fullblod på hela 17 bast) kan fortfarande ge mig resor som gör
att jag har en halsrem på henne. Hon kan öka på rätt bra när hon är
pigg, drar jag då i handbromsen får jag garanterat en resa upp i trädtopparna.
Jag får bromsa med säte och röst, då brukar det räcka med ett mantag.

Min lösning är att inte sätta mig i de situationerna, är hon så pigg så
galopperar jag inte rakt fram utan på volt. Och pyser det ur örona redan
innan jag ska sitta upp så linar jag av henne. Jag har flygit av i skritt eftersom hon kan vända runt sin egen axel medans hon bockar och
det är inte heller skönt.

Så rasta av innan och ta ett ordentligt tag i man eller halsring på väg upp/väl uppe och ge hästen annat att tänka på, sällskap är rätt bra att ha för då följer iaf min hellre med kompisen än stannar och busar.

Jag tycker inte att det låter som att det är KS som spökar i detta fallet. Eftersom han faktiskt ger sig efter några urladdningar så verkar det mer energirelaterat än smärtrelaterat.

Hade det varit min häst hade jag bett vet. skriva ut sedalin. Toppenbra lugnande där hästarna fortfarande har kroppskontroll men är lite "off". Sen hade jag plockat på graman och halsring. Försök ha någon där som kan hålla i hästen när du sitter upp så att du sitter säkert i sadeln innan du rider iväg.

Lycka till!

Min erfarenhet av bockande hästar är att dom aldrig någonsin får bli "raka" för då har man förlorat dom.

På "busisar" så hoppar jag alltid upp och har hästen i böjning alltså jag håller mkt mer i innertygeln och ganska fri yttertygel då kommer dom ingen annanstans än bara runt, dom kan definitivt inte bocka iväg. Sen är det bara att fortsätta ha dom i ställning dock ngt överdriven vid behov.

Tror det finns nån video på youtube från en clinic där Eamon Hickey demonstrerar just detta.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrunden: Min häst blev halt efter ett uterittspass där han gått ganska fort på en hårdare men jämn skogsväg (inte varit ute på ett...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
36 983
Senast: Toxid
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 151
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar