Husse är dum mot sin hund. Vad ska man göra?

I

ImFabulous

Min svåger (min sambos ingifta bror) och hans sambo har nyligen skaffat en valp, en pincher/dvärgpincher.
Husse har en tendens att slå hunden, gärna hårt med handflatan. Han slår tillräckligt hårt för att hunden ska pipa till.
Rullar han ihop en tidning springer hunden iväg.

När husse ber hunden komma till honom och hunden inte lyder, tar han tag i ett av hundens ben och sliter honom till sig istället.

Vi är många som är överens om att husse är "lite väl hård" emot sin hund. Men husse förklarar sitt beteende med att "hunden måste lära sig"...

Frågan är vad man ska göra ? Jag ser att den här hunden far illa, och blir bara mer och mer otrygg och rädd. Det är fruktansvärt. Vad hade ni gjort?

Sv: Husse är dum mot sin hund. Vad ska man göra?

jag hade definitivt inte suttit och tittat på utan att bli fly förbannad och ryta ifrån!
Sådana människor skall inte ha varken djur eller barn!

Fråga idioten hur han skulle känna sig om någon gjorde dito mot honom?
Lappa till honom ordentligt med en ihoprullad tidning över ansiktet och fråga om det var trevligt!:devil:

*jag blir bara så förbannad!!*

Jag hade lappat till gubben varje gång han lappar till hunden och frågat honom om han blev klokare utav det :angel:

nej men allvarligt, jag anser att våld aldrig löser någonting. Våld föder våld, oavsett om det gäller hästar, hundar människor - ja vad som.. Ge honom böcker, filmer... om hunduppfostran. Eller så får gubbens sambo försöka stå på sig helt enkelt.

Om jag hade sett det med egna ögon hade jag nog blivit fly förbannad och då hade karln fått veta att han levde - garanterat! Det där är väl även djurplågeri? anmäl honom mohaha! Eller kidnappa hunden och ge den till någon familj - lååångt borta - nej gu va oseriös jag blev men det är bara för att jag blir så arg när jag får höra sånthär - jag kan bara inte fatta att folk behandlar sina djur på detta viset och tror de kan slå in vett i skallen på djuren.

Senast ändrad av en moderator:

Jisses vilken idiot!

Jag hade gett han en örsmäll sen hade jag förklarat för han ordentligt om han gör så en gång till så blir det anmälan.

Många upprörda svar. Tyvärr fungerar det inte så att jag kan slå till husse.
Hans sambo gör ingenting emot hunden, så vitt jag vet. Men hon säger absolut inte ifrån heller, när Husse är dum!

Men finns det ingen djurskyddsförening man kan ringa ? eller bör jag lämna in en polisanmälan ? Frågan är om ärendet ens blir uppföljt..

Många upprörda svar. Tyvärr fungerar det inte så att jag kan slå till husse.
Hans sambo gör ingenting emot hunden, så vitt jag vet. Men hon säger absolut inte ifrån heller, när Husse är dum!

Men finns det ingen djurskyddsförening man kan ringa ? eller bör jag lämna in en polisanmälan ? Frågan är om ärendet ens blir uppföljt..

om du filmar så självklart ;) då har du ju bevis. Men de borde väl gå att göra en anmälan hos djurskyddsmyndigheten - eller?

Ge honom en fet smäll på käften med en bok om hundens beteende och inlärning och be honom läsa den?

Min tanke gick till detta när jag läste hur han behandla sin hund. Så illa är det inte men man fick sig en tankeställare om han kan pynta hunden med folk i närheten så vad gör han bakom stängda dörrar och är själv med hunden. Men det är lätt att våldet ökar när man väl börjat.

Nu är det säkert inte så illa men nån sate lär ju tala om för rikspuckot att det är fel det han gör.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...057085,00.html

Var lite lurig - be om att få ta kort eller filma när han "dresserar" sin hund - om han undrar varför så säg att du skulle vilja det bara.
Om han då nekar....så kan det vara ingången till att fråga om han själv tycker att det är fel det han gör om han nu inte vill filmas in action.....sen kan man ha en instruktionsvideo i jackfickan...långsökt ja men ett alternativ.
Eller visa honom den här tråden....anonymt brev kanske

Prova att polisanmäla eller ringa djurskyddet i kommunen, (miljö och hälsa).

Om du har sett misshandeln så är du ett vittne.

Man kan faktiskt få fängelse i Sverige pga misshandle på hund.
Då jag varit i kontakt med en kvinna via mitt jobb, som anmälde sin sambo för misshandel på familjens rottis, så fick han ett års fängelse.

Men som ni förstår av straffet att dömma så var den misshandeln extremt groov.:(

:eek: Anmäl! Hur kan du bara sitta och titta på?
Anmäl människan ditrekt på sekunden!:eek:

Min tanke gick till detta när jag läste hur han behandla sin hund. Så illa är det inte men man fick sig en tankeställare om han kan pynta hunden med folk i närheten så vad gör han bakom stängda dörrar och är själv med hunden. Men det är lätt att våldet ökar när man väl börjat.

Nu är det säkert inte så illa men nån sate lär ju tala om för rikspuckot att det är fel det han gör.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...057085,00.html

Länken fungerar inte för mig i alla fall, prova och lägg in den igen.

TS

Jag tycker faktiskt att du ska säga i från om du ser att han gör hunden illa i din närvaro. Fråga vad han vill uppnå och om han inte kan se att valpen blir rädd för honnom och om det är en sån relation han vill ha till sin hund. Tipsa honnom om valpkurser eller lämpliglitratur. Tala om att han begår en bråttslig handling och att du tänker anmäla om misshandeln inte upphör. Lyssnar han inte.ANMÄL!

Senast ändrad av en moderator:

Sitter här och garvar, inte för att han lappar till hunden men
hur det skulle se ut om du gjorde det mot honom :rofl:

Men anmäl honom.. Eller som andra sa ; Lappa till honom i huvudet och
sen frågar du : Blir du lydigare nu? Slå inte hunden.

Ring uppfödaren omedelbart och tala om vad som händer med valpen de sålde, de kan också få veta tycker jag.
Sen hade jag sagt till att om han inte slutar så anmäler du honom.

Jag blir så knäckt av att läsa sånt här, jag mår så dåligt :(

Saxar från en drinfo.se .... :(

""Anmäl misshandel och vanvård

Om du misstänker eller har kännedom om att någon vanvårdar eller misshandlar ett djur måste du anmäla detta. Att aga, slå, hårt fostra eller bestraffa ett djur är förbjudet. Förövaren kan bli dömd för brott mot djurskyddslagen. Om personen ifråga utsätter djuret för "lidande som inte blott varit av obetydlig intensitet och varaktighet" kan handlingen leda till straff för djurplågeri.

Misshandel

Misshandel är ett brott enligt brottsbalken och ska anmälas till närmaste polismyndighet. Om polismyndigheten beslutar att ej åka ut i ärendet så begär att få skriftligt på det beslutet. Därefter har du möjlighet att JO-anmäla polismyndigheten.

Om jag ser någon slå sitt djur

Det beror på situationen vad man ska göra om man bevittnar en misshandel. För att kunna hjälpa djuret på ett varaktigt sätt bör man noga observera vad som händer, antal slag och sparkar, om de är hårda, var de träffar, hur djuret beter sig etc. Gnäller, ylar, skriker djuret? Försöker djuret komma undan, och lyckas det med att komma undan? Vilket sorts djur och ras är det? Hur ser misshandlaren ut? Kön, ungefärlig ålder, klädsel, andra kännetecken? Var och när händer detta? På vilket avstånd befinner du dig?

Det optimala är förstås om hunden kan undersökas av veterinär så fort som möjligt. Det är polisen som ska ombesörja detta.

Håller någon på att misshandla ett djur svårt, är det ju naturligt att genast ingripa och försöka avbryta misshandeln. Det som dock blir avgörande för myndigheternas handlande är att man uppträder som ett vittne och gör konkreta iakttagelser, samt att man står fast vid sin berättelse. Utan dessa vittnesuppgifter blir det inget åtal och djuret blir kvar hos misshandlaren. Därför måste man försöka att hålla sig kall och lägga märke till så mycket som möjligt. Tänk på att det är dina observationer av hur misshandlaren ser ut, klädsel m.m. som kan identifiera misshandlaren.

När du ringer till polisen, så räkna inte med att de kan rycka ut. Gör ändå din polisanmälan med en gång, helst skriftligt, och lämna in till polisstationen. Kontakta även kommunen, fråga efter djurskyddsinspektören och berätta vad som hänt.

Det är viktigt att misshandlarens djurhållning inspekteras snarast. Djurskyddsinspektören bör ha med sig en veterinär vid inspektionen och ju kortare tid som går från händelsen till polisens eller djurskyddsinspektörens ingripande, desto bättre för djurets del.

Vanvård

Misstänkt vanvård ska anmälas till kommunen och handläggs oftast av miljökontoret. Om du ringer in din anmälan, så komplettera din anmälan med en skriftlig redogörelse. Anmälan måste då diarieföras när den kommer till kommunen. Du har rätt att vara anonym, men ofta tas anmälan på större allvar om man kan stå för sina uppgifter. Du bör också begära en kopia av miljökontorets utredning och beslut. Nästa instans för misstänkt vanvård är länsveterinären i ditt län. Dit kan du vända dig i nästa skede om du anser du miljökontoret inte har agerat tillräckligt kraftfullt.

Om jag ser djur ute som verkar få otillräcklig tillsyn och dålig skötsel?

Råden nedan beror delvis på hur mycket du ser av hela djurhållningen. Bor du granne, är hemma och ser djuren hela dagarna eller passerar du med på regelbundna tider morgon och kväll? Ser du djuren flera gånger om dagen? Skulle du omedelbart notera om någon besökte djuren nattetid? Ljud av fordon? Ljuskäglor?

Svårigheten med dessa fall har att göra med att det enligt lag räcker med olika skötselåtgärder 1–2 gånger per dygn. Motsvarande problem kan uppstå när man misstänker att sällskapsdjur lämnats åt sitt öde oviss tid i en bostad. Djurägaren kan säga att djuren får skötsel och tillsyn på tider som anmälaren inte noterat.

Ibland har flera personer gemensamt kunnat kontrollera djurhållningen under så pass lång tid och med säkerhet kunnat intyga att djuren inte fått någon som helst tillsyn under ett eller flera dygn. Då kan och ska myndigheterna agera. Det är klokt att anteckna vad man ser och vid vilka tider.

Rent allmänt kan det vara bra att ringa djurskyddsinspektören och ta reda på vilka lagliga krav som finns på djurhållningen, samt be att få en kopia på senaste inspektionsrapporten över djurhållningen.

Du har rätt att få ta del av handlingarna enligt offentlighetsprincipen och de ska utlämnas utan dröjsmål. Om djurskyddsinspektören lovar att en inspektion ska göras, kan man be att få kopia på den rapport som kommer att upprättas.

Det finns arter och grader av misskötsel och underlåtenhet. Ingenting lägre än djurskyddslagstiftningens krav ska accepteras. Ser man djur som ser sjuka ut, har sår och skador, går illa, beter sig avvikande, ligger misstänkt länge, kalvningar som verkar besvärliga osv bör man genast anmäla vad man sett till polisen och samtidigt kontakta djurskyddsinspektören eller miljöchefen och förvissa sig om att inspektion snarast görs.

Är man missnöjd med vad djurskyddsinspektören gjort kan man vända sig till länsveterinären vid länsstyrelsen och begära att din anmälan följs upp med en kontroll. Begär kopia på handlingar i ärendet.

Man kan också göra anmälan till JO om man anser att en myndighet eller representant för myndigheten gjort något fel. JO's granskning är dock huvudsakligen inriktad på kontroll av att formella regler efterlevs. Däremot har JO sällan möjligheter att bedöma och "överpröva" myndighetens bedömning av huruvida grund för ett ingripande förelåg eller inte, i vilken status djur då befann sig osv. Det finns också ett brott, "tjänstefel", som kan bli aktuellt i vissa fall.""

ANMÄL!!!!!!!!!!!!!!!!

mer saxat...

Följ de 4 stegen

Observera noga
- antal slag och sparkar, var de träffar, hur djuret beter sig, vilket sorts djur det är och vilken ras, hur misshandlaren ser ut.

Anteckna
- det du har sett enligt ovan, samt plats, klockslag och på vilket avstånd du befinner dig, samt namn och telefon- nummer på eventuellt andra vittnen.

Anmäl
- ring polisen och djur- skyddsinspektören, gör även en skriftlig anmälan snarast.

Följ upp
- vad polis och myndigheter gör med din anmälan, begär skriftligt på deras beslut, samt kopior på djurskydds- inspektörens utredning.

Som om hunden skulle bli mer lydigare.. nje...?

Hoppas ni får han att inse att han gör helt fel snart :crazy:

mer saxat...

Följ de 4 stegen

Observera noga
- antal slag och sparkar, var de träffar, hur djuret beter sig, vilket sorts djur det är och vilken ras, hur misshandlaren ser ut.

Anteckna
- det du har sett enligt ovan, samt plats, klockslag och på vilket avstånd du befinner dig, samt namn och telefon- nummer på eventuellt andra vittnen.

Anmäl
- ring polisen och djur- skyddsinspektören, gör även en skriftlig anmälan snarast.

Följ upp
- vad polis och myndigheter gör med din anmälan, begär skriftligt på deras beslut, samt kopior på djurskydds- inspektörens utredning.

Nu åker du och fixar det där :mad:

Nu är det tyvärr så att hunden + hans husse bor på annan ort, tillräckligt långt bort för att jag inte "bara ska kunna åka dit".. Jag får helt enkelt vänta till nästa gång jag är där och kan göra mer nogranna iaktagelser, anteckna och kanske till och med lyckas smygfilma..

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 414
Senast: Sel
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 332
Senast: Modig_Korn
·
Relationer Sambon och jag har varit tillsammans i snart 5 år och jag har väl mer eller mindre aldrig dragit helt jämt med hans pappa. Trots det här...
2
Svar
34
· Visningar
5 315
Senast: tanten
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 453
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar