"huskurer" mot pissfläckar?

Piccadilly

Trådstartare
Någon inbiten skimmelägare som har bra erfarenheter?
Vad funkar bäst? potatismjöl, ryktsten, skimmelspray, blöt svamp??
Egna metoder?

Sv: "huskurer" mot pissfläckar?

När jag hade skimmel så hade jag iofs fördelen med att de oftast inte fick pissfläckar men när de fick de så körde jag potatismjöl eller så tvättade jag helt enkelt och rykta sedan tills hästen var torr.

Hur menar du då med potatismjöl??? Då var väl fläcken fortfarande våt eller hur?

Att använda en fuktig/blöt svamp funkar sådär man får ju stå där och 'gnugga' ett tag

Jag tar en liten hink med schampoo i, gnuggar lite granna, torkar av med ren svamp med vatten, ryktar när det har torkat.

Hej!
Finns en "trasa" att köpa på Hööks, sisal tror jag att det är. Bara att gnugga på fläcken, och den försvinner!

Trots det lilla "påhoppet" från Mysaan så fattar jag fortfarande inte vad ni gör med potatismjölet - är lite seg :smirk:

Förklara gärna!

Låter ju toppen!!!! Tack för tipset!:bump:

Jag använder potatismjöl om jag vill ha bort dom. Men han har varenda dag så oftat borstar jag bara och låter de sedan vara kvar. orkar inte gnugga varje dag. =P

När jag använder potatismjöl tar jag en svamp och blöter där pissfläcken är och sedan gnuggar jag med potatismjöl. Borstar sedan bort de eller tar svamepn. är blöt efteråt men det torkar ju. ;D

Använde rycktsten förut men det tar hundra år och tycker inte allt försvinner. Har haft något torrschampo oxå, men de fattar jag ingenting av. =P

Potatismjöl funkar! =)

När jag använder potatismjöl så fuktar jag fläcken, gnor in potatismjöl, låter torka, sen borstar jag. Funkar i alla lägen!!

Milou75 skrev:
Trots det lilla "påhoppet" från Mysaan så fattar jag fortfarande inte vad ni gör med potatismjölet - är lite seg :smirk:

Förklara gärna!

Var inte alls menat som påhopp. Man gnuggar helt enkelt in potatismjölet på fläcken och sedan borstar man tills mjölet och fläcken är borta.

Jag brukar spraya på pälsglans på de utsatta ställena- då blir fläckarna mycket enklare att tvätta bort.

Tycker att torrschampo fungerar bäst. Spaya, vänta någon minut, torka bort smutsen med trasa!:banana:

Veredus skimmelspary är jättebra. Spraya på, vänta en minut och gnugga sedan med hushållspapper. Helt borta! :)
Ett måste för skimmelägaren!

Torrschampo, helt klart! Bara att spräya på fläcken och torka bort. Går i ett nafs. :p

Vilka bra tips!! Jag har en ljuus skimmel och försöker att förebygga pissfläckar genom att alltid ha riktigt tjockt lager med spån i boxen. Han får väldigt sällan pissfläckar men nästa gång ska jag prova med potatismjöl.:smirk:

Gnugga såpa på fläcken och ta bort med en svamp och vatten, torkar ganska fort. Även ryktsten är jättebra! Fläckarna försvinner jämt:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag avskyr att inte kunna somna trots att jag känner mig avslappnad och är trött. Alltid varit avundsjuk på dom som kan somna på två...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 053
Senast: ameo
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 711
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 453
Senast: LelleLilla
·
Äldre Hej alla! Kan vara lite ärlig här när man är anonym, lite pinsamt att prata om sin ekonomi... Det har kört ihop sig lite med alla...
2
Svar
23
· Visningar
2 077
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!