Jag hade tänkt gå på visning i helgen, på ett litet minihus i det område som jag sedan många år tillbaks sagt att jag vill bo i. De håller precis på att dra in kommunalt vatten och avlopp i området så det har varit en hel del som sålt (fritidshus). Detta hus har redan vatten och avlopp indraget.
Men så var det ju det där med mäklare... Det började med att jag skickade ett mejl och skrev att jag är intresserad, och ifall det är någon som hör av sig och vill ha förhandsvisning/köpa innan visning så ville jag gärna att hon hör av sig till mig så att jag får en chans att vara med. Frågade även om huset skulle besiktigas och om hon hade specifikation på vad boendekostnaden bestod av, då det bara stod en klumpsumma som jag såg var för liten för att överensstämma med verkligheten. Mäklaren ringer efter några timmar upp mig och säger kort "Till att börja med, det kommer inte besiktigas. Det är ett fritidshus". Ungefär som att jag var dum i huvudet som frågade något så korkat.
Sedan sa hon "Angående förhandsvisningen, jag är nästan helt säker på att det inte kommer bli någon förhandsvisning, för om jag skulle förhandsvisa för varenda kotte som bad om det så skulle jag behöva bo där ute." Skitotrevligt, jag hade inte ens bett om en förhandsvisning.
Och sen lät hon oerhört besvärad över min fråga om boendekostnaden, då skulle hon minsann behöva gå in i sitt SYSTEM för att leta och det verkade tydligen extremt betungande. Känns verkligen som att hon vill sälja huset.
Jag hade också funderat lite över att det såg mindre ut än den angivna boytan (50 kvm), men tänkte att det kanske kändes annorlunda i verkligheten. Idag ser jag att de helt plötsligt ändrat boytan till 26 kvm, alltså hälften av det som tidigare var angivet.
Plus att den gamla boytan på 50 kvm fortfarande står kvar i texten, plus att det på ett ställe står att vatten och avlopp är inkopplat och på ett annat att det enbart är sommarvatten och avlopp saknas (vilket jag vet inte stämmer). Hur dålig koll får man ha egentligen?
Vet inte om jag ens vill gå dit längre, blev plötsligt extremt dyrt för den boytan.