Åh, det låter ändå hoppfullt. Tack för att du delar med dig. Jag hoppas att vi har samma tur trots nya amorteringskravet.
Det här var för ett par månader sedan så det var också efter amorteringskravet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh, det låter ändå hoppfullt. Tack för att du delar med dig. Jag hoppas att vi har samma tur trots nya amorteringskravet.
Det borde inte vara några bekymmer. Vi fick lånelöfte för 2 veckor sedan, sambon har fast jobb och jag studerar. Nu handlar det iof "bara" om 1,5 milj. Vi har endast csn-lån och jag har en termin kvar med väldigt goda chanser till jobb efter det. Hade vi haft mer i kontantinsats så hade vi nog kunnat få mer om vi velat.Lånar tråden lite. Jag och sambon har velat flytta ett bra tag nu, men vi har avvaktat pga att jag inte har haft fast jobb utan vikarierat i snart 3 år. Nu har jag till sist blivit erbjuden fast jobb och vi tänkte att ÄNTLIGEN kan vi börja kolla efter något eget (bor i hyresrätt nu). Dock kommer jag troligen tacka nej då jag har blivit erbjuden ytterligare ett annat jobb. Tyvärr är det ytterligare ett vikariat på ca 1,5 år. Tror ni att det är helkört att få ett bra banklån när endast en av oss har fast jobb? Vi båda tjänar bra, men det hjälper ju inte mig när jag inte har fast jobb misstänker jag. Min mamma har sagt att hon kan ställa upp som borgenär, om det nu gör någon skillnad.
Jag hoppas på det . Man får prata med banken och sen utgå därifrån. Jag tror inte jag kommer behöva vara arbetslös igen i mitt liv, då jag börjar få så lång erfarenhet nu och har lättare och lättare att fp jobb. Men det är ju lätt för mig att säga. Banken ska ju hålla med om att den risken är liten också .Det borde inte vara några bekymmer. Vi fick lånelöfte för 2 veckor sedan, sambon har fast jobb och jag studerar. Nu handlar det iof "bara" om 1,5 milj. Vi har endast csn-lån och jag har en termin kvar med väldigt goda chanser till jobb efter det. Hade vi haft mer i kontantinsats så hade vi nog kunnat få mer om vi velat.
Så nog finns det hopp för er
Jag har pendlat förr, och jag känner att det är onödigt slöseri med tid . Men 30 min låter ändå rimligt.@Martina_m Jag har 3 mil till jobbet nu. Innan vi flyttade och jag bytte arbetsplats var jag van att kunna gå till jobbet så jag var lite orolig när vi valde att flytta ut från city, men jag måste säga att det var faktiskt betydligt enklare än vad jag vågat hoppas på.
Nu kan jag iofs jobba hemifrån då och då så jag pendlar inte riktigt varje dag, men jag skulle inte avskräckas av avståndet i ert fall.
Jag (som bara är inne och smygläser i tråden ), hade 800 m till jobbet. Sedan flyttade jag så jag har 2.5 mil till jobbet och behöver åka småvägar, tar ca 30 min. Det funkar riktigt bra! Men jag är van med restid sen innan då jag från åk 7 tills jag slutade gymnasiet hade 3 mil enkel väg till skolan.Jag har pendlat förr, och jag känner att det är onödigt slöseri med tid . Men 30 min låter ändå rimligt.
Någon mer som har erfarenhet?
Jag hade tre mil några år, hanterbart med.bra väg. Sen flyttade jag så jag hade fem mil, det var alldeles för långt, dyrt och tidskrävande. Jag skulle personligen säga max 3 mil. Nu har jag typ 1-1,5 mil, vilket känns hur nära som helst.Jag har pendlat förr, och jag känner att det är onödigt slöseri med tid . Men 30 min låter ändå rimligt.
Någon mer som har erfarenhet?
Vi letar i ett ganska stort område ändå, och det är verkligen dött här oxå! Det kommer ut någon lgh då och då, och något hus mitt i något bostadsområde, men aldrig något på landet känns det som . Vi tänker att det nog är många som ligger lågt runt jul och vi hoppas på några guldklimpar efter nyårHoppar in i tråden.
Jag och sambon har så smått börjat se oss om efter hus. Fick lånelöfte i oktober. Men nu är det heldött i det område vi vill bo. Finns verkligen ingenting. Känns som att vi inte kommer hinna hitta något hus innan lånelöftet blir inaktuellt, men det är ju bara att söka nytt då.
Kommer efter jul och nyår då folk ska skiljas. Det är skilsmässotoppen.Vi letar i ett ganska stort område ändå, och det är verkligen dött här oxå! Det kommer ut någon lgh då och då, och något hus mitt i något bostadsområde, men aldrig något på landet känns det som . Vi tänker att det nog är många som ligger lågt runt jul och vi hoppas på några guldklimpar efter nyår
@Martina_m Jag har 3 mil till jobbet nu. Innan vi flyttade och jag bytte arbetsplats var jag van att kunna gå till jobbet så jag var lite orolig när vi valde att flytta ut från city, men jag måste säga att det var faktiskt betydligt enklare än vad jag vågat hoppas på.
Nu kan jag iofs jobba hemifrån då och då så jag pendlar inte riktigt varje dag, men jag skulle inte avskräckas av avståndet i ert fall.
Alltså - i min värld är 3 mil ingenting. Ändå har jag just nu 11 km till jobbet. Tar strax över tio minuter. Kollegan som promenerar till jobbet har längre "restid" än jag.Vi vill bo på landet. Och visst hade vi kunnat bo mitt emellan, men då känns det som att vi skulle ha "långt" till både jobb och familj/vänner.
Borde vi leta hus i min hemkommun, eller där vi jobbar?
Skulle bara vilja veta hur ni hade tänkt. Eller om någon varit i liknande situation. Hur ska jag tänka?
Alltså - i min värld är 3 mil ingenting. Ändå har jag just nu 11 km till jobbet. Tar strax över tio minuter. Kollegan som promenerar till jobbet har längre "restid" än jag.
För mig är pendling ett sätt att varva ner. Att stänga dörren till jobbet och öppna hemmaporten. Och tvärtom. Jag har pendlat 1h30min med tåg. Det gick det med.
Lite beror på vad man använder tiden till. När jag ansvarade för en kurs 8 mil bort använde jag hela den tiden till lektionsplanering. När jag kom fram var jag klar att börja undervisa.
Och så handlar det om inställning. Om man bestämmer sig för att det är jobbigt eller om man konstaterar fakta och inser att den tid man satte sig ner och gjorde ingenting lika gärna kunde tillbringats i bil, buss, tåg.
Om pendlingstiden skapar stress är det värre. Då kommer det inte att funka.
Inser att jag är lyckligt lottad som har en mil på 1+2 riksväg med 100 km/tim och inga köer alls.35 minuter är ingenting, men på grund av olycksdrabbad väg och köer särskilt vid rusningstrafik, så händer det att jag sitter i bilen 50 minuter.
.
Inser att jag är lyckligt lottad som har en mil på 1+2 riksväg med 100 km/tim och inga köer alls.
30 mim restid känns ändå ok. Men som sagt, det kostar ju också.
Vi får väl helt enkelt se vad som dyker upp på bostadsmarknaden. Och utgå från det objektet. Men det känns ju skönt att det är många som pendlar och som tycker att det är ok.
Åh, fy f*n. Typ som att räkna på vad hästarna kostar en egentligen . Jag fortsätter nog vara ovetandes och tro att det inte är så mktJag gick in på konsumentverkets hemsida
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/
(varning för obehaglig läsning utfärdas)
Jag skrev glatt in min bils registreringsnummer för att ta reda på vad den faktiskt kostar att köra per mil. Huvva!