Sv: Huskatter

Farmförallt behöver "svensson" med ett gäng okastrerade katter som ränner ute förstå vad det har för konsekvenser.
"Kalle" som inte ville ha kattungarna utan dumpade dem i skogen måste också förstå vad det leder till.
"lisa" Som vill ha kattungar efter sin så söta hona måste förstå vad som kan hända. Hon ger bort ungarna gratis eller "1 kr tassen". Har katten otur bli den utslängd när den blir könsmogen för den börjar bli "jobbig".

Ingen säger att alla måste ta katter från katthem, jag har själv ingen möjlighet till det då jag har avelskatter och vill ha plats till dem men jag gör "mitt" på annat sätt genom att donera mat och hjälpa till som volontär.

Det är vi människor som har ställt till det så här för katten, det är vårt ansvar att hjälpa dem.
Bra skrivet!

Jag har inte läst tråden, men anledningen till att JAG inte köper katter från katthem är för att jag helt enkelt vill veta vad jag får. Jag har ingen som helst aning om vad katterna på katthemmen varit med om tidigare, jag har ingen som helst aning om vad dens föräldrar är för typer osv.

Jag vill ha en social katt för sällskap, alltså köper jag en katt sm jag vet är avlad och uppfostrad för det. Då vet jag vad jag får och slipper antagligen flera obehagliga överaskningar i framtiden.

Det kan jag förstå men att veta vad man får... om man är ute efter en huskattunge, på vilket sätt är en kattunge från "vilken svensson som helst" bättre än en kattunge som har växt upp i ett jourhem (dvs. hos "en helt vanlig svensson")?

Om man kan tänka sig ta en vuxen huskatt borde katthemmet vara givet, med en vuxen katt vet man ju alltid vad man får förutsatt att man får träffa katten innan man bestämmer sig.

Det kan jag förstå men att veta vad man får... om man är ute efter en huskattunge, på vilket sätt är en kattunge från "vilken svensson som helst" bättre än en kattunge som har växt upp i ett jourhem (dvs. hos "en helt vanlig svensson")?

Om man kan tänka sig ta en vuxen huskatt borde katthemmet vara givet, med en vuxen katt vet man ju alltid vad man får förutsatt att man får träffa katten innan man bestämmer sig.

Nja, jag håller inte med om det där att man vet vad man får när det gäller vuxna katter. Eftersom du inte vet deras bakgrund vet du inte heller hur de reagerar på vissa saker, och katter som växt upp utan någon större mänsklig kontakt är dessutom mer opålitlig än en katt som levt hela sin uppväxt i tex. en familj.
Och bara för att det är en huskatt behöver inte det betyda att du inte vet vilken åtminstånde en av föräldrarna är (mamman), medans en katt som är räddad från gatan kan vara helt föräldralös och du har alltså ingen aning om ifall katten kommer från traktens värst lämpade sällskapskatter.

Men i just mitt fall så har vi köpt en raskatt med stamtavla, så vi vet precis vad vi får p åett helt annat sätt, både genom rasen och föräldrarna.

Fast det är ju inte så att man inte vet något om alla katter som sitter på katthemmen. Vissa katter vet man väldigt mycket om och de kommer från helt vanliga förhållanden men har inte kunnat stanna i sitt hem pga. utlandsflytt, allergi osv. Dessutom vet ju de som tar hand om katterna hurdana de är. Handlar det om katter i jourhem så lever de ju under helt normala förhållanden och fungerar de bra i jourhem fungerar de sannolikt bra i ett annat "normalt" hem också.

Dessutom är jag helt övertygad om att alla katthem går med på att man får lämna tillbaka katten om det visar sig att katten inte fungerar i ens hem. Skulle tro att de flesta katthem faktiskt kräver att katten då lämnas tillbaka.

Men ärligt talat, tror ni att nån som orkar gå in på ett kattforum kan tänka sig att slänga en katt i skogen?

Mitt hjärta blöder också för dessa katter men jag anser ändå inte att mina 5 bondisar som jag födde upp bidrar till kattkolonierna.

Efter att ha försökt få hjälp att rädda en hemlös katt men fått nobben överallt är jag inte så impad av katthemmen heller.
De (och katterna) skulle vinna massor på att inte vara så dömande och enformiga. Jag skulle med glädje placera ut katter hos I_U tex.

Men ärligt talat, tror ni att nån som orkar gå in på ett kattforum kan tänka sig att slänga en katt i skogen?

Nej, men förvånansvärt många har sina fertila katter lösa ute och kan på det viset hjälpa till att öka antalet hemlösa katter. Vi har på detta forum läst om kattmammor som gömmer sina ungar för ägarna, vad händer med dessa ungar när ägarna aldrig hittar dem? Några dör antagligen, men de som klarar sig till vuxen ålder? Vi har läst om folk som har gårdarna fulla med katter, många okastrerade, som inte verkar bry sig nämnvärt om en katt "flyttar" dvs. drar vidare. Till vad?

Något som är värt att tänka på är att en fertil honkatt och hennes avkomma under en 7 årsperiod kan bli så mycket som 400.000 Katter.

Nu är det väl sällan det rör sig om sådanna monstruösa siffror, men det är ändock mycket gott att ha i bakhuvudet om man har fertila honkatter lösgående. Det räcker alltså med att en honkattunge från en gömd kull överlever för att man innom några år ska ha en hel drös vildkatter i ett område.

Pappa köpte en gård som stått tom i bara några år, där fanns över 30 förvildade katter som alla fick avlivas pga svält, sjukdommar och att de helt enkelt inte var hanterbara.

Så även om man inte känner sig villig att ta en katt från ett katthem så tycker jag att det är viktigt att informera kattägare om vikten att kastrera sina utegångskatter. Nu är det väl så att de flesta som rör sig på ett kattforum mer eller mindre tar ansvar för sina katter och dess eventuella avkomma, men information kan man aldrig få för mycket av och kunskap skadar ingen.

ingen som hade tid/plats osv osv.

Att katthem inte kan ta emot alla katter är tyvärr den sorgliga sanningen. Det innebär inte att de inte gör ett bra jobb. De gör vad de kan, men är det fullt så är det fullt. Vad kan de göra åt det? De drivs på ideell basis så det finns inte pengar att expandera så att alla hemlösa katter kan tas omhand.

nej det förstår jag också men hade väntat mig mer engagemang.
de svarade knappt på telefonsamtal och sa typ "och?".

Jag anser att det är bättre att rädda en vilsen katt som uppenbart varit tam en gång istället för alla kolonikatter i hela sthlm. Denna katten terroriserade även mina grannar rätt ordentligt men då polisen numer inte tar emot vilda katter kunde vi inget göra, förutom att be värden ringa viltvårdarna då.

nej det förstår jag också men hade väntat mig mer engagemang.
de svarade knappt på telefonsamtal och sa typ "och?".

Jag anser att det är bättre att rädda en vilsen katt som uppenbart varit tam en gång istället för alla kolonikatter i hela sthlm. Denna katten terroriserade även mina grannar rätt ordentligt men då polisen numer inte tar emot vilda katter kunde vi inget göra, förutom att be värden ringa viltvårdarna då.

Många av kolonikatterna är just vilsna tamkatter. Du anser givetvis att den katt du försökte hjälpa är värd hjälp men det innebär inte att de katter som redan fått hjälp är mindre värda hjälpen.

De som är involverade i katthemmen engagerar sig så mycket de kan och orkar. Vad vet du om vad den människa du pratade med varit med om just den dagen? Kanske hade hon nyss pratat med en viltvårdare/veterinär och beslutat att ett antal katter skulle avlivas? Kanske hade hon fått in 20 st allvarligt vanvårdade tamkatter som behövde veterinärvård, bad och mat? Kanske var hon tvungen att "stänga av"... jag misstänker att man måste göra det rätt ofta när man tar hand om djur som far illa.

Eftersom alla var "knökafulla" visar det bara hur många katter som far illa bara i huvudstaden...

Sen finns det en annan aspekt på det hela och det är att ofta är dessa katter rena "pestspridarna"...

Min vännina i Göteborg tog sej an en sådan kattunge som hittats ute och som inget hem ville/kunde ta emot just då...

Själv hade hon då 2 hundar och 3 katter, men hon tog ändå hem denna kattunge som var ca 8v.

Efter drygt 1 månad hade denna lilla "sötnos" smittat ner alla hennes djur med snuvor och ohyra...

Dessutom hade själv blivit så svårt sjuk att vet inte kunde rädda den lille...
Samtidigt förlorade hon även 1 hund och 2 katter... alla var i åldrarna 12-15 år och klarade helt enkelt inte att bli så sjuka....

Därför skulle åtmindstånde jag hellre ta en redan inlämnad katt från något katthem i stället för en "från gatan" eller från någon "bondgård"...

Som tur var så var mina 2 första katter bonnisar hämtade från en bondgård... för så angripna av löss, loppor och inälvsparasiter har jag aldrig därefter haft någon katt som varit...

Nu kollar jag t.o.m. den raskattuppfödare jag köper katt hos, för det skulle vara förödande om jag fick in någon smitta....

Men hittar jag RÄTT bonnis/husis så får den flytta in :)

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 306
Senast: Otherside
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 750
Senast: AnneB
·
Katthälsa Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb och lägenheten som ingick i jobbet, letar nytt för fullt men har en ganska stor hake nu iom...
Svar
7
· Visningar
1 688
Senast: Pudlan
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat