Huskatt + Renrasig = Renrasig ???

KisseNova

Trådstartare
Nej, givetvis vet jag att det inte är så enkelt. Alla utom stamtavla kallas huskatter, men varför är det så himla viktigt att para med raskatter ?

Pratade katt med en av mina klasskompisar eftersom hon berättade att hon hade 3 norska skogkatter. Nyfiken som jag är så frågade jag om dom hade stamtavla, fick till svar "nej men dom är renrasiga ändå eftersom deras pappor är norsk skogkatt".

Jag lägger inte mig i vad folk har för katter eller liv, men jag kan inte förstå hur en huskatt och en renrasig kan ge renrasiga katter. Det allra bästa jag hört var en gammal tjejkompis som hade köpt sin katt under intygan att han är norsk skogkatt. Hon frågade mig gång på gång om inte jag kunde framföra till min dv pojkväns föräldrar som födde upp norsk skogkatt att hon ville låna ut sin hane innan kastrering. Jag orkade inte förklara att Sverak har regler om det där, utan lyssnade mest på hennes stora avelsplaner om sin katt som jag klassar som huskatt då inte ens föräldrarna har stamtavla :grin:

(jaa, lite komiskt att folk i min närhet bara har norsk skogkatt som raser. Är det någon trendkatt att äga? )
 
Sv: Huskatt + Renrasig = Renrasig ???

Folk får kanske inte sina vanliga huskatter sålda? De måste spä ut med lite "exotiskt blod"? Eller så tror de att de genom att para med en raskatt får kattungar som ser ut som den renrasiga föräldern och vips så har de skaffat sig billiga raskatter. ;)

Förr hette det att alla långhåriga huskatter var "angoror", sedan kallades de "persier", så blev det "norsk skogskatt" och nu börjar det bli allmänt poppis att skryta med maine coon- eller birmainslag. Givetvis mycket svårt att bevisa i de flesta fall.

En huskatt duger precis som den är, som en huskatt. Vill man göra sig märkvärdig och föda upp huskatter kan man ju ge sig på att, tja varför inte vaccinera, ID-märka, avmaska och veterinärbesiktiga?
 
Sv: Huskatt + Renrasig = Renrasig ???

Ah okej, då hänger jag med. Rasinslaget varierar alltså.

Trist att folk inte kan se charmen med en enkel huskatt . Det är ju dessutom fortfarande bara en huskatt fast diverse raskattsinslag :D
 
Sv: Huskatt + Renrasig = Renrasig ???

jag har upplevt samma sak! Långhårig = Raskatt;)

Själv har jag två långhåriga och skulle aldrig få för mig att kalla dem nånting annat än bond/huskatt. Besökare brukar ofta fråga om det är skogisar:D

16533878.jpg
 
Sv: Huskatt + Renrasig = Renrasig ???

Tokigt läcker katt, ser ju ut som ett lejon. Du har parat med ett lejon, eller hur?:D
 
Sv: Huskatt + Renrasig = Renrasig ???

Oj vilken krage!! Den tror jag många raskattägare skulle vilja ha på sina långhår :D
Jättefin kisse :love:
 
Sv: Huskatt + Renrasig = Renrasig ???

Tack båda!:love:

Självklart är pappan till katten ett lejon:devil:

Här är en bild till.
10725610.jpg


Ursäkta TS för trådkapning:angel:
 

Liknande trådar

B
Övr. Katt Snälla Bukefalister, hjälp mig att välja mellan en raskatt och en huskatt/bondkatt! Jag och min sambo ska skaffa en katt, men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 641
Senast: Shark
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 888
Senast: dpmatte
·
D
Katthälsa Hej, Skulle vara evigt tacksam för lite råd. Vi har en katt blandras norskskogkatt/bondkatt. Vi har även en ragdoll katt som vi köpte...
Svar
1
· Visningar
1 728
Senast: Tispe
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 005
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp