Hushållsarbete till barn 6-9 år.

lovehorses

Trådstartare
Har ni era barn (6-9åringar) att hjälpa till hemma? vad gör de då och hur mycket i veckan?
Har ni något belöningssystem för dem?

nyfiken!

Sv: Hushållsarbete till barn 6-9 år.

Min 6 åring har inga direkta uppgifter eller så.
Han får städa sitt rum efter vilda lekar, och där får även kompisarna som varit här hjälpa till att plocka undan innan dom ska hem. Större städningar av rummet, då man rensar lite, dammsuger osv hjälps vi åt med.
Ibland hjälper han till att duka fram, ungefär 9 ggr av 10 så är det för att han själv frågar om han får göra det och vid enstaka tillfällen ber jag om hjälp ifall jag behöver det.

Han brukar även vilja hjälpa till med lite av den vanliga städningen i huset ibland, och plockar då undan lillasysters leksaker, fixar skohyllan, arrangerar soffkuddarna/filtarna fint igen och liknande. Någon gång då och då så brukar han fråga om han får hjälpa till med dammsugning eller våttorkning också, vilket han alltid får göra om det inte är superbråttom av någon anledning.

Men inga belöningssystem, eller krav på uppgifter i vardagen. Mer än att plocka lite på rummet då.
Numer har han också en egen katt, efter att ha önskat sig ett eget husdjur i 2 år. Hans kisse har låda, mat och vatten på hans rum - och där är han "ansvarig" för att fixa. Jag påminner om det behövs, hjälper till om han inte klarar något men försöker att visa och bara vara med om det går. Han ville nämligen själv sköta om kissen innan vi införskaffade den, och jag anser att det är positivt att ta ansvar för sitt egna djur.
(Egentligen ville han ha en hund, men det är absolut för tidigt för det.)

Vi har tre barn, två 7 åringar och en 9-åring, och vi har provat lite olika varianter. Förutom att vi förväntar oss att de städar sina egna rum, pockar in sin tvätt och "städar upp sin egen skit" (t.ex hänger man upp handdukar efter sig, packar gympakläder själv, torkar upp/dammsugar upp om man spillt något osv) så har vi på senare tid testat att de, liksom de har i skolan, har lite olika ansvarsområden hemma, t.ex hjälpa till att laga mat, hjälpa till att plocka ur/i diskmaskinen, duka, ansvara för att lekrummet är snyggt, kolla över badrummen, hålla koll på sopor. Poängen är att vi dels vill att de ska förstå hur mycket jobb som krävs i en stor familj, för att de genom att de får städa upp efter varandra ser vad de själva kan få för påverkan på rörigheten hemma, för att det är bra, utvecklande och lärorikt att få ta ansvar, att det är nyttigt att lära sig vad som krävs och hur man städar och lagar mat, och helt enkelt för att avlasta oss vuxna till viss del.

Självklart tippar vi inte över allt jobb på ungarna, det vore ju helt befängt, men de turas om att ha olika ansvarsområden och då får de hjälpa till lite grann. Det blir några minuter varje dag. Det flyter inte utan att vi är med och hjälper till, påminner dem, visar hur man ska göra osv, men syftet är ju verkligen inte heller att de ska vara självgående i den här åldern. Belöningen för dem är först och främst att vi hinner umgås med dem på ett sätt de vill, de vill spela spel, åka iväg och göra roliga saker, åka på träningar osv, ska vi hinna allt det, då måste vi alla hjälpas åt, även med en del tråkiga sysslor. Vi kan belöna oss med en mysig fika tillsammans med lite kortspel t.ex Det älskar de. Eller en utflykt till badhuset, allt möjligt, titta på film tillsammans osv.

Jag har en nioårig tjej som bor hos mig varannan vecka. Hon har inte heller några "fasta uppgifter". Men jag förväntar mig att hon ska självmant städa/plocka undan efter sig när hon lekt (hålla ordning på sitt rum), plocka undan disk och lägga smutstvätt i tvättkorgen. Detta ska hon göra på eget bevåg eller direkt när jag säger till - och inte med tre timmars fördröjning som pojkvännens 18åriga dotter har :p Om jag ber henne att hjälpa till att städa/laga mat osv vill jag självklart att hon ska hjälpa till, men inget tvånt. Fast än så länge brukar hon oftast tycka det är kul.

Så jag kanske har ganska låga krav på henne :)

Just nu har vi ett belöningsystem som går ut på att hon ska försöka vara klar när det är dags att lämna hemmet på morgonen, dvs ätit sin frukost, klätt på sig och borstat tänder och hår utan att jag ska behöva tjata för mycket. 5 mornar som går smärtfritt resulterar i en dubbel veckopeng. Det kan vara väldigt segt på mornarna! Fast snart kommer hon troligen få skolskjuts och de är ju inte lika tålamodigt väntande som mamman är ;)

Våra sjuåringar städar sitt rum (lekrum + sovrum) efter tillsägelse.... Sedan leker de och roar sin lillebror just efter skolan ex.vis medan jag börjar med middagen eller om det är något som vi föräldrar behöver vara två för att göra. Dukar och tar bort och hjälper ibland till med maten.
Lägger trosor och smutsiga kläder för tvätt.

Inget belöningssystem förutom beröm och egen stolthet över väl utfört värv.;)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
2 418
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter