Husbyggartråd!

MiniLi

Trådstartare
Vi har äntligen börjat landa i att det är dags att hitta ett nytt hus, och eftersom det finns så få hus till salu där vi vill bo kommer vi nog landa i att bygga nytt.
Det lutar åt att köpa "nyckelfärdigt", och jag skulle tycka att det vore himla bra om ni som har erfarenhet eller kunskap om husbyggen hade lust att dela med er!

Just nu funderar vi på tomter och har kikat lite på leverantörers hemsidor. Har beställt hem kataloger från ett gäng husleverantörer så att vi ska kunna kolla lite ordentligt.
Ett annat alternativ vi funderar på är att riva befintligt hus och bygga nytt på den här tomten, så jag ringer runt och försöker ta reda på om det ligger något i ett rykte om att huset skulle vara "k-märkt"..

Så - erfarenheter från husbygge?
Hur byggde ni?
Leverantör? Modell?
Hur funkade det?

Vad ska man tänka på? Någon leverantör (eller lokalt kontor) man ska undvika? Något som är extra bra?
Annat?
Eller bara bilder och inspiration?

Ingen som byggt och som vill tipsa lite?

För att specificera frågorna lite så börjar vi landa i att Götenehus, Eksjöhus och Myresjöhus känns som lämpliga kandidater. Någon som byggt med dem?

Hur har det gått?
Vi går i tankarna att bygga nytt istället för totalrenovering/utbyggnad av det gamla huset.

Undrar ungefär samma frågor :D?

Titta så det inte finns andra hinder för bygglov än k-märkning. Ex riksintressen som planer på järnvägsetableringar.

Vi byggde för 10 år sedan med LB-hus med totalentreprenad i Karlskrona
Nöjda fortfarande med huset
kommunen var säljare av tomterna så det var fritt att välja från vilken firma huset skulle komma
hos oss finns det lb-hus, eksjöhus, smålandsvillan och älvsbyhus

Hur har det gått?
Vi går i tankarna att bygga nytt istället för totalrenovering/utbyggnad av det gamla huset.

Undrar ungefär samma frågor :D?
Två grannar har byggt på egna tomter med "färdigt" hus för ungefär 10 år sedan. Det gick fort och dom är helnöjda. Bägge husen ligger fritt i skogskanter och ser ut som dom funnits där länge. Det ena paret kunde renoverat upp det gamla boningshuset men det hade kostat nästan det dubbla och så hade det faktiskt sämre läge.
Jag är så avundsjuk på deras raka väggar och minimala underhåll. Jag har sagt till maken att vi också ska göra så om några år så kan någon av barnen bo i det gamla.

Vi byggde inte men köpte ett nybyggt hus förra året, det är från Lövsta Trähus, det är en variant av deras Smögen.

Jag har annars haft svårt för många nybyggda hus för jag tycker många saknar detaljer och känsla, men detta var faktiskt över mina förväntningar! Fina fönster, dubbeldörrar och riktigt trä i innerväggarna. Nu har vi bara bott här i sex månader, men än så länge är vi jättenöjda :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
885
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 486
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar