Hurra för fasta starttider!

Tulip

Trådstartare
Jag har förstått att det inte är allt för ovanligt med fasta starttider på andra ställen i vårt avlånga land, men här i Stockholmsdistriktet är det inget man är bortskämd med. I vår har det dock varit två tävlingar jag varit på som haft det, Rimbo i maj nångång och Överby nu i helgen och gud vad skönt det är. Att inte behäva ta till en massa extra tid i planeringen och att inte behöva känna sig stressad över att räkna fel och att slippa ringa hysteriska samtal till arrangören fär att kolla hur långt de hunnit. Det är verkligen SÅ mycket värt.

Tack Rimbo och Överby för att ni besparat mig en massa stress och nervositet och jag hoppas att fler arrangörer tar efter i framtiden. Jag kan faktiskt inte förstå varför det är så ovanligt, det måste ju vara skönt även för arrangörerna att slippa alla telefonsamtal och slippa stressade och griniga tävlande som räknat fel och tycker att det är arrangörens fel.

Sv: Hurra för fasta starttider!

Det är fler i Sthlmsregionen som har det.

Har däremot varit med om att de sen har struntat i det pga strykningar o då kunnat flyttat fram starterna med mer än 20 min:mad:

Då är det bättre att man inte har "fasta" starttider alls. Man lovar inget.

Självklart, fasta starttider är fasta startider och man ska inte behöva starta innan. Råkar man ut för det ska man protestera.
Visst vet jag att det är fler i stockholm som har det men dessa var de två tävlingar som jag lyckats pricka in. Rimbo var lokaltävling och Överby lokal och regional. Jag antar att det blir vanligare på högre nivåer vilket iofs inte är logiskt är det några som behöver slippa räkna är det de mest orutinerade.

Om man ska protestera mitt i uppvärmningen- om man är ensam, blir det bara än mer kaos. Been there:crazy:
Fick "rida fram" inne på banan- skitkul:eek:

Jo tack jag vet, råkade ut för motsvarande för nått år sen. Sekretariatet sa att det skulle vara 5 minuterspauser för strykningar (enligt TR) men det visste inte dommare och speaker, det var 3 eller 4 strykningar som påverkade min framridning, så jag fick starta 15-20 minuter tidigare än beräknat. Jag ångrar faktiskt att jag inte protesterade antingen när de ropade in mig eller åtminstone efteråt. Men man vill ju inte bli ansedd som besvärlig bråkstake heller.

Men fasta startider som hålls är verkligen toppen :).

Jag är också otroligt tacksam för fasta starttider som där jag tävlat de senaste åren faktiskt har fungerat relativt friktionsfritt!

Igår var jag på tävling utan fasta starttider... Det stod att klassen jag skulle rida startade tidigast kl 13 och jag förstod väl att den inte skulle starta exakt då, men jag fick ju ändå räkna med att den kunde starta då och således vara på plats i tid. Väl på plats får vi reda på att klassen startar tidigast kl 15.. suck.. nu red jag bara en klass så ingen större fara, mest en miss i planeringen.

Jag har också varit på tävling där jag har varit nästa ryttare till C-ring och därmed varit väl framme i min framridning, istället för att släppa in mig ropar de istället plötsligt "20 minuters paus", det sabbade ju inte framridningen ett dugg :mad: dessutom hade vi frågat efter pauser och fått ett nej till svar.. :crazy:

vi har ofta fasta starttider vilket är det BÄSTA man kan ha!!

om ngn inte kommer, så står man bara över den tiden..man skjuter inte fram...och skjuts det fram så frågar man ryttaren därefter om det är ok.

Kanonbra och det är så mkt lättare att planera sin dag

Kan inte annat än att hålla med. Super skönt med fasta starttider.:) Har när jag stått i valet mellan 2 tävlingar valt den med fasta starttider (har står i proppen) Har lämnat förslag till våran TK att vi ska införa fasta startider på våra tävlingar (även Klubbtävlingar) men fick ingen större positiv respons. Det är så skönt som ryttare att veta exakt när man ska tävla och sen är det lättare för funktionärer att veta när det ska vara på plats och när det ska vara klara. Anledningen att det inte var positiva är att de är rädda för sena stryckningar och att det bli massa små pauser. Men de fasta starttiderna behöver ju inte läggas ut förrens kvällen innnan. Får man strykningar på tävlingsdagen blir de ju paus men de blir de ju om man publicerat definitiva startlistor också. Nej, fram för mera tävlingar med fasta startider = GULD !

Fasta starttider är bra, problemet är mest att det är bara den första klassen som behöver ha starttider kvällen innan. Definitiva startlistor för övriga klasser behöver inte sättas förrän 2 timmar innan första start. Vid det laget är jag redan fullt uppe i allt som behöver göras och i 30% av fallen kanske på gång att lasta för att komma iväg.
Senast skulle jag starta som nummer 10 (preliminära), men hamnad magiskt på 5 plats när listorna släpptes, dvs över en halvtimma försvann..
Nja, fasta starttider är bättre än alternativet, men det skulle kunna bli bättre...

Hurra, äntligen. Om alla tävlingar hade haft fasta starttider, hade alla sluppit massor med telefonsamtal och allt sånt. Så slipper man också all stress...

Om alla kunde göra en paus i sitt schema för att någon stryker sig på tävlingsdagen, hade alla sluppit det där med att behöva flyttas fram.

Vassegod! ;)

Som du säger, vi gör det mycket för att "slippa" massa onödiga samtal från ryttare som undrar när vi tror att de ska starta, vilket är skitsvårt, man vill ju inte lova någonting! sen är det också skönt för domare, funktionärer osv. att veta exakt hur lång dagen blir osv. Allt blir lättare att planera. Men då gäller det ju att man håller tiderna, som ni säger och är noga exakt på minuten, så att det inte blir fel i slutet.

Ja och det lyckades ni ju super med. Tack för det och tack för i övrigt trevliga tävlingar, att det var lite väl varmt för min smak rår ju inte ni för direkt :).

Kl
Föredrar helt klart fasta starttider! Har därför i princip bara tävlat i Sörmland i år eftersom klubbarna här oftast har fasta starttider oavsett om det är lokal eller regional.

Hade bara en intressant incident på tävlingen för några veckor sedan. Hade kollat min starttid vid elva kvällen innan. Var på plats en timme innan bara för att upptäcka att jag plötsligt skulle starta 20 minuter tidigare än vad som stått på hemsidan. Påpekade detta för tävlingsledaren som bestämt hävdade att de hade lagt ut den här listan kl 14.00 dagen innan. Fick efter en del dividerande starta sist i klassen. Åkte sedan hem o kollade. De hade inte alls lagt ut den listan med starttider som tävlingsledaren så bestämt hävdade.:mad:

Det löste sig visserligen ok men man måste kunna lita på att det är de starttider som ligger på hemsidan som faktiskt gäller.

Tävlar i Östergötland med omnejd. Här är det nästan bara fasta starttider på alla tävlingar, vilket är jätteskönt. Man kan ju planera på ett helt annat sätt än när det bara är startlista. Hur är det, regional och uppåt då måste det vara fasta starttider eller?

Tyvärr är det inget krav på det. Har i Stockholmsdistriktet är det oftare att det inte är fasta starttider än att det är det. Jag har tävlat en del senaste 3-4 åren, dock mest lokalt iofs, och det är bara nu i vår som jag lyckats hitta tävlingar med fasta startider en lokal och en regional. Tycker att det är konstigt att det är så sällsynt här när det verkar vara vanligare i resten av landet och när det fungerar utmärkt i fälttävlan här, som ju dessutom ofta ordnas av samma klubbar.

Jag vet inte om klubbarna är rädda för att få stora glapp om det blir många stryknningar?

Jag gillar också fasta starttider!

Jo förmodligen är det så. Å andra sidan måste de ju i alla fall lägga in en paus vid strykningar efter det att de definitiva startlistorna kommit ut så skillnaden borde ju inte bli så stor.

Citat från dressyr-TR "När definitiv startlista fastställts skall ryttare inte vara skyldig att starta tidigare än han med ledning av startordningen kunnat beräkna som rätt starttid."

Pausen brukar ju iofs bara var 5 minuter vilket ju är för lite egentligen så lite skillnad blir det ju. Detta är ju egentligen fel om man ska tolka TR bokstavligt.

Men visst lite längre tävlingsdagar blir det förmodligen men jag tycker att det med råge borde uppvägas av att både ryttare och funktionärer i förväg vet exakt när de ska börja och sluta och så slipper man alla hysteriska telefonsamtal.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka