C

CK_

Hur lär man en ponny byte av galopp,har ni bra tips?
Ponnyn kan överhuvudtaget inget av att byta galopp,och har lite tänkt börja träna det:)
Har gjort så att jag farit snett igenom i galopp,sedan i hörnet saktat till trav och bytt till andra varvets galopp..Har ni tips vad man skall tänka på?
Och hur skall man få ökningen av traven att gå löpande,träna så att hästen far så hårt att den nästan lyfter galopp,eller försiktigt låta den fara hårdare i traven?
Hoppas ni försod:)Är ingen elitryttare,utan en som tävla LättC på föreningstävlingar:)

Sv: Hur?

resonerar du som så att hästen ska "fara hårt" och "lyfetr galopp" är min första tanke att du behöver en ny tränare...

Min första tanke: Vad är den bakomliggande tanken till varför du ska lära ponnyn att byta galopp?

Jag undrar också om du tränar för någon, eftersom du inte verkar använda vanliga riduttryck?

En ponny behöver du inte lära byten, om du ska tävla den i ponnydressyr. Det som ingår i de högtsa klasserna, FEI, är enkla byten. Det innebär att du kommer i galopp, saktar ner till skritt, skrittar några steg och sedan fattar den andra galoppen.

Mitt råd är också att du tar hjälp av en tränare. Du får mer koll på vad du behöver kunna, hur du och hästen lär er och i vilken ordning ni ska lära er olika saker.

Jag tränar för 2 olika tränaren.Därför undrade jag om ökningen i traven.Ena säger "rid sakta framåt och låt ökade traven komma naturligt",andra säger "rid framåt så mycket du kan,om hästen lyfter galopp gör det inget,sakta av till trav och fortsätt"..
Jag är finlandssvensk och vi använder inte helt samma uttryck som ni gör,men jag har annors oxå lite svårt att förklara:D
Och sedan galoppombyten,ja det skulle vara kul att kanske nångång kunna börja träna:PAlltså inget måste,men tänkte om nån av er här skulle ha några smarta tips på det,och nån som fått "till det"..Eller hur man nu ska säga

ökad trav handlar om balans och inte om någon skentur i slängtrav...

Det bästa är ju såklart att ta hjälp av sin tränare, men jag vet att man kan öva över bommar också. Men jag säger som de andra, varför lära en ponny byten om den ska gå dressyr? Fast du kanske menar LC hoppning eller?

jag lärde min ponny att byta genom att inte göra det svårare än det är. red in i galopp snett igenom, vid medellinjen gjorde jag ny fattning till andra varvet, utan att bryta av. och hon fatta direkt. annars kan man lära genom att göra enkla byten först lr byta över bom. men rekomenderar förslag nr 1.

Förlåt! Då har ju uttrycken en naturlig förklaring! :p

Bra att du tränar för tränare! Problemet när man rider för två olika tränare är, som du upptäckt, att ibland har de olika syn på saker, och det då blir svårt att välja metod.

Jag tycker personligen (om traven) att en komination av de båda sätten nog är bäst. Man måste rida framåt för att få ökad trav, men att driva fram så mycket att hästen tappar balansen och börjar galoppera, tycker inte jag är så smart.
Börja bakifrån och håll om, "krama" med skänklarna utan att bli spänd i sitsen. Jag tycker det är lättast att ta och lätta med skänklarna i takt med steget (inget flax, utan kramningar), upplever att det blir lättare för hästen att förstå att den ska länga steget, inte springa fortare. Rid gärna lätt i början och var noga med att själv försöka hålla kvar takten från arbetstraven. Driv mot en mjuk, stadig hand, ha taktkänslan i kroppen. Lite längning är bättre än mycket spring.

Jag tycker inte att du behöver lära din ponny byta galopp, eftersom du inte behöver det. Det kan också göra det svårare för dig att rida förvänd ("fel") galopp senare. Förvänd galopp ingår fr.o.m. LA.
I alla fall:
En häst som lyssnar bra på hjälperna och har full koll på galoppfattningarna, kan du testa att byta galopp på som Elisha gör. Jag har alltid väntat med galoppombyten tills förvänd galopp sitter bra, och sedan tränat genom att utveckla de enkla bytena. Allt färre steg i skritt (på någon häst var ett par steg i trav bättre) för att till sist bara sitta till, fånga upp hästen när den bromsar upp, lägga mot andra galopskänkeln och förhoppningsvis få ett bra byte. Lättast att göra i samband med varvbyte, det blir mer naturligt då.
Galoppombyte över bom väntar jag gärna lite med, eftersom jag tycker att många hästar gärna rinner iväg lite över bommen. Hästar som samtidigt tävlat hoppning och där lärt sig byta över hinder, har dock ofta lättare med en bom till hjälp.

Bommar i cavaletti är också bra för att träna hästen att vila på steget och bli spänstigare, något som du har nytta av när du tränar ökad trav sedan. Det är lite den känslan du vill åt; långa, svävande steg med något längre hals och något sänkt nacke.

Senast ändrad av en moderator:

Okej:)Märker att galoppombyten inte kommer att bli aktuellt för mej och min ponny då på ett par år!
Började fundera bara,för en tjej i mitt förra stall red en häst,och hon hade då lärt hästen att byta galopp,för skojjs skull:)
Tack för tipsen,förresten vad betyder knapplån?Har sett många använda det och har aldrig egentligen fattat vad det betyder:confused:

Knapplån är, om jag fattat det rätt, när man trycker på "svara på detta" på en persons inlägg som man egentligen inte svarar på, till exempel om du ska ställa en ny fråga och bara trycker på svara-knappen som är längst ner. Det flesta skriver då *kl eller liknande :d Hoppas du försod ;)

kl

:mad:

Jag blir bara så himla irriterad när jag läser hur vissa bukefalister skriver och hur man skriftligt sätt betonar sitt budskap. För det första tycker jag det är komiskt att man antar att ts inte rider för någon tränare då h*n inte använder sig av vanliga riduttryck. :eek:

Och för det andra upplever jag det som att många i tråden råder ts till att inte öva på byten då h*n ändå inte ska använda sig av det i LC.

Om jag skulle tänka så behöver jag ju heller inte börja öva på sluta, ryggningar, förvänd galopp eller liknande då jag inte har det som tävlingsmoment än så länge..

Det där med att vidareutvecklas och lära in nya skolor kan vi kasta åt sidan :idea:

Näe, frammåtanda tack! Inspirera och förklara hur man gör istället för att lägga på locket.

Ni får tycka som ni vill men det var bara så här jag kände när jag läste denna tråd. Take it or leave it.

Superselma:

Och för det andra upplever jag det som att många i tråden råder ts till att inte öva på byten då h*n ändå inte ska använda sig av det i LC.

Om jag skulle tänka så behöver jag ju heller inte börja öva på sluta, ryggningar, förvänd galopp eller liknande då jag inte har det som tävlingsmoment än så länge..

Fast det där stämmer ju inte. Rådet många, inklusive jag själv, gav var att inte träna rena byten, dels eftersom det överhuvudtaget inte ingår i ponnydressyr, och dels då TS inte ännu befäst den förvända galoppen. Att lära en häst/ponny göra byten kan ju göra det svårare att sedan träna förvänd galopp. Så om man nu vill göra byten, är det ofta klokt att vänta tills hästen kan förvänd.
Det är klart att man kan lägga sin träning på en svårare nivå än den man tävlar - det gör ju de allra flesta! Dock ska man inte lägga sig för högt över, det sänker förtroende mellan häst och ryttare, uppbyggnadsarbetet och ryttarens eget självförtroende att inte klara av övningarna, om de är mycket för svåra. Min unghäst går LB på tävling, men hemma övar vi givetvis skolor, förvänd, sidvärts mm för att ta oss vidare i klasserna. MEN - jag börjar inte försöka mig på byten, passage eller levad - det skulle inte ge oss någonting.

Inspirera och förklara hur man gör istället för att lägga på locket.

Jag tycker nog att TS har fått en del tips om hur hon ska göra, se bland annat mitt tidigare inlägg. Jag tror inte någon vill att TS ska känna sig hämmad eller tillbakahållen, men ber någon om råd, gör man ju sitt bästa för att ge ett bra svar, eller hur? Just i det här fallet anser de flesta att det bästa rådet var att inte lära ponnyn byta, eller i vart fall vänta lite.

Jag blir bara så himla irriterad när jag läser hur vissa bukefalister skriver och hur man skriftligt sätt betonar sitt budskap. För det första tycker jag det är komiskt att man antar att ts inte rider för någon tränare då h*n inte använder sig av vanliga riduttryck.

Ja, det är inte lätt att försöka hjälpa via text! :p Men allvarligt - en okänd användare ber om hjälp att utföra en svår dressyrrörelse, samtidigt som h*n säger att hästen går LC, och använder dessutom inte "rätt" (:o) uttryck? Är det då inte ganska klokt att först FRÅGA om TS har hjälp någonstans ifrån, eftersom intrycket i inläggt är att TS inte har det?

Sen var det ju fel den här gången!
Jag bad om ursäkt för mitt antagande, men jag hoppas inte att TS tog illa upp av frågan. Det ÄR trots allt det bästa - att ha hjälp av en tränare! :laugh:

/Kramar Trubbel - som bara vill hjälpa till! :p

Jag skulle öva in förvänd galopp först om jag var du. Se till att hästen svarar för båda galopphjälperna och ger en snabb respons. Sen blir det relativt lätt att lära in byten när man rider i förvänd galopp, då de flesta hästarna naturligt vill byta över till "rätt" galopp. Kom i förvänd galopp, bryt av till trav något steg och fatta sedan rätt galopp. Detta är iaf den metoden jag har fått lära mig. Har du ridit galoppbyte tidigare? Annars tycker jag att du ska ta hjälp av någon som har erfarenhet av detta, och gärna en tränare vid sidan om.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30