K

knasenknas

hur ska ja köra in in minishettis? vad ska jag skaffa? svara gärna :)

Sv: hur??

Man kör in minishettisar på samma sätt som alla andra hästar. Du behöver en rockard, och den ska vara så lätt som möjligt utan att vara för klen, och så ska den vara balanserad för att passa minishettis. Och så behöver du sele, träns, draglinor och svängel. Sen är det bara att anmäla sig till inkörningskurs eller hitta en tränare.

en tränare är toppen...men de är få. kanske finns nån körklubb i din närhet?

Eller läsa på forumen här och insupa ALLA tips så att man inte gör något dumt.
Jag har kört in flera hästar själv, men tagit det väldigt lugnt. det som en van inkörare kunde gjort på en vecka har tagit mig 3-4 månader :)

Kolla upp böcker oxå, jättebra att ha anders Erikssons böcker om körning tillhands en dag. Även elisabeth Hjortvid har väl gjort någon om inkörning.
Det du kan börja med är att lära hästen stanna och stå still.
sen är det miljöträning som gäller, ljud, rörelse bakom o sidan.
säkerheten är det allra viktigaste!
När du sen börjar med ex släpa /draglinor ska du ha hjälp av hästkunniga, gärna körkunniga.

En bra grej är att först läsa om vad allting är (svängel, baksele, draglinor, rockard, däckel, alla röstkommandona som alla körhästar kan) och sen börja fråga lite här om det är nåt som är oklart.
/j

han är inte rädd för någonting, det har vi redan testat.

vad är en svängel?

en "pinne" som sitter mellan skaklarna bak som tar upp bogrörelsen så att de får frihet att arbeta och samtidigt dra vagnen.
har man ingen svängel blir bogrörelsen hämmad och kan få skav av bröstan.
till en sådan bra anordning behövs en "riktig" bröstsele med lös brösta och draglinor att fästa i svängeln.

sök på svängel här på buke! innan du frågar mera..:)

stå stilla kan han ja

jadu, vilka är dom oliksa körkommandona?

sök i forumet!!!!!!!!!

halt ptrooo
skritt smack, med tungan, inte läpparna (så gör jag iallfall, lite diskretare.
trav Sssssss
öka schhhhhh
minska hooo
galopp-bestäm själv, men galopp är inte helt fel, eller ett pussljud.

Det spelar väl ingen roll exakt vilka kommandon man har, bara hästen förstår vad man menar?

/ Maris

det spelar roll den dagen man säljer hästen o de säljer hästen o sen har de nya ägaren ingen aning, men plötsligt en dag träffar de en körkunnig som direkt kan säga att :-javisst, denna hästen är ju körd innan, för han kan de "hemliga" kommandona! och då går allting mycket smidigare, speciellt om hästen är äldre och inte körd på länge.

så visst spelar körkommandona roll om du nånsin ska låta någon annan köra din häst, och det vet man ju faktiskt aldrig :)
(man ska givetvis köra in på nytt om man är osäker.) säkerhet som sagt.

Det är alltså hästen man förenklar åt, för vi människor har nog lättare att lära om, det rör sig ju bara om tre nya ord :)
De orden jag skrev är inte de alla använder till samma sak, men oftast är det så, och jag tror att ju fler som kör i Sverige, ju mer unisont blir det för man träffas ju på tävlingar och träningar.

/jenny

jag har en minishettis som jag håller på att köra in. från början så hade jag ingen sele och gick promenader med honom med träns och tränade halt, backa, svänga, trava, galoppera på komando. sen köpte jag en sele och började tömköra honom dagligen och travade och galopperade och tränade in halt och backa och så lärde jag han att man ska svänga ut ordentligt. sen så tog jag en stock som min mamma höll bredvid honom som hon slog i marken hela tiden bredvid honom så det lät. försök att vänja vid så mycket oväsen vid hästen när du går med honom för vagnen kommer ju att låta sen. sen åkte jag pulka bakom honom och sen provade vi sätta en vagn på honom. vi satt fast vagnen med grimskaft så om han skulle fått panik så kunde man lätt ta av vagnen snabbt. vi satt inte i vagnen utan två höll honom i tömmen på varsin sida och en gick bakom vagnen och styrde.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
533
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 472
Senast: Derivata
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka