Hur yttrar sig magnesiumbrist?

Sv: Hur yttrar sig magnesiumbrist?

Läste på nätet nu att till människor ska man äta magnesiumaspartam? Är det det du äter? O isåfall pm:a gärna märke!

Nu under hösten har han blivit stel igen och det slår mig att han inte fått ngn extra magnesium sedan augusti (då burken tog slut).

Vad säger ni? Jag har inte direkt kopplat förbättringen till det extra tillskottet av magnesium - kan det göra så stor skillnad?

Magnesiumbrist är tillsammans med natriumbrist och uttorkning den vanligaste orsaken till muskelspänningar och korsförlamning. Magnesiumbrist är väldigt vanligt hos häst. Det räcker inte med att ge minimimängden av magnesium utan man måste ha koll på kalcium:magnesium-kvoten också eftersom en hög kalciumhalt i foderstaten hämmar upptaget av magnesium. En häst kan ha magnesiumbrist trots att grovfodret innehåller en tillräcklig mängd magnesium om man har ett hårt vatten. Ett hårt vatten kan innehålla tillräckligt med kalcium för att orsaka magnesiumbrist. Kalcium i vatten har dessutom en hög biotillgänglighet. Har man en häst med muskelspänningar så kolla vattnet. Det är inte farligt att ge några gram extra magnesium. Ett eventuellt överskott utsöndras lätt i urinen.

Fick precis hem min burk, inköpt pga mkt känslig hud/hårrem och blir hel tokig av älgloppor.
Spännande detta med spända muskler oxå.
Börjar ge och återkommer med resultat!

När jag har ansträngt mig på ett sätt som jag inte brukar göra så jag vet att jag kommer få träningsvärk så tar jag alltid en eller två magnesiumtabletter. Det gör så stor skillnad och jag tycker absolut att du ska testa! Ta tabletten direkt efter du har ansträngt dig i så fall.

KL
Har aldrig reflekterat över att det skulle fungera på häst så som samma sätt på människan. Ska absolut testa på min ena häst som är stel i perioder och när hon får träningsvärk.

Då ska jag prova detta. Tack! Jag har aldrig ens reflekterat över att det kunde ha med magnesiumbrist att göra, men jag kanske har det? Är det hälsokostbutiken man köper i eller på apoteket?

det bästa är att få tag i så rent magnesium som möjligt. Krafft säljer, men det är dyrt.
biomag, som är det andra billiga alternativet i hästaffärerna, innehåller en vesäntlig mängd fosfor. Det är viktigt att man har med sig det, då det informeras väldigt bristfälligt om det på burkens innehållsförteckning. MaO är det lätt om man fodrar med biomag, att man får för mycket fosfor, eller iallafall extra fosfor man inte vill ha.

Här diskuterar vi det:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1058301&highlight=magnesium

Oj! Jag hade bara sökt på hästvård....... Fast iof var det ju bristsymtomen jag undrade över - och om det var troligt/möjligt att den snabba förbättringen berodde på mg-tillskott.

Jag nöjer mig med det jag har (alltså Trikem - Vimital ser jag att den omnämns som i tråden) tills burken tar slut. Om det visar sig att det är mg han behöver - och jag tolkar er så att det kan visa sig på samma sätt som förra gången (om det nu var det som hade effekt) - d v s ganska snabbt) så får jag fördjupa mig mer i ämnet.

Följdfråga
Hur är det med samband behov - ålder för specifikt mg (inte allm att äldre hästar behöver mer mineraler). Någon som vet?
Ponnyn är 15 nu - kan han behöva mer än tidigare "bara" pga ålder (om inget annat är ändrat).

tack :) Biomag har jag gett förr en period, men då mest för fosforets skull, även om det rådde ltie brist på Mg då också. Nuförtiden täcker jag upp fosfor med hjälp av vetekli och vill nog helst inte ge Biomag igen pga just det ni diskuterar i den tråden.

När hästen åt Biomag var han dock avställd/under igångsättning så jag vet inte om jag kopplade eventuella positiva muskeleffekter till maten. Nu känns det absolut som läge att prova igen, tänk om de problem vi har skulle försvinna med lite extra magnesium bara, nästan för bra för att vara sant.

Hoppar in med ännu en fråga om någon kan svara: har inte lyckats läsa mig till exakt det här med Ca/Mg-kvoten, vad bör den ligga på för att inte Ca ska hindra Mg-upptaget?

Ca/Mg-kvoten ska ligga mellan 3,0 - 1,5 med riktvärdet 2,0.

Detta är siffror som SpaderÄss har angivit i en annan tråd.

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 836
Senast: prallan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 471
Senast: pews1972
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 790
Senast: Madde_padde
·
Hästvård Jag har haft min häst i över fem år nu, och hon har tidigare haft små åkommor. Men sedan i somras när jag flyttade henne till nytt...
Svar
19
· Visningar
2 248
Senast: Elajna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Tandproblem på båda katterna
  • Mellanpudel