Hur yttrar sig hovböld?

Sv: Hur yttrar sig hovböld?

Jag skulle INTE sätta på sulor.... En häst som redan har tunna/mjuka sulor blir 10ggr sämre om man har på sula, du kan ju bara föreställa dig hur fuktigt och bakteriefylld det blir under sulan. :crazy:

Min ena häst har lite mjuka sulor samt rätt platta hovar och kan få problem om han trampar på en spetsig sten tex. Kommer dock aldrig sätta på sulor, det är jag och hovis helt överens om.... Jag behandlar istället hoven med Keratex Hoof Hardener i perioder där det är mkt fukt ute och sulorna blir för mjuka (enkelt att se med en visitertång, hela sulan ger efter). Fungerar jättebra, det gör hoven hårdare helt enkelt. :)

Jag säger emot där... kör soulpack (stavas?) under å röda sulor.
Har en känslig häst som ibland nästan blöder när hon verkas blöta perioder!

Har aldrig varit i behov av sulor till denna häst tidigare, och hon har ju gått barfota ett halvår, så där brister det i kunskap, jag förlitar mig på hovis och klinikvet i detta fall. Tanken är alltså att hon får sulor denna skoning, sedan ryker de vid nästa om hovarna hårdnat. Hade jag kunnat välja hade vi inte satt sulor alls..

Idag när jag kommer ut till stallet kommer jag iallafall ha en skodd, förhoppningsvis gladare häst:laugh:
och det fina med kråksången är att hon iallafall slipper tunga ridskor, hovis kommer slå på lättviktare (travskor) så hon slipper onödig belastning fram när hon nu varit barfota så länge.

Jag håller tummarna för att vi hittat rätt nu..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 204
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka