Hur yttrar sig hovböld?

salladfinger

Trådstartare
Hur yttrar sig hovböld i överlag? från en någorlunda mild till en riktigt ond?

För att göra en lång historia kort: för några veckor sedan var jag ute och travade, hästen barfota, hon snubblade till och började halta hf. Avfärdade detta såklart som en vrickning/ sträckning av ligament, lät henne vila i hagen någon dag och började sedan promenera henne. Fortfarande märkbart öm men betydligt bättre.

Nu har denna hälta varierat i både existens och grad (alltså 0 till 2) i några veckors tid. Har såklart hittat anledningar till förvärringar t.ex sprungit i hagen, det har varit halkigt, osv osv. Med boots på visar hon ingen hälta alls.

SNILLEBLIXT nr1. Boots på = ingen smärta? Ont i hoven?

SNILLEBLIXT nr2. Visitertång, vill inte stå på hf efter tryck på insida sula. Ingen reaktion på vf

SNILLEBLIXT nr3. Hovböld? Boots på i hagen som avlastning i väntan på hovis och vet.

Så nu vill jag höra, kan det vara så att smärtan kan komma och gå från dag till dag med en hovböld?
De jag hört talas om har alltid varit blockhalta och fått tömmas, men det måste väl finnas "mildare" varianter?

Har såklart börjat jaga både hovis och veterinär, men i väntan på respons från dem hör jag gärna med er och bollar ideer.

Vet ni t.ex någon annan åkomma som kan yttra sig på detta sätt? hon har fått rätt så mjuka sulor nu med allt regn, kan detta spela in?

Tacksam för svar :)

Sv: Hur yttrar sig hovböld?

Det låter som att det mycket väl skulle kunna vara en böld alt en fraktur i hovbenet eller strålbenet (hovbenet är dock vanligast har jag för mig)

Är hon varm i hoven? Hur känns pulsen?

För att bli halt måste det ha varit en ganska ordentlig snubbling eller?

Det är här det blir märkligt: Ingen värme, ingen svullnad, ingen puls.
Ja hon trampade ned på (vad jag tror) en bit rot som stack upp på jordvägen, alltså inte spetsig, utan bara som ett hinder i vägen, snubblade till och dök kanske två dm med huvudet. Hon är ju inte snubblig av sig i överlag så jag satt av på direkten och gick hem med henne..

Det enda jag har att gå på so far är att hon reagerade häftigt på visitertången på en speciell punkt, Provade klämma över trakterna med men ingen reaktion där.

Men hur lång tid kan det eg. ta för en hovböld att utvecklas innan den blir riktigt elak? dvs synbar med blockhalt häst?:confused:

Har aldrig haft någon häst med hovböld, men av vad jag hört från andra, kunnat läsa mig till osv brukar sådant uppstå rätt snabbt och om det är så att hästen t.ex. stuckit sig på en spik eller något annat där smuts kommit in i hoven, brukar hältan dyka upp ganska snabbt.

Hört många veterinärer som pratar om "akut hälta" när man pratar om hovbölder, och att hästen haltar synbart väldigt tidigt. Skulle inte förvåna mig om en hovböld kan uppstå över en natt då det handlar om en infektion i hoven pga smuts som kommit in i hoven.

Dock har jag lite svårt att se sambandet mellan att hästen snubblar på en rot och får en böld. En böld uppstår ju som sagt när främmande föremål tränger in i hoven och orsakar infektion och varbildning inne i hoven, och om hästen bara snubblat, utan att sticka sig på något får den ju inte in något i hoven.

Att hon dessutom börjar halta omedelbart efter snubblingen får iaf mig att ana lite misstankar om något annat.

Regiondjursjukhuset Strömsholm skriver bla såhär ang hovböld:

[Saxat från deras hemsida]
"Typiskt är den stora hältan. Hästen kan bli blockhalt och om den rör sig belastar den helst bara tån. Hoven blir varm och man kan känna en stark pulsation i blodkärlen som går ner till hoven. Området ovanför hoven svullnar oftast upp och ibland kan svullnaden gå längs böjsenorna ända upp mot hasen eller framknät. Om man klämmer på hoven med en visitertång kan man oftast lokalisera smärtan från ett visst område. Vanligen kan man då också se ett misstänkt område med missfärgning av hornet."

.. och vidare skriver de om åkommor liknande hovböld:

[Saxat från deras hemsida]
"Vi har redan nämnt fraktur i hovbenet som är den vanligaste frakturen i området. Det kan vara svårt att skilja på hovböld och fraktur. Vid en fraktur brukar svullnaden upp över benet vara mindre och hästarna reagerar rätt typiskt för att man klämmer ihop trakterna vid fraktur. Röntgen behövs för en diagnos. Andra ben som kan fraktureras är strålbenet, om än sällan, och kotbenet med symtom som ligger nära dom som ses vid hovböld."

Senast ändrad:

Skillnaden på symptom mellan hovböld och fraktur kan vara... ja, noll faktiskt. Det är många som förväxlat fraktur med hovböld, också veterinärer (tyvärr eftersom det förlänger hästens lidande att inte komma under rätt vård).

Misstänker man hovböld tycker jag det är otroligt viktigt att ta ut hovslagare och försöka hitta bölden, för att utesluta fraktur. Alt. ta in för röntgen för att utesluta fraktur (vilket vi gjort, det är enklare och snabbare än att vänta på en fullbokad hovslagare, dessutom går jag ändå och undrar om hovis inte hittar någon böld).

Ibland får de blåmärken i sulan när de klivit på något hårt och det kan ge hälta och ömhet på punkten utan att bli någon böld. Det brukar ge sig på 1-2 v men man bör ju låta hovslagaren bedöma vad det är så man inte avfärdar något värre.

Är lite inne på det spåret, att hon fått typ blåmärke alt. att hon haft en liten infektion som legat och "vilat", och sedan blivit aktiv i och med att hon klev på denna rot och då snubblade till.

Hon har ju mest bara fått vila efter denna händelse, gått på kortare promenader med boots på osv. Så hade det varit ett blåmärke vore det kanske ha gått över vid detta laget?

Jag har hört att en hovböld inte nödvändigtvis behöver ge blockhälta om det är en liten en, och att den kan "kapsla in sig" och ligga och lura ett bra tag innan man ser några tydliga tecken på att det faktiskt sitter i hoven.

Men vid hovbensfraktur (som jag uppfattat det) visar det sig så gott som alltid med puls/svulllnad/värme? plus att hon då inte vore reagera på visitertången över sulan?

Än mer märkligt skulle ju vara om hon hade en hovbensfraktur men inte visade hälta med bootsen på, plus att denna hälta kommer och går sporadiskt? rimmar illa i mina öron..

De hästar med fraktur som jag träffat på har i inget fall haft puls, värme eller svullnad. Väldigt lurigt. Jag tror det är lika lurigt som med hovböld, för där kan det verkligen variera.

okej, verkar som att både hovslagare och veterinär tagit semester för dagen, får hoppas på svar imorgon så något händer snart..

Håller tummarna för att det "bara" är en hovböld nu!

Vad gör man vid hovbensfraktur? gipsar?
Och hur länge kan en häst gå med sådan utan att läget förändras? :confused::crazy:

Tyvärr var det för sent för den hästen jag delade stall med. Den var halt i flera veckor och de behandlade som en hovböld med omslag. När de väl drog till kliniken fick de ta bort hästen direkt där, efter att plåtarna visade att bitarna flyttat sig.

Den hästen hade brallat i linen i paddocken och landat olyckligt.

Efter den händelsen är jag faktiskt rätt noga med att få plåtar på det inte hovslagaren hittar böld eller annat direkt. Hästen hade givetvis ont, även om det kom och gick en del under veckorna. Men att behöva ha det så länge - stackarn.

halt i några veckor och du har inte kontaktat veterinär? :crazy:

Har haft två hovbölder på min under 6.5 år. När jag köpte henne så var hon rätt sabbad i musklaturen från galoppbanan. Men jag tyckte ändå att det var "nåååågot"... Folk i stallet tyckte att jag var töntig, men, magkänsla...
La på jodopaxomslag över natten, sen ut med hovs å det var en hovböld :grin: (magkänsla är bra ibland).

Hovblöd 2, för 1-2 veckor sen.
Red i hagen kvällen innan. Kom dit på morgonen, fylld i kotan och upp i senan... gick lite kort, men inte halt. Lindade benen och tänkte leda henne lite i skogen och se om svullnaden gick ner...
Icke, hon ville hem efter 5-10 min... Släppte ut i hagen och sen kom min kompis så jag bad henne känna på benet, då pulsade hon.... så skulle jag ta in henne men det ville hon inte å travade iväg, rätt halt...
Fick in henne, kylde, hittade ingen tång... lämnade henne i boxen (stallägaren är vet. assistent och en av hästägarna är vet). De kollade henne och klämde, på med omslag.... lite bättre dagen efter... hittade nada... gick med omslag hela dagen... dagen efter det så ringer stallägaren kl 6 och säger att hon måste in till klinik... in å klämma å rycka sko å röntga, tack å lov ingen fraktur (som stallägaren var rätt orolig för)... sen hittade de en hovböld...

Vänta INTE. Har du otur kryper den uppåt istället för nedåt... En kompis som är galopptränare råkade ut för uppåt, den hästen fick de ta bort....

Hovböld låter inte helt fel, men det kan också vara så att du red på en vass sten som perforerade sulan. Har varit med om det och hovis kom och lade på en sula och vips var hältan helt borta. Jag letade efter spricka och fann ingenting. Hovis hittade den på nolltid.
(hur menar du att boots skulle kunna lindra en hovböld?)
Ta ut en hovslagare som kan kolla hoven, det skulle jag gjort.
Hade en inackordering här för ett par år sedan som blev halt till och från i 2 veckor. Det växlade mellan nästan ingenting till rejäl hälta. Den togs till klinik och de hittade ingenting. En vecka senare åkte de in med den igen och då fann vet den största hovböld han sett. Hovbölder kan vara luriga.

Senast ändrad:

Det låter mer som en kross skada (alltså ett rejält blåmärke) än en hovböld, vilket dom lätt får av att tex trampa på en sten.. Kan dock utvecklas till hovböld om det är mkt blodutgjutning, då blir den plötsligt mkt mer halt.

Typiskt är att det kommer och går lite allt eftersom underlaget trycker mot hoven, och den blir markant sämre vid tryck mot skadan. Tex är den ohalt i 10 steg sen halt i 5 för att den råkade sätta hoven så det gjorde ont. Fortsätt att använda boots och om du inte själv lyckas hitta problemet, ta ut hovslagare/veterinär.

Tack för alla svar! Hovis har jag fått tag i nu, han kommer ut på måndag och kollar så får vi se vad som händer..

messy: Hon har ju alltså inte varit oavkortat och synligt HALT i flera veckor, då skulle jag självklart ha ringt veterinär :confused: Men som sagt har denna lilla hälta kommit och gått från ena dagen till den andra, något jag till en början trodde var en sträckning av ligament.

Och ang. bootsen så tänker jag att de kanske hjälper för att de ger ett plant tryck, inte lika knöligt och hårt som utan alltså?

Centaur: Ja det låter ju också troligt! och spec eftersom hon går rent med bootsen på..

Hovis är väldigt skicklig och kunnig, så hittar han ingenting blir det självklart veterinär ASAP

Herregud vad jag kan ställa till det för mig själv ibland! :mad:

Skulle blöta upp hovarna och bootsen idag, och när jag ändå var i farten tog jag en disksvamp och gnuggade rent sulan, vad tror ni jag hittar efter att ha gnuggat bort all skit runt bärranden? jo.. ett STICKHÅL:crazy:

Har ju borstat och kratsat och spolat hoven flera gånger för att utesluta sådana saker, men tydligen inte grundligt nog. Nu var det förvisso knappt synligt och väl gömt under en jäkla massa lera som torkat fast i sulan men ändå. Blir så arg på mig själv!

Så nu faller ju bitarna verkligen på plats. Inte konstigt alls om hon har en infektion alltså.

Nu står hon inne med rena hovar och blöta boots på under natten så kommer hovis imorgon och sedan får vi se vad han säger.

Jäkla skit. :(

Det första jag tänkte på var bärrandsröta eller hovböld.. Hoppas det går bra med hovis idag!

Ja, nu gick det ju inte super.. Han klämde och klämde, och klämde lite till, fick ingen reaktion öht där hon tre dagar tidigare nästan stupat:confused:
Dock var hon istället öm fa i ena bakhoven, samt strålarna runt om. När han hade verkat fram och skulle börja bak blev hon olycklig..

Hovis tror: Sulömhet, blödning/blåmärke som jag sett fram, därav minskad hälta med boots, även ömhet bak. Var även fundersam kring fång, men tyckte att det fattades tecken på det både vad gällde hovar, gång och allmänstatus, plus min upplevelse och det faktum att hästen går på fattigt bete och behöver fodras upp (det jag trodde var stickhål fanns alltså inte kvar efter verkning)

Våran vet tror: blödning/blåmärke

Klinikvet (som jag ringde angående röntgen) tror: blödning/blåmärke och sulömhet, hon känner även till ovan nämnda hovis och anser att han är kunnig nog att upptäcka andra tänkbara senarion, t.ex fång. Enl. henne är hovbensbrott inte troligt då hästen ej råkat ut för vidare trauma eller visat kraftig hälta, utan i sådana fall snarare fång.

Summa sumarum: Hovis kommer ut och slår på heltäckande sulor + skor, vet får sedan göra grundlig hältutredning för att utesluta leder, ev ordinera metacam eller liknande, hon ska sättas igång försiktigt i skritt, och sedan är det bara att vänta och se. Ingen tydlig förbättring inom en vecka = Röntgen.

Usch vad svårt det är att ha is i magen.:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 204
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka