hur viktigt är det eg med kraftfoder???

S

semlis777

när hästarna ej är i hårträning utan lätt och har fri tillgång till hö? ska man ändå ge en del kraftfoder och mineraler??
 
Sv: hur viktigt är det eg med kraftfoder???

Det beror helt på vad höt innehåller!
 
Sv: hur viktigt är det eg med kraftfoder???

Kraftfoder är egentligen inte så himla bra för hästen eftersom den inte är skapt för att omvandla det. Det är mycket bättre om man ger ordentligt med hö!! :)
 
Sv: hur viktigt är det eg med kraftfoder???

Det finns en travtränare (vet ej vad han heter) han ger sina hästar mycket hösilage av bästa kvalitet och 0,5 kg havre!!! per dag! Och de hästarna vinner!!
 
Sv: hur viktigt är det eg med kraftfoder???

semlis777 skrev:
när hästarna ej är i hårträning utan lätt och har fri tillgång till hö? ska man ändå ge en del kraftfoder och mineraler??
Som Magdalena sa beror det på vad höet innehåller. Normalt sett behövs tillskott av mineraler åtminstone. Om höet har bra värden (framförallt protein kan ju variera enormt) så brukar det funka bra med hö och mineraler i bytta i hagen + förstås saltsten.
 
Sv: hur viktigt är det eg med kraftfoder???

Jätteviktigt om du har ett hö som inte kan fylla hästens behov...

Fast jag brukar börja att testa om lucern räcker för att fylla behoven, vilket det oftast gör till min häst.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
488
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 423
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
561
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
500
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp