Hur viktig är svansen?

Dessy

Trådstartare
(Jag har försökt att googla, men de flesta trådar verkar spåra ur i för- och nackdelar med kupering. Jag är inte det minsta intresserad huruvida det är snyggare med eller utan svans!)

Orsaken till min undran är givetvis min egen hund som enbart har en liten stump. Han är en hund som kommer överens med i stort sett alla hundar han möter. Flera hundägare har blivit chockade (deras ord) då deras "hanhundsaggressiva-hundar" inte har gett sig på min utan snabbt accepterar honom. Han är visserligen kastrerad, men det ska tydligen inte spela någon roll enligt två av dessa hundägare.

Jag tror att min hund går så bra ihop med andra hundar pga sitt tydliga kroppsspråk. Att han helt enkelt måste vara extra tydlig med hela kroppen när han saknar "den förlängda armen". Men jag vet inte om jag tycker att han är extra tydlig bara för att jag kan läsa av honom. Varför går han annars så bra ihop med andra hundar som kan vara lite knepiga?

Efter lite googlande hittar jag bl.a. detta
Hundar använder bl.a. svansen för att meddela sig med varandra. De signalerar till exempel självsäkerhet genom att hålla svansen högt och underkastelse genom att hålla svansen lågt. Hundar som får svansen kuperad får sämre förmåga att kommunicera med andra hundar.

Eller är det helt enkelt så att då han inte har någon svans så tror alla hundar att han håller den lågt och därmed signalerar underkastelse (för att ta ett exempel ur citatet)? Men så korkade kan väl inte hundar vara? Eller? :o

Så vad tror/anser ni? Får hunden en sämre förmåga att kommunicera utan svansen? Eller kan de kompensera på annat vis?

Hur viktig är svansen när det kommer till att kommunicera med andra hundar?

Sv: Hur viktig är svansen?

Jag tror att svansens betydelse i kommunikationssammanhang är överskattad, att hundar har så mycket mer subtila signaler. Det är klart att den är viktig men om den saknas så tror jag att hundar kan kommunicera alldeles utmärkt ändå.
Min förra hund var en spets och hade oftast svansen ringlad, inte sjutton trodde andra hundar att det var för att hon var kaxig utan de läste hela hennes kroppsspråk och tolkade henne precis rätt, att hon var en ganska vek tik som ville undvika tjafs.

Vi kände en Breton som bara hade en lock som svans att vifta med, och min tik tyckte han var vansinnigt dum....
Han fick hela tiden anstränga sig för att andra hundar skulle förstå honom.
(han var rätt jobbig... ADHD?? )
Jag tyckte han var charmig <3 Tyvärr blev han skjuten av en ivrig italienare förra hösten:cry:
Jag tror svansen har betydelse!

* Jenny *

KL

förutom att det är ett brott mot svenska djurskyddslagen (tor det, i vilket förbjudet enl lag.) så är det oerhört fult och tycker själv det ser konstigt ut. onatusligt, även om det finns många raser idag som föds utan svans så är det ff en defekt.
joo hunar KAN va lite korkade, om de inte fått lära sig eller träffat andra hundar.
och joo, TS hund är kankse bara otroligt trevlig för anra vovvar?!
min tik är en sån som tydligen luktar extremt gott oavsett löp eller ej och hon är toksnäll så får hjälpa henne att freda ig ibland när det kommer hanar som är för på...
tror att svansen har mindre betydelse än det har trotts. dock är det ju oxå flera raser som har svansen för balans och styrning när de springer, som till vintisar?! har ni nånsin sett en vinthund utan svans på naturlig väg?? och inte bara för språkets skull.
men en del hundar slår av sin svans eller blir skadade får de ju lära sig att va utan, precis som att de kan lära sig att leva med tre ben eller tom 2 men et e nog fan jurplågeri, vem i hela he-et sparar en lam hund eller med endast bakbenen kvar????????

Well, jag vet bara att när jag själv tittar på hundar för att läsa av dem så är svansen det sista jag tittar på. Man får ut så otroligt mycket mer av att kolla kroppshållning, uttryck i ansiktet osv att svansen blir smått "onödig" efter ett tag. Kan jag uppfatta det så, ja då borde det utan tvekan vara likadant för hundar. Därmed inte sagt att jag tycker det är rätt att kupera, för det tycker jag verkligen inte (om det inte är pga skada), men de som tror att hundar inte kan läsa av någon bara för att hunden saknar en svans, de har nog dålig koll på hundspråk eller hundar med usel koll på andra hundars kroppsspråk.

Tror som du.
Leon har bobtail, en stump på ca 12 cm, med mycket långa hårstrån, den går ibland som en propeller.

Jag an säga att mina 2 hanar har stenkoll på vem som är kastrerad och inte kastrerad. De är alltid vänliga mot kastrerade men kan vara kaxiga mot vissa okastrerade hanar. Om de är stora eller små, har hellång svans eller kuperad/stubbsvans har ingen betydelse.

Min äldsta tik har en son efter sig, som är en sjukligt lik kopia av henne. Enda skillnaden dom emellan i utseendet är att hon har kuperade öron, och han har kuperad svans.
Han kuperades kort efter födseln pga olycka, så har alltså aldrig haft en svans med i kroppspråket som gått förlorad så att säga.

Det finns ingenting som gör honom annorlunda att läsa av eller förstå, varken för andra hundar eller människor. Vad jag däremot kan se hos mina egna, är att dom har lättare att misstolka en rasfrände med kuperade öron. När dom spetsas pga nyfikenhet/glädje exempelvis, så tolkas det ofta som att dom skulle agerat spänt istället.
Men dom har förvisso inga problem alls att läsa av flockens minsting som har knäppa fladdermusöron och ingen svans..

Jag haller med att hundar communicerar sa mycket mer med andra mer subtila metoder an svansen. Det ar mest vi manniskor som inte ser alla andra signaler som behover se svansen ocksa. Sedan finns det vetenskapliga 'research' som visar hur hundar utan svans bland annat hoppar och simmar samre an hundar med svans.

Tror inte att svansen har någon större betydelse, vi har en med och en utan (amputerad pga nekros) har inte märkt någon skillnad på hur de bemöts av andra hundar. Det hänger nog mer på andra signaler än svansföringen.

Hundar förstår ju tillochmed oss, utan svans, på två ben plus att vi visar tänderna i tid och otid.

Sen är det klart att en ståtlig svans måste vara bra att ha för att på avstånd visa att "kommer du hit, då du...."

Hundar förstår ju tillochmed oss, utan svans, på två ben plus att vi visar tänderna i tid och otid.

Sen är det klart att en ståtlig svans måste vara bra att ha för att på avstånd visa att "kommer du hit, då du...."

:laugh::laugh:
Leon gör sig förstådd på långt håll, trots den lilla helikoptern (han är inte en snäll hund).

Läste för några år sedan om forskning på hundars svansvift, långt ifrån alla betyder att hunden är glad, tydligen något att göra med åt vilket håll det viftas, mest vä/hö, samt vertikalt.
Nån som läst/kommer ihåg?

Har inte märkt att någon skillnad på våra hur dom läses av av andra hundar och då har vi haft hundar utan (småland) hundar med stenhård ringlad svans (gråhund) och normal svans.

Jag tror svansen har en liten betydelse kroppsspråket. Visst kan man se på svansen om den viftar och är glad, om den står högt av osäkerhet eller lite dominans, men där i mellan, nej.

Jag har haft "äran" att ha fått äga två hundar av osäker dominans. Båda har gjort sig "stora", blåst upp sig och rest ragg vid hundmöten, då har svansen även stått rätt upp. Oavsett svans eller inte, så finns ju resten av kroppsspråket kvar och jag tror, efter vad jag sett på mina, att ögonen har stor betydelse istället. Märker jätteväl på min hund om hon möter hundar som "stirrar" på henne, eller om de lugnt nosar på något annat eller bara går vidare med blicken fäst på ägaren/något annat. Svans eller inte på dessa hundar:)

vallhund;15892490Läste för några år sedan om forskning på hundars svansvift skrev:
Ja, glada hundar ska vifta åt höger och tveksamma åt vänster, ska ha nåt med hjärnhalvor att göra. Men jag vill påstå att allt för få hundar har läst på om detta och viftar åt alla håll och kanter. Eller så är jyckarna förvirrande...hmm:D

:D:D:D

*KL*
Så skönt att jag inte verkar vara helt ensam om mina funderingar. Då kan jag ju inte vara helt ute och cykla iaf. Att hunden viftar åt andra känslor än lycka känner jag igen. Men hur i hela fridens dagar kan man veta om de viftar åt höger eller vänster? Om de inte håller svansen i mitten och man ser vilket håll de börjar åt?

Orsaken till att jag började fundera på detta var en hund som jag fångade in. Den hade (för mig) ett väldigt oläsbart kroppsspråk, så jag försökte då läsa av svansen istället. Nu var svansen ringlad vilket gjorde mig väldigt förvirrad, och i all koncentration på svansen höll jag på att missa att han tyckte att jag var för närgången.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 866
Senast: geting
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 053
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 051
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈