Hur viktig är abortvirus sprutan?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare orcide
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 4 567

orcide

Trådstartare
Hur viktig är abortvirus sprutan egentligen om man har ett sto som inte träffar nya hästar alls eller åker nånstanns??

Sv: Hur viktig är abortvirus sprutan?

Risken är förstås mindre att bli smittad ju färre hästar hon möter. Men smittan är luftburen så det kan räcka med att någon rider förbi. Jag vet inte hur stor risken kan vara att hovslagare eller vetrinär bär med sig något.
Jag tycker abortvirussprutan är ett bra sätt att försöka skydda sig i mesta möjliga mån (tror att den ahr en 70%-ig säkerhet) så jag ser egentligen ingen anledning att avstå den.

I ett stängt stall och med samma människor så ser jag ingen anledning att ta den.

Man måste göra en egen bedömning hur stor sannolikheten är och tänka lite logisk, inte bli fanatisk. Det finns massor med sprutor att ge sin häst om man vill ;)

Ne inte så ,, det var mera en intresse fråga .
Finns det några biverkningar av det vaccinet då?
Jag har sökt på nätet men inte hittat nån info om biverkningar heller .
Jag har ju eget stall på landet så därav kom funderingen .
Hur långt genom luften kan smittan färdas?

Min veterinär sa att det är ytterst sällsynt med biverkningar men att få ston har fått svullna ben och lymfkörtlar. Mitt sto har inte visat någon som helst påverkan av vaccinet iaf :)

Oki tack det var sköt att veta,, men vet nån hur långt viruset kan färdas i luften ¨då?

Viruset är ju inte luftburet på så vis att det färdas i luften från ett stall till ett annat!

I värsta, värsta VÄRSTA fall så kan en häst smittas om den passerar en smittbärare när denne hostar iväg en dusch och den andra hästen precis andas in det.
Det är verkligen att gå till överdrift att tro att ens häst blir smittad via luften, någon typ av logiskt tänk måste man ha för att inte bli helt hysterisk!

Generellt så brukar jag köra med bakteriedöddande medel ifall jag ska frakta mina dräktiga ston, byta kläder och skor om jag ska in i annat stall samt inte ta in nya hästar.
Det är att vara försiktig utan att gå till överdrift.
Tycker jag!

Viruset är ju inte luftburet på så vis att det färdas i luften från ett stall till ett annat!

I värsta, värsta VÄRSTA fall så kan en häst smittas om den passerar en smittbärare när denne hostar iväg en dusch och den andra hästen precis andas in det.
Det är verkligen att gå till överdrift att tro att ens häst blir smittad via luften, någon typ av logiskt tänk måste man ha för att inte bli helt hysterisk!

Generellt så brukar jag köra med bakteriedöddande medel ifall jag ska frakta mina dräktiga ston, byta kläder och skor om jag ska in i annat stall samt inte ta in nya hästar.
Det är att vara försiktig utan att gå till överdrift.
Tycker jag!

Skönt att veta!
Jag är av princip emot att ge "onödiga" vacc till både människor och djur .
Tack så hemskt mkt för infon :bump:

Kan det verkligen stämma? Jag har hört att den luftburna smittspridningen är ungefär densamma som för hästinfluensa, d.v.s. hästar inom 30 meter kan smittas utan att ha haft kontakt med den sjuka hästen (http://www.regdjsh.se/stromsholm/info.asp/id/703010), det kan alltså räcka med att en smitta häst rider förbi hagen.

Det är inte vad jag fått veta, men som jag skrev så finns det säkert ett värsta fall överallt.
Viruset är luftburet mn flyger inte med vinden över till grannen!

Alla virus i princip är luftburna, men alla blir inte sjuka för det.
Dock rekommenderas inte att man står nära en person som hostar som ni vet

På 30 m borde detta definitivt vara möjligt enligt länken nedan. Alla gör ju som de vill men det är surt att förlora ett efterlängtat föl p.g.a. något som kunnat undvikas med vaccination.

Ja precis, jag tycker dock att man inte ska bli fanatisk eller nojjig utan hålla sig till sitt förnuft och magkänsla.
Allting är relativt och allting är möjligt.
Jag avstår i ett stängt stall och känt folk.

Däremot så tar mina boutalismen så jag ger mkt hösilgae.

vårat sto är inte vaccinerad mot virus abort. vi har inga hästar som kommer å åker från stallet så det är bara dom vanliga som är hos oss hela tiden förför anser jag de totalt onödigt.. vi har aldrig vaccinerat mot de innan sen ger de ju inte 100% skydd i vilket fall.

Jag har inte vaccinerat mot abortvirus. Har ett eget litet stall med bara mina hästar. Långt till grannhästar och är noga när jag åker till andra stall/ridhus med de andra hästarna.

Eftersom vaccinet inte är 100%igt och jag styr över eventuella nya hästar så avstår jag från att vaccinera mot abortvirus. Min veterinär tyckte också det var onödigt

Vi vaccinerar alla.
Har stallarna isolerade.
Besöksförbud

Trots att man enbart har ca 70 procent skydd så är priset för vaccinen en skitsak jämfört med värdet på fölet..och alla andra ofödda föl här hemma.

AM

Jag har inte vaccinerat mot abortvirus. Har ett eget litet stall med bara mina hästar. Långt till grannhästar och är noga när jag åker till andra stall/ridhus med de andra hästarna.

Eftersom vaccinet inte är 100%igt och jag styr över eventuella nya hästar så avstår jag från att vaccinera mot abortvirus. Min veterinär tyckte också det var onödigt

Lite samma sak här ,, finns inga stall här i närheten o jag har ju bara mina hästar här o ett enda sto har jag dräktigt.

Jag åker aldrig till ridhus eller nåt .

*kl*
Någon som har vaccinerat mot virusabort och fått någon slags reaktion/biverkning på stoet?

Jag vaccinerar trots att mitt stall är så gott som isolerat. Trots detta så har jag ju besök av hovslagare och kan, som förra året, drabbas av sjukdom på någon häst som MÅSTE till klinik eller djursjukhus där smittorisken är stor. Trots att vaccinet inte ger ett 100% skydd så är det ändå det som i dag finns att tillgå. Vaccinerar man har man i alla fall gjort vad man kan och DET känns skönt. Om inte annat så ångrar man sig säkert den dagen något händer och det vill jag inte ha på mitt samvete. 70% skydd är ändå bättre än inget alls! Det betyder ju att det finns chans att 7 av 10 föl överlever, inte så dåligt eller hur?

*kl*
Någon som har vaccinerat mot virusabort och fått någon slags reaktion/biverkning på stoet?

Vi har fått det för länge sen, stoet blev mkt dålig.

Samma sto vaccinerades sedan ca 8 år senare och fick inga reaktioner alls. Det är ju inte helt omöjligt att det var ett annat vaccin, eftersom det var så många år mellan vaccinationerna.

Vet att någon här på buke skrev om ett sto för ngt år sedan, som också hade blivit väldigt dålig. Men jag tror att det är högst ovanligt med biverkningar.

Vi vaccinerar f.ö. alltid. Men har också hästar som åker iväg på träning och tävling, även om dom inte står i samma stall som dom dräktiga stona.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
648
Senast: Grazing
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 860
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna