Hur vi är byggda och ridning.

Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Intressant! Jag snubblade lätt som liten, men nu snubblar jag nog inte mer än andra. Trampa ner hälen kan jag dock, ofta gör jag det för mycket.
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

sen så har jag så breda höfter och kort, kort överkropp att jag inte kan få in armarna till sidorna ordentligt, för att höfterna är ivägen. :mad:

...o jag är tvärtom. Har lååång överkropp och korta överarmar, vilket gör att jag får svårt med vinkeln i armbågarna. En prydlig och fin vinkel gör att händerna hamnar långt över hästen och en mer korrekt handställning gör att jag får lite för raka armar.. Vet inte om det är därför som jag hela tiden vinklar handlederna (mest nedåt, men ibland även inåt, liksom för att kompensera att jag inte "når" ner?
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Mina korta armar är iofs nog det jag har störst problem med i ridningen de räcker liksom inte till för att både vara korrekt vinklade och ha en bra handplacering. Rak i ryggen, korrekt vinklad arm ja då blir det väldigt hög hand, vill jag vara rak i ryggen och ha låg hand ja då måste jag ha raka armar med följden att man blir stum i handen istället.
Tacka vet jag fältsits det är enda gången armarna räcker till :angel:

Ungefär det jag försökte få fram ;) Detta gör även att jag får se upp så att jag inte är för dålig på att sluta handen. (Förmodligen det klassiska att man känner sig mjukare om man är "mjuk i fingrarna", men oj så mkt bättre allt går bara jag ser till att hålla i tyglarna ordentligt!;))
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

*kl*

Jag har rätt överbyggd bak (dressyrarsle enligt några, krockkudde enligt mig), svankryggig (ej fölat tidigare), har en helt okej benställning även om höger bak är lite mer hjulbent. Har ständigt problem med bogbladen och en väl markerad manke. Långbent och något överviktig efter vintervilan. Frembenen något kortare än normalt.

Till häst fungerar detta ganska okej, förutom att mitt bäcken har en tendens att "låsa" sig i några dagar efteråt och att jag aldrig lyckas få till någon bra handställning. För mycket tyngd på magen ger också en något framåtlutande sits ibland :angel:
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

...o jag är tvärtom. Har lååång överkropp och korta överarmar, vilket gör att jag får svårt med vinkeln i armbågarna. En prydlig och fin vinkel gör att händerna hamnar långt över hästen och en mer korrekt handställning gör att jag får lite för raka armar.. Vet inte om det är därför som jag hela tiden vinklar handlederna (mest nedåt, men ibland även inåt, liksom för att kompensera att jag inte "når" ner?

Känner igen mig!
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

De flesta ryttare är stelare i h höft/mer rörliga i v. Det tror man beror på att de flesta sitter upp och av mer från v sida. Om de inte gör det idag har de i något skede oftast gjort det.
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Hur man "ska" hålla handen beror helt på vilken form man rider hästen i, utöver hur man själv är byggd.
En fjording som går lätt klass kräver handen på ett annat ställe än en högställd häst i piaff tex.
Just för att man från bettringen vill ha samma vinkel/linje på tygeln som underarmen.

Dock är detta ingen fixerad position. Man måste kunna gå ur den och rida med handen på annat ställe om hästen kräver det under utbildning/annat än på tävlingsbanan.

Många ryttare upplever att de har extremt korta armar. När de bara är ostretchade eller okoordinerade.

Att man är inåttåad som ung beror ofta på någonting. Oftast är det en svaghet någonstans. Även på äldre..
Som dressyrryttare måste man vara stretchad nog att kunna vrida in fötterna extremt. Med början från höftleden.. Man brukar se en losshet och förmåga att gå både inåt och utåt hos toppryttare.
De som bara går inåt och mer hänger i skelettet i oatletisk hållning är något helt annat.
Det behöver inte betyda att man är stretchad nog i höfterna. Det kan vara svaghet i vader/fotleder. Som ung kan man då gärna snubbla etc mer. Även vricka sig/stuka sig..
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Min dotter har en snehet i höften sedan födseln, så hennes fötter pekar inåt och har svårt att trampa ner hälen. Hon rider helt fantastiskt barbacka, har en balans och sits som är mycket utvecklad för en 8åring och jag tror det beror på höftpositionen. Hon har du några tips på hur hon kan strecha höften? Eller kan hennes ridsits bli sämre av det? Jag har svårt att tänka mig det, men jag måste fråga iaf :D
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

KL

Är lång, 1.73 och är väl ganska proportionerlig. Har mest problem med hållningen, mina axlar är framåtroterade och jag har svårt att få ordning på dom utan att behöva stretcha flera gånger per dag samt komplettera med att gå till massören. Detta gör att jag tycker det är svårt att ha handen framför mig i en bra position utan att fälla fram axlarna... Måste hela tiden tänka på att bröstkorgen ska uppåt, och då blir hållningen genast bättre. Att fokusera på axlarna hjälper inte då jag oftast glömmer bort att rätta resten av överkroppen, t ex huvudet som då stannar kvar framför kroppen.

I sommar åker jag för tredje gången till Strömsholm på dressyrkurs för att trimma sitsen. Den har blivit otroligt mycket bättre efter tidigare kurser då man lätt får in känslan på en stabil och välutbildad skolhäst. Så det kan jag verkligen tipsa om :)

Och har dessutom skickat efter en hållningsväst så får se om den kan hjälpa mig med hållningen i vardagen!
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Jag är cirka 165 centimeter lång med platta fötter som gärna vill peka utåt hela tiden eftersom jag går på det viset också :p särskilt höger fot.
Ser man mina fotspår pekar höger fot rejält ut och det har alltid varit "problem" (för de som ser mig) att jag sitter med Kalle Anka-fötter :crazy:
Jag rider aldrig med sporrar så på det viset gör det inget, antar att jag skulle få väldiga problem om jag samtidigt låg emot med skänkeln och gnagde i sidorna hela tiden. Skavsår på hästen om inte annat.
Problemet blir dock att för att inte sitta med hälarna i sidorna på hästen hela tiden så får jag ha benen lösare liksom, om jag inte medvetet tänker på att lägga skänkeln emot och rikta foten framåt blir benen lätt lite fladdriga.

Går man vidare uppåt är det inga fel på benen, förutom mitt högra knä som jag gjorde illa för några år sedan så hoppläder och lätt sits för ofta går bort. Belastningen blir för hög. Men jag är inte hoppryttare heller så det gör inget.

Höfterna, tjockismagen och uppåt är dock problemfria :D
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Jag börjar nerifrån och upp, så ska jag nog inte glömma något...

Var inåttåad som liten, nu är fötterna dock vinklade rakt framåt/mycket lite inåt, är kobent, vänster ben är längre än höger ben, bäckenet/höfterna är lite sneda - vänster höft är ~2 cm högre upp än höger höft (och därmed sitter vänster sittben lite högre än mitt högra också), har lite sned ryggrad (viker mig lätt i vänster sida) och höger axel är ca 2 cm högre upp än vänster axel.

Är även ganska svankryggad och går gärna lite som en anka. Sedan har jag usel balans, även utan häst - svajar emellanåt när jag går och det händer att jag tappar balansen när jag står stilla på marken ibland...

Ska ta mig till kiropraktor eller naprapat och se om/vad som går att rätta till någorlunda :)


Vet att jag skrivit någonstans i början av tråden, men där hade jag ju glömt flera saker^^
 

Liknande trådar

H
Ridning Jag funderar över vad jag ska använda för bett, och träns för den delen, till mitt sto. Det känns som att jag har så många variabler att...
Svar
13
· Visningar
1 916
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 668
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp