Hur vi är byggda och ridning.

Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Snett bäcken, dålig rygg, tjock rumpa och tendens att sitta i stolsits .... Hmmm, en dålig fotled också efter en ridolycka för några år sen .... Hade jag varit häst hade jag blivit utdömd eller triangelmärkt .....:eek:
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

*knapplån*

Ja, vart börjar man... Kanske ska börja med var som är helt istället?

Nej, nu kör vi. Skada i benen i ena foten, överpronation i anklarna (18grader), vråldåliga knän, olika långa ben, dåliga höfter, stor rumpa, snett bäcken och sned i överkroppen (sitter liksom ihop ^^), ganska allvarlig scolios i ryggen, dåliga axlar och nacke. Till detta (för) stora tuttar, korta ben, lång överkropp. Dock är jag rätt "lång", stoltserar med hela 171cm! :)

Vill också säga att nu är underbara, hemskt men man får sig ett gott skratt med era förklaringar! "Orangutang-armar" gjorde denna dagen, for sure! Tack IW! :D
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Haha.. JA! Och är de lagom långa är de ju gjorda för bredden av två av mig. Så tunn är jag inte nu, utan synnerligen normal.

Fy fasen! Jag har ju för första gången på många år blivit föreveigad på bild en del nu. Det är INTE kul! Hur sitter jag liksom?!:O
Jag borde ta mina egna råd och ta mig tid och träna lite, stretcha etc. Men det är svårt att få tid till det. Och när man ofta sitter på de där som ingen annan riktigt vågar upp på, rider ut dem och jobbar så i problemlösande syfte alt jobbar med att skola hästar, rida loss dem etc så finns inte tid att jobba med ens egna sits.
Ska jag ta mig ut på någon tävlingsbana igen får jag fasen köra bootcamp!
Jag måste fixa min svaga mage, bulldeg ab. Be någon bräcka tillbaks mina axlar, kanske en karatekick mellan skulderbladen.. Och så måste jag laga mina höfter. Typ byta höftleder som 30-åring..
En viss tränare skojade om att jag var lika sliten som en 4-barnsmamma i höfterna. Han påstod att det berodde på allt "cirkel-juckande". Jag tror du hajar.. Rida på cirkel/på bana.. Inte hans grej.. Och ökningar inte hans grej. ;)

Ingen av mina egna är ju lämpliga för sånt nu heller. Unghästen för unghästig och gamlingen för omusklad och skör efter avställningen då han skar sig.
Snart lånar jag en kuse och kör hårdpass med mig själv!

Min vrist vet jag inte riktigt vad jag ska göra med. Den sabbar ju hela min sits om jag har stigbyglar. Gör för ont att belasta.
Imorgon får jag jaga skodon som stöder. Måste beställa nya stövlar.
Men kanske får akutköpa några styyyva stövelskaft till jodpush tills stövlarna anländer. Det var fasen traumatiskt att se sig själv igen. :P
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Haha, låter som om han är i högform.

Jag får faktiskt bara ont i rumpan när jag rider. :rofl: Min rumpa kommer bara överens med childericsadlar... ;)

Du kan ju alltid linda benet med vetflex innan du drar på dig stövlarna/stövelskaft.
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

När han sa så spärrade jag upp ögonen, drämde igen bildörren och gick. Kan ha skrikit ngt om gubbjävel innan. ;)
Haha.. Det görs allt m glimten i ögat. Vi gillar att vara dramaqueens och skojbråka.

Jag får också ont i rumpan av vissa sadlar. Inte nu lika mkt. Nu har ja.. Eh.. Mer egen stoppning. :p
Det skumma jag upptäckte här om dagen var att jag får ont av hästen jag har i tränings sadel. Bara det att det är en likadan som min ponny har, Amerigo Vega. Och nyare och ngt mjukare. Men större bomvidd och sits. Men ngt känns när jag sitter. Får lite ont i bakdelen. :s
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Jag är 172 cm lång, ganska lång överkropp, men inte så farligt. Låånga armar.Större på nederdelen av kroppen än överkroppen. Mycket av fettet på lår och rumpa.

Jag är först och främst väldigt kobent, vilket gör att jag hela tiden måste tänka på att inte låren ligger an för hårt mot sadeln (rider western där man absolut inte ska ha knäslut) sen är jag väldigt inåtfotad, vilekt jag med åren har korrigerat själv när jag går, så dom har blivit rakare men jag är fortfarande endel inåtfotad. Man ska ju ha fötterna rakt fram, men om jag slappnar av helt i sadeln så blir dom nästan vinklade inåt. Detta gör att jag måste spänna mig för att ha dom raka och det är ju inte så kul.

Jag är överrörlig i alla mina leder, vilket gör att jag är väldigt mjuk och följsam, så det ju bra, men det har även gjort att jag kan böja ryggraden för mycket och har fått en riktigt kass hållning i vardagen och så även på hästryggen. Det krävs gym för att träna upp min rygg så att musklerna håller den någorlunda rak, men jag har inte ork eller möjlighet att träna på gym. Tur man rider western där sitta rakt upp och ner inte är riktigt lika viktigt som i den klassiska ridningen.:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Jag önskade mig en pilatesboll i födelsedagspresent och fick den idag :D

Så nu ska här tränas för att bli lite mer rörlig. Någon som har tips på övningar?
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Buhu, jag såg film på mig idag och vill bara ta fram vinkelslipen och fila ner x-antal cm på höftbenen
på båda sidor så att mina armarbågar kan ligga intill sidan av kroppen och inte peta rakt ut. :p
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Äh, jag tycker ni var fina! Dock hade jag testat vinklat om handen lite för att inte trigga reflexen att böja armarna a la orangutang lite.:p

Jag tycker du rider trevligt. Så du har inte så mycket att noja över.
Men jag förstår känslan när man ser sig själv efter lång tid utan sitsträning och utan att sett sig rida på länge.:D
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Jag ska åka på min första western-tävling snart, som sällskap. ;)
Det ska bli kul!

Hur stark är du i bålen? Skulle tro att du kanske är lite svag i någon del av magen som gör att du "tappar" vinkel i benen. Och att du kanske är klen i insida vader som gör att du är inåttåad. Är du också hög i fotvalven och "trampar genom" lätt? Fel ord säkert. Men skulle det kanskebli avhjälpt något med inlägg under hålfoten för att höja fotvalv/insida fot?

Kanske du också är svag i muskulaturen i bröstryggen mellan skulderbladen och faller ihop lite? Och kollapsar i halsens framsida? Dvs släpper fram hakan lite och inte lyfter upp huvudet så högt som du kan med insugen haka. Sitter du på en stol och gör det så aktiveras bukmuskulaturen då du gör rätt. Den känslan ska man ha på hästen med.
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Det är ett år sedan jag tränade eller såg mig själv rida. :cry:

Men nu vet jag vad jag ska öva på. Blir till att ta fram gummibandet. :devil: Jag såg att jag börjat lägga
omkull handen också. Hm, aldrig gjort det förr. Men nu blir det tummen upp igen. Kanske korta tygeln lite
för att komma fram med handen/armarna lite. Från sidan ser det bra ut, för jag böjer ju armbågarna, men
sen ser man hur armarna står typ rakt ut. :mad:

Vet att vi filmade när jag rider en annan häst också, så vi får väl se hur det ser ut, men jag upplevde att
min hand var bättre när jag red den hästen, då den är stabil i sin kropp, till skillnad från den gråa som är som
en jättebebis. ;)

Men armbågarna, det är något som jag alltid haft... såhär såg jag ut även när jag tränade och red regelbundet. :p

http://www.youtube.com/watch?v=LxXv5OYYn00

http://www.youtube.com/watch?v=yhF4twCyyMw
 
Senast ändrad:
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Buhu, jag såg film på mig idag och vill bara ta fram vinkelslipen och fila ner x-antal cm på höftbenen
på båda sidor så att mina armarbågar kan ligga intill sidan av kroppen och inte peta rakt ut. :p

:confused: Hur långa överarmar har du om höfterna påverkar att du inte kan få in dem till sidan ? Sitter här förbryllat och tittar var mina armbågar hamnar, iofs har jag korta armar men har svårt att föreställa mig att någon skulle ha armbågarna ända nere vid höfterna, armbågarna ligger ju an ovanför midjan eller är det jag som är fullkomligt vanskapt :confused:

Mina korta armar är iofs nog det jag har störst problem med i ridningen de räcker liksom inte till för att både vara korrekt vinklade och ha en bra handplacering. Rak i ryggen, korrekt vinklad arm ja då blir det väldigt hög hand, vill jag vara rak i ryggen och ha låg hand ja då måste jag ha raka armar med följden att man blir stum i handen istället.
Tacka vet jag fältsits det är enda gången armarna räcker till :angel:
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Haha.. Jag förstår helt problematiken. Jag har ju också smala axlar och smal bröstkorg och sen breda höfter. Man slår sig liksom på höftbenet med armbågen om man lägger in armen där man vill ha armbågen eg.

Jag har inte många mm mellan armbåga och höft när jag rider.;)
Och ändå hade jag nog ofta velat ha den längre in. Men man är ju skapt som man är..

Redan i stella-filmen så ser man tendens till vridning i armen. Och man ser att du inverkar nedåt/bakåt i tygeln. Det brukar trigga omvridning mer än om man tänker upp och fram vid inverkan.
Dock måste ju hästen vara skolad att iaf runda sig om man börjar med såna tygeltag. Nu pratar jag små rörelser som inte syns mycket alls.

Generellt tycker jag du har en trevlig grundsits. Den är mycket bättre än min skulle jag tro. Just nu ser jag saker och förklarar bättre än vad jag själv kan prestera känns det som.
Men det är bara att kämpa! Jag får åka på bootcamp hos fru tränare.. :p
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Jag är lika vanskapt som IW isf. Men jag för gärna fram handen lite för att få in dem mer. Fram och upp..
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Titta på första filmen jag la in. :p

Mina armbågar är i samma höjd/längre ned än vad min navel är. :p
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Ja men du, när jag väl tittar efter så stämmer det ju verkligen. 1000 tack för det!

Jag är ganska nöjd med min sits, skulle jag få ordning på armarna så skulle jag nog tycka att den är helt ok som grund,
om man får vara lite självgod... ;) Jag längtar tills jag kan börja rida Stella igen, saknar att kunna rida en häst som förstår
allt vad jag säger, för då kan jag ha lite sitsträning med mig själv!
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

*kl*

Jag har för långa ben i förhållande till min överkropp. Så om mina fötter inte ska dingla vid hästens knän vid korrekt dressyrsits måste jag ha 175cm+hästar, trots att jag är runt 160cm. Men på dem ser jag ut som en liten strunt, eftersom min överkropp är så kort. Jag ser ofta ihopsjunken ut på hästen, oavsett hur mycket jag rätar på mig.

Knycklar hellre ihop benen och rider ponny faktiskt. :D

Har också för långa armar, så den tänkta linjen armbåde-hand-hästens mun blir bruten om jag har händerna på rätt ställe. Men hanställningen blir för låg om jag strävar efter den där linjen.

Annars är jag rätt nöjd. Är inte överdrivet sned och har en relativt "lätt" kroppsbyggnad.
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

:confused: Hur långa överarmar har du om höfterna påverkar att du inte kan få in dem till sidan ? Sitter här förbryllat och tittar var mina armbågar hamnar, iofs har jag korta armar men har svårt att föreställa mig att någon skulle ha armbågarna ända nere vid höfterna, armbågarna ligger ju an ovanför midjan eller är det jag som är fullkomligt vanskapt :confused:

:

Min armbåge ligger an mot mitt höftben om jag låter armarna ligga mot sidan, längre ner om jag sänker axlarna.
Jag tror det är jag som är vanskapt :D
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Jag tycker inte alls du är självgod om du tycker det. Du sitter fint och kan med all rätt vara stolt. Det är inte att vara självgod eller förmäten.

Har jobbat lääänge idag. Men när jag hinner och är mer allert kan jag kika nogrannare på filmen. Jag är liksom "inte hemma" mentalt idag. Kan kanske ge lite mer pointers tills du får träna på riktigt igen.

Förstår att det är svårt att kunna träna på det nu. Blir ju samma för mig. Jag väntar på att få börja med gamlingen eller så lånar jag någon elevs stabila häst och kör lite övningar. Inget man vill göra på unga spektakel.. :P
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Ja men precis, den gråa kunde inte ens gå runt fyrkantspåret när jag började rida. ;) Då kan man inte riktigt koncentrera sig på sig själv.
 

Liknande trådar

H
Ridning Jag funderar över vad jag ska använda för bett, och träns för den delen, till mitt sto. Det känns som att jag har så många variabler att...
Svar
13
· Visningar
1 916
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 668
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp