Hur vi är byggda och ridning.

Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Jag är 173 cm lång och normalviktig. Jag har dock ganska korta ben för min längd, vilket gör att jag ser ganska liten ut på högre hästar.

Jag har en motorikstörning vilket gör att jag har sämre balans än normalt. Jag rider därför helst stadiga hästar med bred rygg för då får jag bättre balans och har lättare att få till en korrekt sits. Kraftiga islänningar är idealiska och jag har turen att vara medryttare på en sån :)

Eftersom mitt handikapp gör att jag inte kan koordinera min kropp lika bra som andra så rider jag alltid barbacka eller i sadel utan stigbyglar. Då sitter jag kanon och kan hålla balansen även om hästen gör ett hopp åt sidan. Rider jag med stigbyglar så hoppar jag och far åt alla håll...

Med andra ord: barbacka/utan stigbyglar på breda hästar är vad som passar mig och min kropp :)
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Nu finns en kanonbra bok om man vill läsa om sitsen och hur våra olika kroppsbyggnader påverkar den. "Balans till häst" av Susanne Von Dietze
Superbra bok tycker jag.

Den boken, samt spänst och harmoni i ryttarens sits som tipsades om tidigare + ytterligare två: Centrerad Ridning (Sally Swift) och den nyutkomna Ryggvänlig ridning (Susanne Von Dietze) är absoluta rid-biblar för mig som har en trasig kropp! :)
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Den boken, samt spänst och harmoni i ryttarens sits som tipsades om tidigare + ytterligare två: Centrerad Ridning (Sally Swift) och den nyutkomna Ryggvänlig ridning (Susanne Von Dietze) är absoluta rid-biblar för mig som har en trasig kropp! :)

Ja den ryggvänlig ridning är verkligen bra...mycket aha upplevelser när man läser. Rekommenderas till alla ryttare.
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Jag har problem med knäna. Dels har jag väldigt svårt för att "vinkla" underskänkeln inåt, det går liksom uppe i höften men inte i knät. Svårt att förklara. Jag kan inte heller rida med korta stigläder någon längre stund, så om jag ska hoppa (vilket jag gör en del) måste jag rida fram med längre stigläder, korta upp inför hoppningen, och sen släppa stigbyglarna så fort jag inte aktivt rider/hoppar. Och när det är minusgrader kan jag knappt rida alls.
Rider också mycket barbacka eftersom att även längre stigläder ger smärtor i knäna efter ett tag :(
Jag tror att det beror på att jag "övervinklar" knäna.
Breda hästar kan jag inte heller rida, då är det höfterna som protesterar.
Överlag har jag usla leder :crazy: Skulle förmodligen inte duga till något, ens sällskapshäst, om jag var häst :angel:
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

kl

Jag har ridit mycket sparsamt för tränare senaste åren, och har heller inte blivit filmad. Så jag är vackert omedveten om alla brister :angel:, vilket måste sägas vara behagligt. Ibland har jag dock undrat hur det står till med proprioceptionen, då jag i princip kan se ut som en ostbåge som nästan välter över åt höger eller vänster ibland. När tränare påpekat att jag är snedare än pisatornet och dessutom alltså rejält böjd har jag nästan alltid fått fråga vilket håll som avses :angel:.

Annars har jag nog ganska bra längd (173) och relativt väl korresponderande benlängd. Får alltid köpa ridbyxor med extra långa ben men värre än så är det liksom inte :D. Är dock lite sned i bäckenet, ena höftbensknölen ligger några cm framför den andra, och min ena vad är också mer musklad än den andra. Varför vet jag inte, kanske är mina ben olika långa. Sen har jag också i perioder haft väldigt dålig hållning vilket gjort att jag varit svag i ryggmuskulaturen långt upp (erector spinae och trapezius främst) och därmed har jag haft en het räklook när jag rider. Lustigt nog syns det inte på alla hästar, hittade en gammal film från när jag provred storhäst som inte ledde till köp (http://www.youtube.com/watch?v=DrV8S9inJ3o) och där ser jag inte alls ut att ha det problemet. Har en film från en av de extremt få träningarna med min fd trasiga storhäst och där syns mina problem jättetydligt :p(http://s81.photobucket.com/user/karrofia/media/pvencarinatrningjan2.mp4.html). Knäppt att det kan se så olika ut på olika hästar, man är ju konstant som man är menar jag...
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

kl
Minns inte exakt vart jag läste det, fick för mig att det var på Hippologbloggen men jag hittar det inte längre.
Hur som helst så skrevs det om Kyra K, och om hur hon anpassar träningen efter sina elever, eftersom vi alla är ju olika byggda.

Hittade det!:
Vidare påpekade hon också en viktig sak - som tränare måste man ta hänsyn till ryttarens kroppsproportioner, precis som man måste ta hänsyn till hästens extriör när man arbetar den. Det går inte att försöka stöpa alla ryttare efter samma form, inte så konstigt eftersom vi alla ser olika ut. Som tränare måste man hitta sätt att utnyttja den kropp man har och hitta tekniken.



En av eleverna behövde jobba med att öppna upp i höfterna och komma ner på sittbenen, och här kom Kyras makalösa förmåga att förklara, ofta med hjälp av jämförelser, fram. Och hon fortsatte tills aha-upplevelsen kom.

Målet var att komma ner på sittbenen, att dra bäckenet framåt, dra in svansen. Att stabilisera korsryggen, eller föra bältet mot bakvalvet.

- Tänk dig att du har en stråle som går rakt ner från sittbenen, var pekar den då?
- Neråt?
- Ja, men jag tror dina pekar lite bakåt.



Och där kom sittbenen ner i sadeln, och hela ryggen blev stabil
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

*KL*

Är lyckligt ovetande om en del fel hos min sits, men har på sistone upptäckte hur små saker kan spela stor roll.

Som gravid har plötsligt massor med småsaker blivit "problem".

Ont i bäckenet blev en realitet på travardamen när jag red ut i en knapp timme när jag omkring 5 månader gravid. Kroppen klarade inte hennes stötigare rörelser och den sadeln. Och innan har jag aldrig upplevt hennes som stötig, jag sitter ofta helt still i trav barbacka tex.

Däremot gick det bättre med mina andra två hästar (rocky mountain) och min bomlösa sadel. Tills kroppen började gnälla när jag red den ena av dem - den som jag travar och därmed rider lätt på istället för att tölta. Hästen som töltar och knappast går att få att trav (unghäst, så hon vi har inte jobbat så hårt på det ännu) går fortfarande helt ok att rida på en halvtimme då och då trots att jag nu är 7 månader gravid...

Under min första graviditet hade jag bara travardamen och hade då inga problem att rida henne till jag var i sjunde månaden med samma sadel som nu gav problem i femte månaden...
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

En tränare som kan förklara är ju jätteviktigt! Jag har en tränare som brukar säg åt mig "sitt på svanskotan". Då brukar jag komma ner i sadeln på ett mycket bättre sätt, sitter gärna lite ovanpå annars.
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Jag är kobent (jätte kobent) och har inga problem att rida ! När jag började rida fick jag jobba med att inte råka knipa med knäna. Lätt som en plätt när man fick en bra tränare som talade om för mig från början vad jag skulle tänka på !!
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Jag sitter oftast på "sittbenen" när jag rider. Men så rider jag oftast med galoppsadel (Gibson träningssadel) och hoppläder. För de flesta betyder det att jag sitter mer i en "stolsits". Och rätt bekvämt ed då inte sadeln tvingar bäckenet framåt samt lår och knän utåt. Det blir lite avslappnad "potatissäck" av det men så fort jag skall gå lite fortare med någon häst så komer jag lätt upp och står hur naturligt och balanserat som helst. Och det även med kortare läder...

Att rida i en dressyrsadel är nog det värsta jag vet då jag inte känner någon "anatomisk anpassning" vare sig för mig eller hästen jag rider. Jag har heller inte samma flexibilitet i sitsen då "sadeln" tvingar mig att sitta på enbart "ett sätt" som jag upplever konstlat. Rider jag med galoppsadeln så kan jag sitta upprätt, sjunka ihop, korta och länga lädren utan att behöva anpassa mig efter sandelns utseende. Jag rider mer och längre utan att bli trött eller få ont.

Jag väger runt 58 kg och är 1/72 lång. En sak som jag märkt är att sadlar idag är gjorda för kvinnor. Dvs man måsta ha ett kortare lårben än vad jag har för att sitta bekvämt och avslappnat. Och det gäller både hopp och dressyrsadlar. Känns alltid i kroppen efter det jag ridit med sådana sadlar. Något jag aldrig kännt när jag rider med min egen galoppsadel. Och eftersom jag oftast rider galopp och unghästar kan jag oftast rida med galoppsadeln utan problem.
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

KL
Jag är 163, har ngt korta ben. Inget extremt dock men vill inte rida större än typ maxad D eftersom jag upplever arr jag inte når om. Har nu två maxade c-ponnyer, islandshästar, som båda är ganska båltunna i sig och i bra kondition då. På dem ser mina ben låååånga ut. Dock skulle jag vilja ha kortare kåpor än standard eftersom jag upplever att de är i vägen många gånger.

Svankrygg och svag i bålen. Det sistnämnda skulle jag ju kunna göra ngt åt... :p Ofta spänd i kroppen vilket ibland stör ridningen. Men överlag har jag rätt bra sits :)
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Jag är stelare i höger höft vilket gör att jag i höger varv ibland har jättesvårt att få igenom ridningen, förmodligen för att jag inte sitter likadant som i vänster varv när jag rider på t.ex. en volt. Får liksom mindre kraft i benet och så emellanåt. Fixar till mig hos kiropraktor/sjukgymnast då och då när det behövs, men grundförutsättningen är ju inte bara att trolla bort ändå.
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

KL

Jag har ordentlig svank och får lätt "ryggskott". Detta gör att jag skjuter svanken bakåt för att avlasta den vilket får axlarna att åka framåt istället. Jag rider också gärna med ganska korta läder för att kunna ha knäna "högre" för att avlasta svanken. Dock sitter jag inte i stolsits utan har fötterna bak vilket gör att jag ser ut som en kråka i sadeln. Nu rider jag normalt sett mycket i lätt sits eftersom jag bor i skogen och då är det inte just något problem. Dressyr rider jag mycket med barbackasits för att känna hästens rörelser ordentligt - om jag bara rider i dressyrsadeln får jag hela tiden kämpa med att få både rygg och överskänkel bakåt samtidigt men har jag ridit barbacka har jag s a s "ridit ut" kroppen så det funkar bättre i dressyrsadeln sedan. Försöker komma ihåg att stretcha höftböjaren och bröstryggaxelpartiet. "Rumplyft" liggande på rygg med fötterna i golvet tar bra på de ställen där jag ofta har ont i ryggen så nu kör jag på det lite intensivt få se om det blir bättre.
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Haha har samma problem, armbågen slår i höftbenen. :p

Annars tycker jag att jag är bra byggd för att rida, lång och smal med väldigt långa ben i förhållande till överkroppen.

Mitt största problem är att jag pga sjukdomar har ont och inte orkar göra det jag vill och ofta känner mig för svag för att rida ordentligt (trots att jag eg inte är det rent muskelmässigt) och det är inget jag kan påverka genom att träna ed så det är ganska frustrerande.
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Ja den ryggvänlig ridning är verkligen bra...mycket aha upplevelser när man läser. Rekommenderas till alla ryttare.

Handlar inte bara om över el underkropp. Jo dels så balansen mellan över och underkropp men även proportionerna mellan över /underskänkel , högt/lågt bäcken, kort/lång bröstkorg, lång /kort nacke, sen även armarna...lång /kort överarm respektive underarm...
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Lång tråd, å hinner inte läsa allt, så kanske redan nån nämnt detta. Jag är inte kobent, och absolut inte hjulbent, vilket ju skulle underlätta ;) Men jag har problem med två saker. 1) Om jag har benen i kontakt med hästen och samtidigt vinklar tårna framåt (så jag inte ser ut som en viss Charlie...) så tar utsidan av foten upp det mesta av stödet/trampet i stigbygeln. Jag har testat detta stående på golvet med en "låssashäst" mellan benen, och det BLIR så här hur jag än gör. Nu har jag fått tips på vinklade stigbyglar som jag ska prova. Men är jag onormalt skapt eller känner fler igen? 2) Korta armar. Så när tränare säger åt mig att korta tyglarna så åker jag framåt eller också blir armvinkeln för rak. Vill helst ha ganska långa tyglar för att få en bra vinkel på armen. I övrigt är jag både kort å tjock, men det går... ;)
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

jag har dåliga magmuskler och annars också kass rygg, vilket gör (bla) att stora hästar med stora kliv gör korsryggen sjuk. Islänningar funkar bättre :)

sedan har jag nåt knas med knäna, som gör att om jag rider dressyr och faktiskt försöker hålla skänklarna rätt så får jag sjukt i knäna.
detta avhjälptes också med isisridning.. det är lite friare, när man inte tävlar utan bara lullar ut..:o
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Jag är jätteglad att jag hittade den här tråden! Jag har ridit i princip hela livet, men började på ridskola först som vuxen. Då fick jag alltid höra att jag hade så stela armar - och om jag inte hade stela armar, var de felplacerade (för högt upp/för långt bak). Jag har aldrig tänkt på att det faktiskt kan bero på att mina armar är korta, och att jag därför inte kan ha dem i korrekt vinkel och samtidigt korrekt placerade.

Jag är kort (157 cm) och jag vet inte om jag tänker fel nu, men det borde ju bli knepigare för mig att sitta korrekt på en stor häst - eller? Min egen häst är en fjordhäst av c-ponnymått. Den tränare jag rider för nu har inga problem med vinkeln på mina armar, däremot vill hon att jag ska flytta fram händerna lite.

Andra knepigheter på min kropp: Jag har alltid gått med fötterna vinklade en aning inåt och har därför svårt att hitta rätt fotställning till häst - jag tenderar att överkompensera med Kalle Anka-fötter som följd.

Jag är helt okoordinerad, men det sitter nog mer i huvet än i kroppen.
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Delvis KL

Min dotter har oxå fötterna vinklade innåt, det går ända ifrån höften på henne, hon snubblar lätt när hon går och springer, men hon får en kanonsits till häst! Men kan inte trampa ner hälen pga benställningen.

Själv har jag ingen aning om vad jag ska skylla min ridning på :D
 

Liknande trådar

H
Ridning Jag funderar över vad jag ska använda för bett, och träns för den delen, till mitt sto. Det känns som att jag har så många variabler att...
Svar
13
· Visningar
1 916
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 668
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp