Hur vi är byggda och ridning.

MCP

Trådstartare
En tråd om höftproblem fick mig att börja fundera.
Vi hästmänniskor funderar ju mycket på hur hästarna är byggda, och t.ex. deras benställning, men hur är det med oss själva?
Vi människor är ju också skapta olika, hjulbenta, kobenta, plattfotade, lång överkropp, korta armar o.s.v. :p

Så hur är det där ute, har ni märkta av att ni begränsas i ridningen av t.ex. kobenthet eller något liknande. Får ni t.ex ont av att göra vissa saker, svårt med balansen, kan inte ha viss sorts utrustning, svårt att rida breda/smala hästar...m.m..?
Tänker nu först och främst på "normala" avvikelser som inte räknas som handikapp, men även de som har något handikapp får gärna dela med sig av sina erfarenheter. :)
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Här måste jag ju skriva, det var jag som var "kobent" i den andra tråden.

Jag tänkte när jag red idag att jag skulle försöka göra lite gymnastiska övningar så att inte låren blir så spända och att jag kniper med knäna på hästen. Försökte liksom lyfta ut benen från sadeln. Gissar att jag kommer få sömnproblem inatt.

Jag har dessutom korta ben... så ingen vidare bra kropp för ridning tror jag.
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Jag har haft stora problem med hela ländrygg-/bäckenpartiet i väldigt många år. Detta beror dock på låsningar och jag har med hjälp av kiropraktor, akupunktur och en sadel som passar mig, hittat rätt i ridningen igen. Jag måste skritta fram utan stigbyglar ganska länge, för att inte få ont, lika så måste jag hänga över sadeln för att knäcka ut nånting brevid svanskotan innan jag sitter av, annars är jag helt låst.
Har också problem med att rida breda hästar. Mitt taniga halvblod funkar bra, men red en cob fem dagar i somras, och fick i princip börja om från början med behandlingarna efter det :rofl: man får välja sina strider, I guess ^^
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Jag är extremt svankryggig och sitter stundtals som en anka... sen så har jag så breda höfter och kort, kort överkropp att jag inte
kan få in armarna till sidorna ordentligt, för att höfterna är ivägen. :mad: Lite halvt missbildad med andra ord.
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Jag måste vara väldigt noga med att inte ha en sadel med för långa kåpor. Jag är knappt 160 lång (har dock rätt långa ben för min längd) och i vissa sadlar når jag knappt nedanför sadeln.

Jag tror att man hittar olika "knappar" beroende på hur man är skapt. Har man väldigt långa ben kanske man rider en del på "styrka" medan en som har kortare ben kanske använder sitsen mer?!

Jag tror det viktigaste är att hitta en häst som passar ryttaren, en 1.60-ryttare gör sig antagligen bättre på en häst av mindre och lättare modell än en 1.90-ryttare.
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Nåt som jag har sett mycket på ridskolan är att folk med korta ben har en tendens att trilla av mycket oftare än vi med långa. Jag har bara trillat av ca 10 ggr på mina 13 år som hästmänniska, och jag tror det beror på mina oproportionerligt långa ben. De tar liksom emot, som stoppklossar, eller nåt - och då har jag ridit MYCKET barbacka :crazy:
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Jag tror inte det viktigaste är höjden på hästen, utan hur den är byggt, samt hur den är att rida. Som sagt jag är 1,74 och får ont i höfterna av att rida breda ponnier/hästar eller hästar som behöver bromsas mycket med sätet t ex.
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Då är jag kanske undantaget då för jag har ganska korta ben och har bara ramlat av 3 ggr på drygt 27 år ;)
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Givetvis har vi alla olika förutsättningar för ridning beroende på hur vi är skapta! :laugh:

Jag är lite kobent och måste därför öppna upp mina höftleder väldigt mycket mer för att kunna sitta korrekt på hästar som är lite mindre och rundare. Min d-ponny tex har ju bredaste delen av sin mage där mina ben går som mest innåt.
Jag är ju också lång och har långa ben i förhållande till min kropp. Så sitsproblem med skänkeln syns väldigt tydligt. Och då jag var svagare i magen så märktes det ju också tydligt i min balans och hur mitt överliv hamnade. Nu kan jag öppna höftlederna bättre och är starkare. Försöker också hålla mig hyfsat smal. Fettkuddar på insidan av låren gör att man rullar runt mer, kommer längre från hästen, tippar åt ngt håll och i mitt kobenta fall.. får svårare att lägga skänkeln korrekt.

Jag har precis som IW "för långa armar" för min överkropp/mina höfter. Jag får nöja mig med att ha armarna så nära höften tillåter.
Jag har alltid haft en fotled som varit stel och konstig. Jag stukade den som liten. Och den har inte riktigt gått att röra som den andra. Nu har jag stukat den igen för ett år sedan. Och har fortfarande rejäla problem av den. Jag får ont i den då jag rider med stigbyglar. Så om jag inte passar mig drar jag liiite, liiite upp det benet för att skona vristen. Så det får jag hela tiden tänka på.

Jag är även också av naturen svankryggig. Jag har spec en överrörlighet i mellan två kotor i svanken, där "knäcker jag lätt av" och tar ut alla svank.
Med mycket magträning har det blivit helt ok.

Jag har en whiplashskada och lite andra ryggproblem av det. Förr kunde jag inte rida alls. Sen bara Islandshäst och senare även PRE och vissa araber. Idag kan jag tack vare att jag lärt mig släppa igenom rörelserna i bäckenet rida även hästar med gång. Då slpper jag spänna mig på fel ställen och min nacke slipper både spänningarna och överdrivna rörelser som nu släpps ut genom höfterna främst.
Har jag extra ont spänner jag mig och försöker skydda nacken genom att kuta lite med ryggen och skjuta fram huvudet för mycket. Så det får jag passa mig för!

Jag jobbar idag som tränare och rider ett par hästar om dagen iaf. Det hade jag bara kunnat drömma om förut.

För mig har sitsträning och "torr-övningar" som jobbat med styrka, smidighet och kroppskontroll/förmåga att slappna av lagom mycket på rätt ställen hjälpt mycket. Feldenkrais har varit super för att få kroppskontroll!

De flesta människor är för svaga för att rida så bra de har potential till. Att endast rida sig till styrkan funkar inte om man inte rider en massa hästar varje dag. Och tom då mår man bäst av att träna annat med.
Man ska vara jäääkligt stark för att kunna rida snabbt och känsligt och orka sitta i balans. Man ska inte behöva rida hästarna på styrka i hjälpgivningen. Men är man stark orkar man sitta i balans och orkar vara snabb, snabb och då blir man känslig med.
Sen har vi alla olika konstituition. Men alla hjälps av styrka. Hur man än är skapt. Samt oftast också stretching.

Har man långa ben har man ofta också längre överkropp. Då blir man vingligare. Har man bra bålstyrka och balans sitter man stadigt även som kortbening med lång överkropp. :)

Sassiball: Testa att istället överdriva åt andra hållet - rejääält!
Det finns övningar där man tröttar ut muskulaturen man kniper och drar upp benen med. De brukar vara super att köra innan man sen börjar ta ut benen från sadeln.

Så först kan man tex rida lätt utan stigbyglar. I skritt först.. sen trav, sen galopp. Och även variera så man står 2 steg och sitter 1 och sen tvärtom.
Sen fältsits utan stigläder.
Sen kan man dra ut benen från sadeln, dra fram dem framför sadeln utan att mer än rumpan får nudda sadeln. Med benen framför sadeln och ngt bakåtlutad kan du variera hur "tungt" du vill ha den genom att antingen ha böjda ben = lättare eller raka ben = tyngre. Börja i skritt och sen öka en gångart i taget. När det känns lätt kan man rita cirklar med tårna och ena armen upp och cirkla motsatt håll. Du kommer få en annan kontakt med sittbenen och sadeln.
Efter att ha kört detta ett helt pass lär du nästan gråta, svettas och flåsa och ha ont lite här och var.
Men du kommer ner i sadeln! Kör man det några dagar i rad så sätter sig den nya sitsen i kroppen och man brukar sluta knipa.
Sen kan man efter det här dra ut benen från sadeln och ända från höften vinkla om benet så man tänker att man sitter mer på insida lår än baksidan av dem. Tårna pekar då fram.
Som kobening får man också stretcha mycket i början. Höftleder, lår(insida, baksida och framsida) etc.
Sen beroende på var dina knän hamnar kan du hjälpas av en sadel som sätter dig närmre/lägre ned eller längre från/högre upp från hästen.
Ofta har kobenta lite svaga vrister och vader. Så knäböj korrekt utfört kan hjälpa för att få rätt balans i hälen. Om du står framför en spegel och gör knäböj på ett ben skulle jag gissa på att ditt knä vill inåt i rörelsen.
Att då träna på enbent knäböj med rak rörelse i knäet kan vara super!
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Bra ridövningar!

Min kropp är ovanligt olämpad för ridning :angel:
Lång överkropp, korta armar, korta kobenta ben, lång överskänkel. Jag är dessutom överrörlig så min kropp verkar stelopperera sig med låsningar efter en whiplashskada.
Allt detta ovanstående gör att jag har dålig balans och hög tyngdpunkt och instabilitet.
Jag har inte ridit mycket de senaste 10 åren, för jag känner att jag har svårt att använda kroppen som jag vill. Mycket kan förbättras med träning, absolut... Men jag har pga sjukdom inte riktigt orkat med det. Men någon dag så... Om någon förbarmar sig och nöter sits med mig, och jag får börja om från början igen.
För ridkänslan finns där, men kroppen fungerar inte i nuläget.:(

Jag har alltid tyckt att de med långa ben verkar få ner sin tyngdpunkt mer. Men vad man har för kropp så finns det kanske alltid någon nackdel, men jag tycker att för dressyr, så verkar långbenta ha det lite bättre förspänt.

För sådär en tio år sedan eller mer, var det någon som hade forskat lite på detta med kroppar och ridning (artiklel i ridsport tror jag), som bla kom fram till att de med långa överskänklar hade lite sämre med balans, om jag inte minns fel. Att de inte lika självklart kunde hamna i lod över hälarna (ni vet linjen från öra, axel, höft och häl)... Exakt hur och varför minns jag inte... Men jag kan gissa om jag tänker på/ser framför mig olika längder mellan lår och underskänkel. Det kan ju bli olika vinklar beroende på balansen mellan längden på över och under skänkel. Säkert var det mer som diskuterades i artikeln, men detta är vad jag kommer ihåg, då jag själv kände igen mig. Främst märker jag att jag har problem med lätt sits/fältsits/hoppsits. Där går det liksom inte att mörka att vinklar inte är optimala för lodlinje genom kroppen.

Förresten, vad tror ni, finns det kroppskonstruktioner, som gör att man inte kan rida optimalt eller i balans? Att man tex. kanske skjuts ur rätt position för att man helt enkelt har en byggnad som mindre lämpar sig, eller är det bara som jag inbillar mig?
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

*kl
Kort 160 cm, korta ben, kass balans, snedheter hör och där, oliksidig och kass kordinationsförmåga..

juste kobent är jag också

såhär ser det ut till häst.
hästen är drygt 163 och av ädel modell..

386051_10150425253073042_556378041_8434877_711543823_n.jpg


379142_10150425254593042_556378041_8434891_1730069561_n.jpg
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Oj var börjar man.;)

Har svaga lättstukade fotleder, varav den vänstra är sämst med ledband som är långa.
Leder till att jag avlastar den o rider mer med min högra sida..:/

Har korta armar o breda axlar o dessutom stor byst... tjock mage också just nu tyvärr.. vilket leder till att jag har svårt med att få en snygg buren hand framför kroppen, har lätt att bredda.

Är överrörlig vilket gör att jag sällan behöver stretcha höftböjarna o har rätt lätt att hänga med med bäcken, Men blir trött fort i musklerna.
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Åh tack så jättemycket för råden :bow:

Precis vad jag behöver. Jag ska prova lite i em. Du har inga träningar i närheten av Laholm :angel: ?
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Jag tror att det är svårare att sitta kvar för oss kortisar (jag är inte ens 160). Jag har ett elastiskt och skuttande sto. Även om jag inte har flugit av henne så många gånger så har jag hur många gånger som helst fått en skjuts upp ur sadeln och legat parallellt med hennes rygg i luften eller stått på en fot i sadeln innan jag har rasat ner igen. Tror inte att sådant händer i samma utsträckning om baktentaklerna är längre :).
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Jag brukar alltid få höra att jag har en perfekt dressyrkropp med proportionerlig kropp och ganska långa ben, men inte fan är jag en bra ryttare för det. :angel: Jag har främst svårt med balansen, men det beror på att jag är väldigt otrygg som ryttare och blir så rädd och spänd att jag fryser fast, tyvärr.

Rent fysiskt är mina största svagheter att jag är fet och otränad, vilket gör att jag har svårt att stabilisera upp bålen och även blivit sned och låst i ryggen, då jag är hemskt svag i min vänstersida. Men jag tränar på det. Sedan har jag nog rätt långa underskänklar vilket gör att jag inte kan rida för slimmade hästar, det ser inte klokt ut.
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Kl
tja, kort och tjock,,, helt enkelt :o
har lite krånglig rygg och är bredaxlad, vill dock ha sadlar med smal midja.
ganska stark i kroppen dock men uuuuusel kondition :angel:

Skulle vilja träna zumba regelbundet, det verkar roligt :laugh:
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Om vi bortser från övervikten som ju är i vägen när jag rider...

Jag måste rida för att kunna gå. Om jag inte rider på 3-4 veckor så börjar mina höfter krångla och jag får svårt att gå och har ont mer eller mindre konstant. Så länge jag rider regelbundet har jag nästan inga problem.

Jag har höftledsdysplasi och när jag var 23 trodde läkaren och sjukgymnasten att jag skulle tvingas byta ut lederna innan jag fyllde 30. Nu är jag 36 och klarar mig riktigt bra sålänge jag är försiktig och håller igång ridningen. Så för mig är ridningen ett måste för att jag ska fungera! :)
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Ofta har kobenta lite svaga vrister och vader. Så knäböj korrekt utfört kan hjälpa för att få rätt balans i hälen. Om du står framför en spegel och gör knäböj på ett ben skulle jag gissa på att ditt knä vill inåt i rörelsen.
Att då träna på enbent knäböj med rak rörelse i knäet kan vara super!

Är inte speciellt kroppsmedveten, så det är först nu på senare tid som jag upptäckt att jag är kobent :p och det stämmer bra som du säger, rider jag lätt/fältsits en längre stund så blir mina vrister till spagetti. Bra tips på övningar *tummen upp*
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Kan rekommendera Zumba, lånade en skiva av min mamma för några veckor sedan, och nu har jag köpt egna. Vanligtvis "hatar" jag träning, men det här är kul. Gör det dock bara hemma, och nackdelen är ju att det inte finns någon som korrigerar en, fördelarna däremot är att jag kan veva, hoppa och flåsa på hur mycket som helst, och även "ta om" om det är något jag vill öva mer på :p

Till alla andra:
Roligt att folk vill dela med sig av sina erfarenheter. Själv är väl mina största problem att jag är kort, kobent, "överlastad" och har usel koordinationsförmåga.
Har alltid vetat att min koordinationsförmåga inte är den bästa, men hur usel den var visste jag inte förens jag började med zumban. Skulle jag inte ha ridit från ganska unga år så skulle jag troligtvis ha en del problem redan med grunderna. Måste gå igenom varje kroppsdel för sig, och om det blir stressigt med något nytt så tappar jag bort mig och min kropp börjar leva sitt eget liv ;)
Är inte gjord för ridbyxor heller, får alltid korta av (men det är jag van med) och har svårighet att hitta byxor som passar vaderna, låren och midjan. Extra kilona gör det ju inte bättre, men det var inte speciellt mycket lättare när jag var normalviktig heller :confused:
 
Sv: Hur vi är byggda och ridning.

Om jag skulle varit häst så skulle jag varit utdömd för länge sen... Allt beror nog inte på hur jag är byggd utan snarare på att jag kör på tills det inte går längre...
 

Liknande trådar

H
Ridning Jag funderar över vad jag ska använda för bett, och träns för den delen, till mitt sto. Det känns som att jag har så många variabler att...
Svar
13
· Visningar
1 916
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 668
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp