Hur veta när det är dax?

Iris71

Trådstartare
Hur ska jag veta när det är dax för att ta bort min gamling?? Han är 28 år och jag har bara haft honom i knappt 2 år men det känns ändå otroligt jobbigt!!!

Han verkar så trött, men äter bra och hullar på sig hyfsat fint. Han har inte släpt all vinterpäls och har blivit fruktansärt illa biten i år av alla flygfän. Jag smörjer och smörjer och tar in honom när det är som värst!

Han är fräsh i kroppen, omusklad eftersom han inte rids längre. Tänderna är i princip helt nedslitna och jag stödfodrar med kraft och lucern. Och kommer att få fodra med lucern resten av hans liv på grund av tänderna.

Men hur 17 ska jag kunna avgöra när det är dax, jag går och funderar på detta varje dag och gråter en skvätt då och då ( nu rinner tårarna) ..... hur ska jag veta vad han vill?? Jag önskar att han en morgon skulle ligga död helt fridfullt på en vacker plats i hagen....

Nån som har erfarenhet??
 
Sv: Hur veta när det är dax?

det händer väl när det händer. Det syns antagligen när det börjar bli dags om han tex blir sjukare/tröttare och tappar gnistan eller nåt. (Lite svårt att skriva då jag fallit av min häst idag o knäckt fingret)
Jag tycker inte du ska gå omkring och tänka på när det egentligen är dags för honom. För det kommer du märka tydligt sen när det nu blir.
 
Sv: Hur veta när det är dax?

Håller med ovanstående talare. Du känner din häst bäst själv o du märker när hästen inte längre lever ett värdigt hästliv. Du får sätta gränsen, det låter som du är klok nog o kan göra det. Endel behåler sina gammlingar alldeles för länge enl mig (där jag skulle sätta gränsen) bara för deras egen skull.
Om han kan hålla hullet uppe, inte tappar i rang o ser ut att trivas (hoppas du förstår vad jag menar..) så ser jag ingen anledning att göra något ännu.
Jag har endast erfarenhet av en gammling som togs bort pga att immunsystemet slutade fungera (fick stora sår av flugorna). Han blev 28 år.
 
Sv: Hur veta när det är dax?

jag har en gammal shettisdam på 35 år. vi har haft henne i 26, men visst är det svårt. jag tror inte att jag kommer att "förstå" när det är dax så jag låter veterinären "bes" henne regelbundet, och lyssnar mkt. på vad han har att säga.

han kollar ben och tänder, hjärta och lungor, slemmhinnor osv. hennes stora problem nu har varit hovarna, pga. att jag haft en dålig hovis vikarie........(som verkte ur sulorna, så hon fick bli skodd för första gången i hela sitt liv vid 35:crazy: det tyckte hon va riktigt jobbigt.)

min stora skräck är att hon ligger död en dag :eek: det har jag varit orolig för dom senaste 10 åren. :crazy:

(det är hon som är på avataren)
 
Sv: Hur veta när det är dax?

Ok, tack för svaren. Jag kommer nog i alla fall gå och fundera men inte bli klokare..... :crazy:
 
Sv: Hur veta när det är dax?

Jag har en 26 årig vallack, min första häst jag fick, fick honom när han var 18. Vi tävlar ännu i hoppning och dressyr och folk på tävlingarna blir förvånade när vi berättar hans ålder. Antar att det är olika från häst till häst. Själv så har jag funderat på att ta bort honom till hösten, för att han aldrig ska få ont. Kanske hjälper det lite att han blir inte Lyckligare av att gå i en hage några år till? Han märker ju inte att han är död..Vet att det är en hemsk tanke..har själv brottats med den. men ja vill absolut inte att min favorithäst ska få ont och känna sig gammal. Tänker iallfall ta bort honom när han inte går och rida, för han hatar att gå i hagen.
 
Sv: Hur veta när det är dax?

Ja, det är just det som tynger mig...vill ta bort honom INNAN han ev. blir dålig!! Jag vill inte behöva nödslakta honom för att han har fått ett kolikanfall eller så.....

Han är absolut inte sjuk, men han är så trött!!! Kände ikväll att det blir nog till hösten.

Men JAG VET JU INTE!!! Tänk om man kunde veta vad de tänker!!
 
Sv: Hur veta när det är dax?

Att som hillevie låta utföra vet.besiktning regelbundet var ju en bra grej.Då får man ett bra besked!
/Lines
 
Sv: Hur veta när det är dax?

Å så svårt.
Tampas också med den frågan.
min 26-åriga halvblodsdam är pigg som en mört, förrutom att hennes ben inte verkar hålla för ridning längre och att hon i år utvecklat bronkit av sin gamla allergi.. :(

Ifjol var hon jättefräsch i benen och verkade hålla, men hon har stått i vinter pga att jag varit gravid, satte igång henne i våras och hon har ju hostat så mycket att det inte gått att hålla igång henne i något högre tempo, men ändå blev hon något ofräsch i benen...

Men när är det dax?

Jättesvår fråga, ibland känns det som att det vore skönt att bara ta bort henne nu, då slipper jag gå runt och fundera och må dåligt över det hela tiden, å andra sidan, tänk om hon skulle kunna leva som glad pensionär kanske bara tas ut på lättare skritturer osv och leva ett par år till...
Ja det är så svårt.
Har haft henne i 11 år och hon är min drömhäst, inte världens bästa hopp eller dressyrhäst, men hon är fantastiskt helknäppt tokig, världens bästa tokmaja till häst :bump: !
 
Sv: Hur veta när det är dax?

Iris71 skrev:
Ja, det är just det som tynger mig...vill ta bort honom INNAN han ev. blir dålig!! Jag vill inte behöva nödslakta honom för att han har fått ett kolikanfall eller så.....

Han är absolut inte sjuk, men han är så trött!!! Kände ikväll att det blir nog till hösten.

Men JAG VET JU INTE!!! Tänk om man kunde veta vad de tänker!!

Jag skulle börjat fundera på att ta bort honom snart iaf. det finns väl ingen mening med att han ska bli tröttare å må sämre på sina sista dagar?
det skulle nog kännas bättre att han hade en bra sista tid, än att han ska bli sämre allt eftersom. men det avgör du själv, det är svårt som attan att bestämma sig. Kan ju hoppas att ni får en mysig sommar ihop iaf! :D
 
Sv: Hur veta när det är dax?

Att han varit trött denna våren/början av sommaren behöver inte vara pga ålder.
Vi har i år haft långa och svåra pälsfällningar på i stort sett alla hästarna både unga och gamla, vet inte varför men det verkar påverka mer i år än det brukar, dom håller fortfarande på och fäller av.
Skulle bara säga det, men vet faktiskt inte hur jag gjort i din sits, hur man vet att det är dags, verkar ganska bra som någon längre upp skrev att man låter vetrinären titta på hästen regelbundet.

Mvh
Camilla
 
Sv: Hur veta när det är dax?

Jag tror man märker när det är dags.. Har en dam på 28 år, har haft henne i 15...Har alltid varit pigg och frisk som en nötkärna och hon rids fortfarande.

Men visst har de där jobbiga tankarna funnits hos mig med.. För första gången blev hon sjuk och fick kolik i höstas, det blev väldigt allvarligt och jag trodde verkligen att hon skulle dö. Men viljestark som hon är, så kämpade hon på och klarade sig utan men.

Sen den dagen har jag verkligen förstått att det gäller att ta tillvara på varje dag jag får tillsammans med henne och inte gå och tänka på den där dagen då man måste ta det där hemska beslutet. Att leva i nuet och njuta, för när den dagen kommer så kan man inte styra över det i alla fall. Idag är min lilla dam hur pigg som helst och har inte fått några återfall.

Så försök att ta tillvara på dina stunder som du har med din häst och njut...i morgon kan det vara för sent!
 
Sv: Hur veta när det är dax?

Jag går just precis nu själv i samma tankar som du. Har ett halvblod på 21 år som har strålbensförändringar på båda frambenen. Detta upptäcktes för ett år sedan och han ska kontrolleras på kliniken om ca 2 veckor.
Under året som gått har han blivit sämre även om det är upp och ner hela tiden. I övrigt är han kärnfrisk så det känns tungt att det bara är benen som inte fungerar. Varje gång en veterinär ser honom tror de att han är 11 år istället för 21. Han är rund, välmusklad och ser ut att må hur bra som helst trots att han knappast gjort något på ett helt år mer än skrittat med mig i skogen ibland.

Jag oroar mig ständigt för att jag inte ska se om han har ont. Eftersom han har strålbensförändringarna på båda frambenen blir han ju inte halt så det är enkelt att se. Jag analyserar hans rörelsemönster varje dag för att försöka se tecken på om han har ont eller inte. Ibland känns det som om jag håller på att bli tokig....

Det jag också måste ta ställning till är om han kommer att trivas att bara gå i hagen även till hösten och vintern när vädret inte är så bra som nu och det inte finns ngt gräs. Det är en livsglad häst som älskar när det händer något och han tror fortfarande att han ska åka på tävling varje gång jag kör fram transporten (åker till hovslagaren var 5:e vecka för att få honom skodd med specialskor).

Ibland känns det som att det är alldeles för tungt att vara hästägare. Jag lider verkligen med dig.
 
Sv: Hur veta när det är dax?

Det är verkligen jättesvårt...
Min gamla häst blev 21. Han hade haft ett riktigt tufft liv innan jag fick honom. Djurskyddet räddade honom undan döden, han hittades som femåring i en lada tillsammans med ett tiotal hästar.Några av hästarna var redan döda. P g a hans tidigare liv, brist på mineraler, ja näring överhuvudtaget, fick han reumatism som 17-åring. Lederna orkade inte riktigt. Med idel massage o träning reds han o tävlades tills han var 19. De sista två åren reds han inte alls utan hängde med på promenader o hölls igång med lite tömkörning. Allt berodde på dagsformen. Visst var han halt vid böjprov men annars syntes det bara att han var stel.

VARJE dag funderade jag på om det var dags...Jag kämpade med massage, streching osv. Många ifrågasatte varför jag la ut så mycket pengar o tid på en häst som inte gick att rida. För mig var det självklart, han var min bästa vän. Men en dag, det var i februari, så såg jag på honom att han inte orkade kämpa mer. Han ville inte mer. Han orkade inte med att jag försökte få honom bättre. Han ville bara få lugn. Alla dagar o nätter av gråt o oro...Tänk om jag inte märker på honom när det är dags? Den dagen så "sa" han till mig att han inte orkade mer. Jag visste. Inte en vinter till med hård, knagglig mark.

På något sätt gjorde det mig lugnare, jag visste att jag gjort allt som min vän ville att jag skulle göra. Jag bestämde mig för att ta bort honom i slutet av sommaren. Han hade det bra sista tiden, obegränsat med gräs med sin bästa vän. Små promenader men ingen press. Vi visste. Jag planerade allt innan, så mycket jag orkade i taget. I september det året tog jag bort honom utanför hagen. Det svåraste jag gjort men det var vad han ville.

Jag funderade så mycket på när det var dags men idag med mina djur så är jag inte längre orolig för att inte veta. En dag så bara vet man. Om man bara älskar sitt djur o lyssnar så vet man. De säger till. Alla gör vi ju på olika sätt för att orka. Det är så oerhört jobbigt och jag lider med dig. Man kan aldrig dra några generella gränser för när det är dags. Alla är individer. Vad de vill o orkar med är individuellt. Det finns ju hästar med benproteser som är lyckliga o har ett bra liv trots viss hälta medan andra inte mår bra av att bara gå i hage.

Ta vara på den tiden som ni har. Gå inte och oroa dig i onödan. Du kommer att märka på din vän vad han vill. Jag tittade också efter trötthet och vissa dagar kunde min häst vara som en sengångare, nästa dag bockade han o for runt i hagen. Din pålle är ju faktiskt gammal, viss rätt har han ju att vara trött. :) Det märks att du bryr dig om honom, när dagen kommer vet jag att du kommer att fatta rätt beslut.
Många kramar från mig!
 
Sv: Hur veta när det är dax?

ch791022 skrev:
Att han varit trött denna våren/början av sommaren behöver inte vara pga ålder.
Vi har i år haft långa och svåra pälsfällningar på i stort sett alla hästarna både unga och gamla, vet inte varför men det verkar påverka mer i år än det brukar, dom håller fortfarande på och fäller av.
Skulle bara säga det, men vet faktiskt inte hur jag gjort i din sits, hur man vet att det är dags, verkar ganska bra som någon längre upp skrev att man låter vetrinären titta på hästen regelbundet.

Mvh
Camilla

Håller med Camilla fullt ut plus att jag tycker att du ska ge honom b-vitaminer.Det började vi göra på vår 22 åring och poff så var pälsen borta.
 
Sv: Hur veta när det är dax?

Hu ja det är ett jobbigt beslut att ta!!:cry: Titta på hans ögon så kan du nog läsa där om han bara är trött eller inte vill leva mer! Jag tror du känner din häst så väl att du ser på honom när det är dax!!
 
Sv: Hur veta när det är dax?

Det där är verkligen det jobbigaste beslutet man har att ta som hästägare (har själv varit i en liknande sits), och jag tycker att du ska lita på din intuition. Du skriver att det känns som om det blir till hösten, så gör det i höst!

Du skriver också att du inte vet vad han tänker och vill, och följande kanske verkar känslokallt, men det är min fasta övertygelse att det han tänker på är mat. Hästar vill äta och dricka vatten, det är deras mål här i livet. De har inga planer inför framtiden, och de funderar inte över döden. Det vore ju synd om han ska bli sjuk för att få dö, det kan ju räcka med vetskapen om att du måste stödutfodra honom resten av hans livstid pga han dåliga tänder. Och en frisk häst behåller inte vinterpälsen på sommaren. Man kan definitivt se i en hästs ögon om de vill dö, men då är de sjuka eller svårt skadade, och det man ser är att de inte vill ha ont mer.

Ge honom en trevlig slappar-sommar, och ta bort honom snabbt och smärtfritt till hösten.

Tröstkramar.
 
Sv: Hur veta när det är dax?

Såvida hästen inte hár extremt ont, och lider fruktansvärt, kan de gott få gå i hagen och lägga sig att dö, när det är naturligt dax, tycker jag.
Man får också stå ut med, att även djur blir gamla och stappliga, och får dåliga tänder och behöver lite mer lättsmält mat, precis som människor.
De är likt gammalt folk, inte alltid så snygga, luktar inte alltid så gott, eller är lika snygga i pälsen längre.
Men finns där en bra vardag, med återkommande glädjeämnen och gnistan i ögonen, accepterar jag en lite tossig hästpensionär!
Hästar måste väl också få vara gamla och skruttiga, utan att för den skull riskera avlivning..
Inte är de billigare heller än en ung frisk häst. Men älskade.
Nicke, som har ett par riktigt gamla hästar med gott hull och gnistan kvar i ögonen, och fortfarande intresserar sig för unga snygga ston!
(går delvis på tillskottsfoder o extravitaminer)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag tog bort min häst i mars efter en lång tids sjukdomsbesvär av olika slag. Jag hade nästan gått in i väggen av all stress, skötsel...
Svar
7
· Visningar
1 210
Senast: Masse
·
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 920
Senast: IngelaH
·
Hästvård Fick hem mitt sto den 23 Oktober. Hon var direkt konstig i ridningen och den 2 November besiktades hon och visade då hälta V fram...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
21 354
Senast: sthu
·
Foder & Strö I torsdags kom det hem en shettis till oss. Världens goaste lilla farbror på 23 år men tyvärr ganska tunn. Enligt ägaren hade den haft...
2
Svar
25
· Visningar
4 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp