Hur veta att hästen trivs/inte trivs

Sv: Hur veta att hästen trivs/inte trivs

Min häst stod i ett stall där det inte fungerade så bra för honom. Han fick inte äta med de andra (och de fodrades bara på ett ställe, lösdrift). Han fick inte komma in i ligghallen och sova (unghäst, behövde vilan). Han sprang hellre under staketet till mig om han blev trängd, trots att han visste att det var el i tråden.

Märkte inget i allmän hantering, mycket snäll och godmodig häst. Men i detta andra. Bjöd jag honom vatten i hink drack han oftast minst 10 liter på en gång (de hade en vattenkopp inne, tre hästar som delade).

Tog honom först till tillfällig uppstallning. Där fick han stå inne om nätterna, och ensam ute. Fast andra hästar i stallet. Han åt kopiösa mängder i början. Nu har han stått hemma hos mig snart ett år, lugnt i hagen med annan häst. Han får och kan äta och sova i lugn och ro, det syns på ögonen på honom när han är ute eller i ligghallen, ingen stress, inte trött, inte hungrig.

Sv: Hur veta att hästen trivs/inte trivs

Innan jag köpte nuvarande ponnyn stod han på ridskolan där jag jobbar.
Det märktes tydligt att han inte trivdes, han kunde helt plötsligt "frysa" och vägra röra på sig. I ridningen var det bakutsprång och diverse andra saker. Han letade ofta saker att bli rädd för, han var så uttråkad. Seg som tusan i ridningen var han också.

Men sen köpte jag loss honom och genast kröp det fram en glad och sprallig kille, som ÄLSKAR att bli pysslad med, älskar att bli riden och är glad och busig nästan jämt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 359
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 762
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama