Hur veta att hästen trivs/inte trivs

service

Trådstartare
Har en häst som jag funderar på om han inte trivs i nuvarande stall.

Hur har ni märkt/kommit fram till att er häst inte trivs/trivdes i stallet?:confused:
Har ni flyttat och det blivit en bättring?
Isåfall hur har det förbättras?

Sv: Hur veta att hästen trivs/inte trivs

Är det ens egen häst sedan en tid tillbaka så är det ju ganska lätt att märka om hästen verkar anorlunda.

Min "svarta fara" som jag hade förut trivdes inte i ett av stallen vi stod i. Han fick då ett fruktansvärt humör. Blev extremt arg när det var fodring och anföll boxgrannarna. Ville inte ha någon inne i boxen och lyckades en dag träffa mig med båda bakhovarna rakt i magen när jag skulle hämta honom. :eek: Han var seg som en snigel vid ridning och sprang in från hagen. Så vi var rätt snabba att flytta honom och då blev han sitt gamla vanliga sig själv igen.

När jag åkte iväg på jobb och tog med mig min kompis häst som jag fått låna så märktes det efter några dagar att han verkligen inte trivdes. Han pillade bara med maten (annars en matglad häst) var seg och hängig och det märktes speciellt vid ridning i skogen då han blev piggare och piggare ju längre bort från stallet vi kom och tvärtom på tillbaka vägen. Så han fick åka hem efter två veckor då vi blev oroliga för hans matvägran och inte ville dra ut på det. HAn började äta så fort han kom in i sitt gamla stall.

Ja han är min egna häst.
Han har stått i nuvarande stall sedan aug -08 efter ca 2 månader började han bli grinig, i hanteringen
först och främst.
Sur och grinig vid fodring.
Strax därefter började han fjanta för allt och ingenting från ha varit lugn med det mesta.
Sedan tills strax före jul så har han börjat bli grinig under ridning,
känns inte som han har någon riktig gnista kvar.
Han krånglar som tusan tills vi kommer en bit bort, då är han pigg och glad.
Lite lättare går det om det är en till häst med men inte stor skillnad.

Försöker variera ridningen men inte lätt när det finns 2-3 vägar att välja mellan och en åker.
Förut var han hur gosig som helst, men nu kan man vara glad om man får lite gos 2 sek om dan.
(hästen är hel och frisk så vi har det avklarat)

När min gamling inte trivdes slutade han äta. När vi flyttade började han igen.

Hon slutade äta. Åt inte ens lunchsilaget i hagen. Åt totalt ca 4 kg silage/dygn och inget i hagen. När vi flyttade tillbaks till gamla stallet åt hon 8 kg silage och en halv box halm första natten.

Numera märker jag direkt om hon inte är 100. Jag känner det eller ser det.

Många skriver att deras hästar slutat äta..
Men det är inget problem med honom, han äter som han ska.

Känns förvirrande.
Om man ska stanna kvar och härda ut om det nu bara är en period
han har av något slag.
Eller om man ska flytta och hoppas det blir bättre.
Och om det inte blir det, så kan man ju inte hålla på flytta runt överallt.
Utan då kan man nog kanske konstatera att det ligger något annat i det?
Kanske mig han inte tycker om längre?:cool:

Min trivdes inte i ena stallet, och det märktes speciellt vid ridning som en skrev tidigare, ju längre bort från stallet man kom ju mer liv fick han i sig och sen när man vände tillbaka var det som om han letade efter flykt vägar och drog benen efter sig.
Sen så stog han mest och hängde i boxen och på gången, trodde då att han hade blivit vuxen, men nu när vi har bytt har han blomstrat ut och ska putsa och sno borstar osv :D

Min häst trivs inte.

Hon luftsnappar och blir orolig om det är fler människor än jag i stallet.
Om det inte är jag som släpper ut på morgonen så äter hon inte sin frukost (i bästa fall smakar hon på betforn iallafall).
Hon har gjort utfall i boxen, stegrat och sparkat mot de andra ägarna vid ut/insläpp.

Ska bli underbart med stallbyte :bow:

Min häst trivs inte i sitt nya stall. Märkt det på honom genom att han mest står och hänger i hagen, vill komma in direkt när han kommit ut om jag kommer. I förra stallet fick man locka massor om han precis hade kommit ut. Han har också blivit otroligt stressad i ridningen och har tappat mkt vikt. Dock har hans matlust varit bra ändå. Så det är mest hans humör man märkt det på.

Jag ska flytta honom inom 1 månad.

Min häst blev mer stressad och "knasig" att rida. Boxvandrade mer än vanligt också.

Just stressad och knasig att rida är väl det jag märkt mest på..

Gud vad svårt det är klura ut vad det är.
Men hoppas verkligen det släpper om vi flyttar..
Får svar ikväll=)
Skulle vara trevligt med fler ridvägar samt mkt bättre hö och hagar.
Hans kompis flyttar med isåfall så hag sällskapet blir desamma.

Att han inte skulle tycka om dig längre tror jag knappast. Däremot så kan ha ju vantrivas även om han fortfarande äter. Egentligen är det väl ens egen magkänsla som kan tala om det bäst. Nu minns jag inte- men var han kollad så att han var helt frisk? Inga brister?

Att han inte skulle tycka om dig längre tror jag knappast. Däremot så kan ha ju vantrivas även om han fortfarande äter. Egentligen är det väl ens egen magkänsla som kan tala om det bäst. Nu minns jag inte- men var han kollad så att han var helt frisk? Inga brister?

Ja eftersom han inte alltid varit sådan utan detta beteende började
ca 2 månader efter vi flyttat dit.
Ja magkänslan säger att det kan vara så..
ev fått tag i en ny plats.
Han är nyligen uppkollad och är frisk.
Brister kan vara en orsak eftersom höet är riktigtriktigt dåligt.
Och stallägaren vill ej ta analys.
Men eftersom höet inte kommer bli bättre,
då det vara samma skick nu flera år i rad.
Så känns det inte som jag vill kosta på en massa extra foder
åt höger och vänster.
Just nu vill man inte laborera med olika foder heller.
Men har fått extra vitaminer, samt får mineraler.

Vad jobbigt. :( Ibland är det svårt att veta om hästen trivs eller inte. Eller om det bara är en "period" eller beror på nåt annat. Undrar själv ibland om min häst verkligen trivs på lösdriften han står nu... Matte tycker det är så himla bra med utevistelsen men polle kanske längtar tillbaka till sin box? Synd att man inte kan tala med dem. Man får försöka gå på magkänsla.

Hur är hästen i hullet? Har den tappat muskler? Det kan ju bero på näringsbrist, då kan de bli riktigt hängiga och griniga.

Gör en egen analys av fodret?
Låter bättre än att hux flux byta stall efter 2 månader som kan betyda ytterligare en stressfaktor hos hästen om stallet inte är problemet.
Man kan bli sur och grinig om man har brist på någonting.
Har han kompisar i hagen? Hur beter han sig runt de andra hästarna? Trivs han med sin boxkompis? Kan det vara någon som behandlar honom dåligt i stallet? Är luften dålig? Hur ofta får han komma ut om dagarna? Hur stora är hagarna? Kan han röra på sig tillräckligt/jämfört med innan? Hur ser avföringen ut?

Många frågor och du har troligtvis redan tänkt på allt detta men det kan vara bra att noga gå igenom alla förändringar som har skett i under stallbytet.

Jo hade ju tänkt gjort det först, men det är jätteskillnad på kvalite i balarna.
Samt olika tider dom tagit höet, misstänker att dom balarna vi är inne på
nu inte är från i sommras iaf.
Enligt vissa så är dom ännu gammlare.
Så en analys skulle defenetivt inte göra mig klokare.

Hästen har stått där sedan aug -08 kanske missade skriva det,
var ca 2 månader efter flytten dit som han började ändra beteende.

Han har kompisar i hagen, nyligen gått med 5 andra.
För att aldrig ha gått med andra hästar innan, så är han duktig.
Lugn men bestämd.
Inte stött på en häst han inte funkar ihop med.
Dom har fri tillgång i hagen.
Han går ute från 7- 18,19 beroende på väder.
Hagarna är inte dom optimala, men dom kan springa runt busa utan problem.

Funkar bra med boxkompis,som även är hagkompisen.
Ingen i stallet behandlar honom dåligt.
Är 4 st som hanterar honom.
Luften är väl inte den bäst inte på vintern när vi inte kan vädra en massa.
Stått inne nu 2 dagar som sällskap till sjuk häst, och han började rinna lite
i ögonen.
Avföringen, jadu det är en himla massa i boxen..
Aldrig träffat på en häst som bajsar så mkt, eller så är jag bortskämd sen tidigare.

Absolut.. förstår din tanke!

Har en häst som jag funderar på om han inte trivs i nuvarande stall.

Hur har ni märkt/kommit fram till att er häst inte trivs/trivdes i stallet?:confused:
Har ni flyttat och det blivit en bättring?
Isåfall hur har det förbättras?

Jag märkte det först när jag flyttade henne. Jag hade bara haft henne 1½ månad då, så jag kunde ju inte veta hur hon var egentligen. Jag hade inte träffat henne heller förrän hon kom.

När jag flyttade henne och hon kom till min mamma var det som om hon drog en lättnandes suck. Hon såg så lugn och avslappnad ut. Hon förändrades direkt och blev lugnare och gladare.

sEdan efter 1½ månad var jag tvungen att flytta henne igen, då det inte är det bästa ha hästen 12 mil bort, när hon dessutom ska föla till sommaren. Hittade ett nytt ställe och flyttade henne dit. Där trivs hon bra är avslappnad och ser nöjd och glad ut.

Jag är glad för flytten, jag trivs super, bättre stallkompisar och stallägare hade jag inte kunnat få. Vi är båda nöjda och glada, så det hade inte kunnat bli bättre.

KL Uppdatering

Har fått tag i ny stallplats och flyttar redan imorgon, om inget går tokigt.
Så uppdaterar hur det går =)
Ska bli jättespännande och hoppas han verkligen trivs.
Då jag är jätteförtjust i stallet.

*kl*

Märker på min tant att hon inte trivs i stallet, hon är inte samma glada harmoniska häst nu som fanns utanför mitt köksfönster i sommras.
Hon är "avtrubbad" och har börjat vända sig inåt...älskar att vara ute i hagen i normala fall men nu när jag kommer till stallet vill hon bara in.
Boxen hon står i är det galler runt om, tror inte hon gillar att känna sig så instängd.
Förvisso kan jag nästan förstå henne...här hemma gick hon på bete och när det sinade av med gräs fick hon hö, flera gånger om dagen+ att här hemma var hon en i familjen...vi gick ofta ut och pratade och kelade med henne.
I stallet nu misskötts fodringarna, de kommer ut sent på morgonen och in tidigt på kvällen...
hon är även en ensam häst, låg rang och blir alltid hackkyckling bland de andra hästarna, även om hhon bara går med en.
Nästan hela vintern har hon fått gå ensam i hage, sen helt plötsligt släppte stallägaren in sitt halvblod till henne och ja...hon vallades runt, fick inte äta ifred osv.
Till våren får hon komma hem igen och till vintern ska hennes stall vara färdigt så hon slipper vara någon annanstans, ända problemet jag får e hur jag ska lösa sällskaps biten...eftersom det tydligen blir lag på att hästar måste ha sällskap från 1/8... får väl leta som en idiot efter en pålle som är ännu lågrangare än henne eller åtminstone är en VÄLDIGT snäll ledarhäst...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 359
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 762
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama