Hur vet man?

A

asdfgh

Hej! har ett 21årigt varmblodssto som jag lånat som sällskap till min andra häst. Har dåligt samvete över denna dam då hon bara får gå och "skrota" i hagen. Hon blir naturligtvis pysslad med dvs jag borstar och myser med henne lika mkt som med min andra men ändå så vill jag ju ge henne stimulans. Brukar gå lite promenader då och då...

Anledningen till att jag inte motionerar henne mer är att jag inte vet hur mkt hon klarar av. Vet inte hur jag ska förklara utan att det låter knäppt men om man gör en lång beskrivning kort så kan man sammanfatta hästen såhär:

+ mkt fina framben och fin hovkvalite runt om.

-dålig "bakvagn" ranglig, omusklad, "slingrigt rörelsemönster". Ser sliten ut men hon både travar och galopperar i hagen. ser väldigt stappligt ut.

+ Hon äter bra. fin i hullet. god tandstatus.

Hon är pigg och verkar i övrigt nöjd med sin tillvaro. ska man låta saker vara som de är? Sliter det mer än det gör nytta? Ska man kanske lägga energin på att förgylla vardagen med småsaker för henne i stället för att träna? tips? tack!!

Sv: Hur vet man?

Är hon snäll och så att rida så hade nu ju kunnat slänga upp någon liten människa så kan hon få följa med ut och skritta bara kanske. det lär ju inte göra så jättestor skada om det är ett litet barn på.
Har ni andra hästar så kan ni ju rida med, det tycker hon säkert är kul, annars funkar det säkert om ni går jämte med.

Jag tror med att det är viktigt att de får känna sig behövda liksom, att de gör nytta. Jättebra att ni pysslar så mycket med den. Ni kanske kan leka lite med den, göra lite tricks och så, så att ni tränar hjärnan med.

Ja alltså, jag tycker nog inte åldern skulle vara något större hinder att motionera hästen. Sedan om den är dåligt musklad måste man ju självklart "sätta igång" hästen innan den kan göra något mer krävande.

Men om hästen är lånad för sällskap så är det nog ok för hästens mentala hälsa att få lite promenader och att bli ompysslad. Ser hästen ut att må bra och äter och har fin päls så borde det inte vara någon större katastrof.

Kanske hon kan få följa med som handhäst, i skritt, med din andra häst ibland?

Tack för svar! Det jag är mest orolig för är ju som sagt hennes bakben, har även märkt att hon gärna avlastar det ena lite mera än det andra. Ibland tycker jag det är svårt att avgöra om hon har besvär av det eller om det rent av är ett invant rörelsemönster/beteende hon har.

Bra ide att följa med som handhäst men tyvärr är min andra donna lite för styrig och kräver all fokus.
Kom på att jag kanske kunde prova att tömköra henne försiktigt med tanke på att hon är en "gammal travare" så är hon ju inkörd, vad tror ni?

Samtidigt vet jag att hon har det bra och ägaren var glad bara jag ville rå om henne, hon sa "att det är bara och rida" men jag tror inte riktigt att hon va medveten om va hästen egentligenva i för kondition. sorgligt men sant.

Jo men tömkörning är väl en bra idé :bow:
Det behöver ju inte vara en massa avancerat, men det är ju variation för hästen.

Liknande trådar

Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 517
Senast: skuggi
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 781
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar