Hur vet man??

ishmanda

Trådstartare
Ännu en sadel fråga. Jag hoppas ni orkar läsa och svara. Hittar inget svar i gamla trådar.

Men jag har funderat: Hur vet man att sadeln passar??
Vet att det är svårt att säga utan att ha sett sadel och häst live. Men kan ni ge mig några tips och riktmärke

Har en sadel till tillridningshästen som ligger stilla när jag rider och när jag känner fram till när jag sitter i sadlen får jag in handflatan mellan hästen och sadlen. Kan den sitta ok eller?

Snälla ge mig många tips och riktmärke.......

Sv: Hur vet man??

Jag brukar känna med handflatan längs kanterna runt om sadeln. Den ska ligga jämnt överallt, inte trycka utan följa hästens kropp överallt. Den får inte lyfta bak och inte vara så lång att hästen får skav på höftbenen. Sedan får den inte komma för långt ner vid manken, det ska vara några cm mellanrum. Om sadeln känns perfekt kan man prova att rida i den så att hästen blir svettig och sen titta på att pälsen ligger jämt och att det inte finns torra fläckar efteråt, då har sadeln antagligen klämt.
Det är iaf några riktlinjer man kan kika på men jag är ingen expert! :)

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
2
Svar
22
· Visningar
1 194
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 098
Senast: super
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: Barret
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka