Hur vet man?

Hyacinth

Trådstartare
Gnarpis, ditt "fel" att tråden dyker upp:D:love:

Om man är lite normalt deppig, eller om man har en förlossningsdepression?
Jag är fena och fina fisken på att smila upp mig och verka glad, men jag är med handen på hjärtat rätt deppig. Inte jämt, men hyfsat ofta.
Och framför allt blir jag inte lite ledsen när något blir jobbigt, utan bottenlöst ledsen och tårarna bara forsar. Vad gör man?
Min sambo är övertygad om att det bara är hormoner, jag vet inte.
Jag har ingen som helst lust att äta antidepp, eftersom jag gjort det tidigare, med jobbiga konsekvenser.

Lift me up:D

Sv: Hur vet man?

Det kanske kan racka att ga och prata med nagon? Nog for att man har en massa hormoner i kroppen, men man ska inte vara bottenlost ledsen. Ska du inte pa efterkontroll snart?

Hm, jag tar på mig det då ;)

Jag mår som sagt också rätt dåligt titt som tätt! Och jag kan lätt koppla ihop det med för lite sömn och för lite intag av bra mat :crazy: men också om sonen är gnällig och skrikig en hel dag.
Han vill ju inte gärna åka varken vagn eller bil och jag orkar inte hålla på att försöka "vänja" honom längre. Jag har ingen ork kvar till det. Å så blir jag irriterad när han börjar skrika och får dåligt samvete när det visar sig att han är hungrig/trött/måste rapa el. spy el. bajsa... :grin:

Ibland tror jag att jag är deprimerad för då kan jag sitta och storgråta en hel dag och ångrar varje sekund att jag skaffade barn. Sen får jag dåligt samvete när jag kramar mitt barn.
Och sen tror jag att det berodde på att jag var trött och sliten och förmodligen lite ensam (ensamt i bushen :angel:), men orkar inte ta mig iväg så långt.

Jag har fått otroligt mycket stöd av min svägerska som har haft det skitjobbigt med sin son (som nu är 7 år).
Men det är skönt att prata med nån, framförallt nån som vet hur det känns och man får inte skämmas att tala om det. Jag har inte ens orkat ha ngn fasad uppe ibland, utan säger som det är, att det är skitjobbigt helt enkelt och såhär jobbigt trodde jag faktiskt inte att det skulle vara.

Har du ingen att prata med, så kan du alltid prata med mig, jag är ju ändå "bara" hemma hela dagarna :D

En gemensam ösa ur sig tråd för alla trötta frustrerade kanske :p

Asch saker blir väl lättare med tiden,
men ibland kan ju bara en enda dag vara maraton lång :crazy:

Prata med de på bvc eller med bm och berätta hur du känner!

Om du vill ha en paus (och leja ut lillbullen på en promenad) eller bara snacka skit via telefon eller över en kopp te så är det bara att hojta till! Är ju hemma om dagarna :D

kontaka bvc! De har rutiner för att fånga upp sådant. Annars försök komma ut och träffa folk. Gå på öppna förskolan och/eller försök hitta andra föräldrar som är hemma. Det är skönt att komma bort ett tag och dagarna går snabbare!

1/3 får förlossningsdepression! Vissa märker knappt av den andra blir riktigt dåliga. Har man redan varit deprimerad är risken väldigt hög att man blir drabbad.

Depression är hormonellt och därför drabbas så många nyförlösta.

Du kan kontakta BVC och göra ett snabbt test nästa gång du är där och väger bebis, du kan ringa din barnmorskemottagning och boka in ett samtal med en mödrapsykolog.
Hjälper inte samtal kan du bli remiterad till husläkaren. Har ni struma i släkten? Struma utlöser oftast depression och är ärftligt. Dessutom något som man brukar utvecka när man är gravid så kanske du ska göra ett blodprov?

Jag grät inte mkt alls när jag fick min förlossningsdepression. Jag var bara helt nollad och kände skuld för typ allt jag gjorde och inte gjorde.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar