Hur vet man vilken hingst som passar???

Piffpuffen

Trådstartare
Vet inte om jag ska lägga denna frågan här eller på avelssidan.

Men jag testar .... Jag ska betäcka mitt fbl-sto nästa år med sikte på att få en galopphäst.
Läser och läser om olika hingstar och stammar men hur vet jag vad som passar till mitt sto. Rent extriört kan jag ju se/läsa för och nackdelar och även delvis temprament. Men hur vet man vad som blir en bättre respektive sämre kombination.
Tyvärr finns det ju inga garantier:smirk: men man vill ju ändå "para ihop" så bra det går?

Hur gör ni andra när ni ska välja?
Vissa hingstar kan jag ju stortera bort direkt eftersom jag inte tycker om typen m.m. men alla dom som verkar bra??

Tips och ideér mottages tacksamt!! :bow:

Sv: Hur vet man vilken hingst som passar???

Tanten i fråga heter Stressless Lass.

Men det gäller inte bara att hitta passande hingst till henne utan i det stora hela. Får jag bara som jag vill (mannen som ska övertalas) så vill jag köpa ett sto nästa år som även hon ska betäckas.

Så det är detta att lära sig att "passa ihop dom".

Jag tycker att Funambule är en bra hingst. Mujadil ger oxå fina avkommor likaså Caerwent.

Detta är en vetenskap. Och i många länder finns det människor som har som yrke att bara hitta rätt hingst till folks ston.

Men en bra början är väl att läsa
"Designing Speed" är en bok.
Och "Bloodstock Breeding". Kolla t ex via amazon.

Jag tror det kan hjälpa dig att börja leta i rätt ände.

Du kan ju köpa färdiga föl/ett-åringar väldigt billigt här i England nu efter som marknaden för löphästar har gått ur det sista året. Det är väldigt svårt att få igen en investering om man nu inte har ett kanon sto med mycket svart i härstamningen. Man bör kunna en hel del om fullblodsavel om man ska ge sig in på att föda upp för löp.
Vill man kanske bara ha lite "kul" samt kanske föda upp sitt egen kapplöpningshäst och har råd med det så kan man ju pröva på det.
Har en kompis som har hållit på i 30-år nu och hon hade turen att sälja en för 8 miljoner Skr. men det är mera sällan en vanligt. Hon har drygt 20 ston att föla varje år och hon kan sina stammar, hon är dessutom en bloodstock agent med gott anseende.

Tack för boktipsen. Ska investera i lite nya böcker.

Tyvärr kan jag ju inte påstå att dom andra svaren hjälpte så mycket:smirk:
Jag vet ju redan att det är svårt att få någon lönsamhet i det hela, är ju en mycket dyr hobby.

Men jag vill lära mig att hitta en så bra matchning som möjligt till mitt sto.

Hur gör ni andra som avlar?

raderat, ångrade***

Tanten i fråga heter Stressless Lass.

Ett gott råd är att titta efter duktiga släktingar. Din tant har tillexempel ett syskon efter Bal du Seigneur som vunnit två lopp. Tyvärr lämnar han ofta ganska ohållbara hästar och eftersom din tant knappt startat själv kanske du behöver en hingst som lämnar teflonhästar.

Börja med att fundera på vad du har för märr, tidig/sen, skör/teflon, sprinter/stayer, gräs/dt och vad du nu kan tänka på. Sen får du fundera över i vilken prisklass du ska leta i och sen tar du reda så mycket du kan om hingstarna och deras avkommor.

Man pratar mycket om "nicks" inom fullblodsaveln, att vissa hingstlinjer passar i hop med vissa andra. Sharpen Up och Danzig till exempel. Se vad du kan hitta om det, jag vet inte hur mycket det finns om det i Sverige men det finns en nisse som heter Werk (sp?) som har skrivit ett standardverk om det.

Lycka till!

Här är en länk till Werks hemsida:http://www.werkhorse.com/
Se om du kan hitta lite info där men allt är baserat på hingstar som står i USA och, möjligtvis, England.

Senast ändrad:

Man pratar mycket om "nicks" inom fullblodsaveln, att vissa hingstlinjer passar i hop med vissa andra. Sharpen Up och Danzig till exempel. Se vad du kan hitta om det, jag vet inte hur mycket det finns om det i Sverige men det finns en nisse som heter Werk (sp?) som har skrivit ett standardverk om det.

Lycka till!

Här är en länk till Werks hemsida:http://www.werkhorse.com/
Se om du kan hitta lite info där men allt är baserat på hingstar som står i USA och, möjligtvis, England.

Tack tack:bow:

Det var det jag menade, att vissa linjer passar bättre med andra.

Tur att jag har ett helt år på mig:D

Du har fått bra svar redan, och jag vet inte om jag kan hjälpa dig alls, men jag tänkte ändå dela med mig av hur jag har valt.

Har ett sto som är startat 13 gånger (som 2- och 3-åring) över de flesta distanser, samt tränad på häck. Det var i alla fall förut ganska vanligt att man provade alla distanser med hästar som inte kom till sin rätt i löpen, och häcklöp var (är?) ofta "sista utvägen". Har själv ridit mitt sto på banan och springa kan hon, så det är inte där hennes problem ligger. Hon sprang in lite pengar, men vann aldrig något löp. Hon är nu tävlad i jaktritt och tornerspel och tränad för lite allt möjligt inom ridsporten. Har en solklar talang för hoppning och speciellt terräng.

Till henne had jag valt en hingst som gått häcklöp (steeple också kanske?) bland annat för att jag vill bevara hoppkapaciteten eller till och med förbättra den i avkomman. Det skadar ju inte att både mor och far hoppar bra, om vi säger så. Personligen vill jag inte avla på skadade individer, om inte skadorna uppkommit genom ren och skär otur. Förslitningsskador och andra förslitningssymptom håller jag mig ifrån i den mån jag kan. (Det är ju inte alltid hingsthållarna är helt ärliga om inte ärren syns när hingsten avelsvärderas, så helt garderad är man aldrig.)
Hingsten jag har valt är startad under ett flertal säsonger, vilket jag tycker är bra eftersom det förmodligen betyder att han är hållbar. ("Rätt virke"!)

När den fysiska biten är avklarad, det vill säga när jag har hittat en hingst som inte har några uppenbara skador etc, så tittar jag på exteriören och jämför med stoet. Hingsten som mitt val har fallit på ser i mina ögon ut som en typisk fullblodshingst med god hingstkaraktär och bra ben, stark överlinje, bra ansatt hals för sin typ och så vidare. Han faller mig i smaken, kort och gott, samt att han ser ut att kunna komplettera mitt sto bra. Han har i princip samma exteriöra fördelar som hon har, samt att han inte har några av hennes nackdelar. (Hon har lite sköra hovar, men det har inte han vad jag VET OM!) Enligt uppgift har han ett väldigt bra temperament.

Stammen, således. Han är inte avlad på samma blodslinjer som mitt sto, så de är inte släkt någonstans som jag har kunnat se, i så fall är det lååångt bak. Det kan vara både bra och dåligt, förvisso. Mitt sto är efter Caerwent och morfar är Primo Dominie, så det finns en hel del bra blod i henne. Det vill jag ju bevara i avkomman och vill därför betäcka med en hingst som också har förvärvsäkert blod. Hingsten jag har valt har samma pappa som flera framgångsrika avelshingstar här i Sverige, samt utomlands. Han uppfyller de krav jag har satt för mig själv och har många intressanta släktingar bakåt i stammen.

När man har kommit såhär långt i sitt planerande så brukar det finnas 4-5 hingstar som det står mellan, i alla fall för mig. I år har plånboken fått styra rätt mycket, och jag har varken ambition eller råd att åka utomlands för att betäcka, så det blir en 3 timmar lång resa ungefär. Avståndet samt kostnaden för betäckning, 1-oktober-avgift, uppstallning och så vidare har fällt avgörandet i år, tillsammans med det som jag har skrivit här ovan.

Så har jag resonerat, hoppas att det kan hjälpa dig lite på vägen?

Precis så har jag också resonerat. Speciellt detta att jag ABSOLUT inte vill avla på en häst som inte håller. Jag kan inte förstå folk som sätter sitt sto i avel bara för att hon inte har hållt för träning, vare sig det handlar om galopp, trav eller någon ridsportsgren.

Är ju även så för mig att pengarna spelar in. Hade jag obegränsat med pengar hade det nästan varit ännu svårare att välja;)

Men jag har ju redan nu sorterat bort massor av hingstar, men vi får se nästa år hur det ser ut då.

En sida som jag kan rekomendera är: http://www.pedigreequery.com

Där kan du prova olika hingstar till ditt sto genom "hypo mating" och på så sätt få fram härstamningen och jämföra dessa. Det finns många bra funktioner som tex att man får ett beräknat GSV, vilket mäter den genetiska styrkan på avkomman.

Mer om GSV: http://www.members.shaw.ca/angoss1/graspalphabetical.html

Pogrammet räknar även ut poäng för Dosage och Conduit Mare Profiles vilket kan vara intressant när man ska välja hingst och även ta hänsyn till vilken distans man önskar för avkomman. Kanske man har ett sto med mycket speed i stammen och om man vill förstärka detta och sikta på att få en bra sprinter så kan man välja en hingst som också har mycket speed eller så kanske man vill balansera upp med en hingst som har mer stamina.

Bra länkar som förklarar detta närmre: http://www.thoroughbredchampions.com/dosage/
http://www.chef-de-race.com/dosage/chefs-de-race/chefs.htm
http://www.dimarpublishing.citymaker.com/page/page/1367143.htm

Ytterligare en funktion på pedigreequery är att du kan följa stofamiljen och se vilket familjenummer ditt sto eller hingsten har. Många anser att detta är en viktig aspekt att ta hänsyn till i valet av hingst. Det finns även anget ston som har haft stor betydelse i aveln, och dessa markeras med en grön stjärna i stammtavlan.

Fler länkar: http://www.bloodlines.net/TB/Families/FamilyNumbers.htm
http://www.reines-de-course.com/

Detta är bara några faktorer som jag tycker är intressant att titta på när jag väljer hingst. Sen finns det självklart mycket mer som egna prestationer, exteriör, tempramens osv.

Lycka till :)

Senast ändrad av en moderator:

tio.......

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 334
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 314
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Avel Jag ska betäcka mitt sto (Lansing-Contender) i år. Det är både stoets och mitt första föl, så vi är väldigt gröna på det här. Jag är...
Svar
7
· Visningar
1 968
Senast: _Peplis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur