Sv: Hur vet man vilken hingst som passar???
Du har fått bra svar redan, och jag vet inte om jag kan hjälpa dig alls, men jag tänkte ändå dela med mig av hur jag har valt.
Har ett sto som är startat 13 gånger (som 2- och 3-åring) över de flesta distanser, samt tränad på häck. Det var i alla fall förut ganska vanligt att man provade alla distanser med hästar som inte kom till sin rätt i löpen, och häcklöp var (är?) ofta "sista utvägen". Har själv ridit mitt sto på banan och springa kan hon, så det är inte där hennes problem ligger. Hon sprang in lite pengar, men vann aldrig något löp. Hon är nu tävlad i jaktritt och tornerspel och tränad för lite allt möjligt inom ridsporten. Har en solklar talang för hoppning och speciellt terräng.
Till henne had jag valt en hingst som gått häcklöp (steeple också kanske?) bland annat för att jag vill bevara hoppkapaciteten eller till och med förbättra den i avkomman. Det skadar ju inte att både mor och far hoppar bra, om vi säger så. Personligen vill jag inte avla på skadade individer, om inte skadorna uppkommit genom ren och skär otur. Förslitningsskador och andra förslitningssymptom håller jag mig ifrån i den mån jag kan. (Det är ju inte alltid hingsthållarna är helt ärliga om inte ärren syns när hingsten avelsvärderas, så helt garderad är man aldrig.)
Hingsten jag har valt är startad under ett flertal säsonger, vilket jag tycker är bra eftersom det förmodligen betyder att han är hållbar. ("Rätt virke"!)
När den fysiska biten är avklarad, det vill säga när jag har hittat en hingst som inte har några uppenbara skador etc, så tittar jag på exteriören och jämför med stoet. Hingsten som mitt val har fallit på ser i mina ögon ut som en typisk fullblodshingst med god hingstkaraktär och bra ben, stark överlinje, bra ansatt hals för sin typ och så vidare. Han faller mig i smaken, kort och gott, samt att han ser ut att kunna komplettera mitt sto bra. Han har i princip samma exteriöra fördelar som hon har, samt att han inte har några av hennes nackdelar. (Hon har lite sköra hovar, men det har inte han vad jag VET OM!) Enligt uppgift har han ett väldigt bra temperament.
Stammen, således. Han är inte avlad på samma blodslinjer som mitt sto, så de är inte släkt någonstans som jag har kunnat se, i så fall är det lååångt bak. Det kan vara både bra och dåligt, förvisso. Mitt sto är efter Caerwent och morfar är Primo Dominie, så det finns en hel del bra blod i henne. Det vill jag ju bevara i avkomman och vill därför betäcka med en hingst som också har förvärvsäkert blod. Hingsten jag har valt har samma pappa som flera framgångsrika avelshingstar här i Sverige, samt utomlands. Han uppfyller de krav jag har satt för mig själv och har många intressanta släktingar bakåt i stammen.
När man har kommit såhär långt i sitt planerande så brukar det finnas 4-5 hingstar som det står mellan, i alla fall för mig. I år har plånboken fått styra rätt mycket, och jag har varken ambition eller råd att åka utomlands för att betäcka, så det blir en 3 timmar lång resa ungefär. Avståndet samt kostnaden för betäckning, 1-oktober-avgift, uppstallning och så vidare har fällt avgörandet i år, tillsammans med det som jag har skrivit här ovan.
Så har jag resonerat, hoppas att det kan hjälpa dig lite på vägen?