Hur vet man vad man vill?

Emor

Trådstartare
Hur vet man vad man vill? Om man vill fortsätta ha häst, eller ta en paus?

Läget är såhär. Min ridhäst dog för några år sedan. Han var min bästa vän, och den som varit med mig kring allt tumult som händer i tonåren. Jag letade häst efteråt men hittade aldrig någon och var hästlös ett tag.

Därefter så uppfyllde jag en gammal dröm, att skaffa shettis. Vi flyttade till gård och jag har möjlighet att ha dom hemma, men stallet är litet och det rymmer inte en storhäst på ett bra sätt, så vill jag ha ridhäst igen måste jag bygga ett nytt stall.

Den ena ponnyn är dottern, och de andra är unghästar på tillväxt, varav den ena just nu är utlånad som sällskapshäst åt en bekant. Jag har alltså två små hemma. Livet i övrigt är ett liv där jag pluggar, maken jobbar heltid. Vi har förutom hästarna en liten dotter, hoppas i framtiden på syskon, en hund av arbetande ras och ett hus i behov av renovering både här och där. Tiden på dygnet börjar inte räcka till, och jag vet inte längre, om det börjar kännas värt att ha hästarna...

Den mesta tiden med hästarna går åt till pyssel, eftersom att den ena är en unghäst och den andra inte körbar. Och det är trevligt, det är det absolut! Men jag vet inte längre om det är värt det eviga dåliga samvetet, med tidsbrist både här och där. Vara uppbunden med att inte kunna åka iväg hur man vill, och alla pengar som alltid ska stoppas i hästhålet.

En ny ridhäst har jag inte hittat, jag provade att köpa en, som tyvärr fick ett benbrott några månader senare av en olycka och jag känner inte att jag i dagsläget har möjlighet att ha en stor häst. För mycket renovering krävs, för att kunna ha den hemma, och att åka iväg till ett inackorderingsstall lockar mig inte alls...

Är det någon som förstår någonting av allt svammel, så vore jag glad för lite input! Jag är själv förvirrad, vilket kanske märks. Men när tycker ni, att det är värt att ha hästar? Och om ni valt att ta en paus ett tag, varför?
 
Sv: Hur vet man vad man vill?

Jag undrar lite över vad du har dåligt samvete över? Mina hästar mår inte dåligt av att bara gå i hagen om det faller sig så en period. De lösdriftar och har det bra även om jag för tillfället är upptagen med annat.
 
Sv: Hur vet man vad man vill?

Jag har tagit paus och det har varit skönt men nu har jag en flock igen :) De går iofs mest och skrotar men ibland får vi ryck och åker på kurs, ställer ut osv.

Sälj hästarna, gör annat och om du saknar det så finns det ju nya hästar att köpa.
 
Sv: Hur vet man vad man vill?

Men när det inte är en period, utan det snudd på permanenta tillståndet, i värsta fall ett par år framåt?
 
Sv: Hur vet man vad man vill?

Du får det att låta så enkelt! Nu har jag inte samma band med någon av mina nuvarande hästar som med min gamling, men ändå, är det bara att sälja?
(och helt ärligt, går det ens att sälja shettisar i dagens läge??)
 
Sv: Hur vet man vad man vill?

Spelar det någon roll om hästarna mår bra och du vill ha kvar dem? Så länge de tas omhand mår de ju inte dåligt. Om du inte vill göra dig av med hästarna (vilket ju är vad du ska göra om du känner så), finns det några förenklingar du kan göra för att få mer tid till hästandet om mindre till tråkiga måsten?
 
Sv: Hur vet man vad man vill?

Vad vill du själv? Om livet sett annorlunda ut. VILL du renovera huset, bygga stall, hålla på med det du gör idag?

Eller vill du något helt annat. Lever du någon annans liv?

Själv har jag valt bort hästarna just nu. Det var inget lätt beslut, och visst kan jag låtsas att "det bara blev så". Men det är inte sant, det är ett beslut jag tar varje morgon, att inte skaffa någon ny. Tiden finns inte, och jag vet hur jag vill ha min hästhållning. Det finns inte möjlighet just nu. Därför avstår jag, varje morgon, från att skaffa en häst. Senare i livet kan det mycket väl vara så att jag får rum med en häst i tillvaron. Men inte just nu, om jag inte väljer bort något annat.
 
Sv: Hur vet man vad man vill?

Ja, det borde väl gå att sälja shettisar i dagens läge? Shettismarknaden är oförändrad, den följer oftast inte den vanliga marknaden :)
 
Sv: Hur vet man vad man vill?

Var sak i livet har sin tid. Och just nu kanske hästarna inte har sin tid i ditt liv. Och kanske de inte har de på flera år eller tom aldrig igen. Men att se in i framtiden är ju något vi har svårt med så du får helt enkelt göra det bästa av situationen dvs fatta beslut på hur det är här och just nu.

Unghästarna går säkert att sälja och den lille också. Annars kanske någon ponnyridskola skulle vara intresserad av att låna den lille.
 
Sv: Hur vet man vad man vill?

Tog själv bort min gamling i somras och kom fram till att jag just nu saknar lust att ha häst. Sålde då även min vallack och har bara barnens ponnysar kvar det är d-ponnys och jag är liten så jag kan rida dem när andan faller på. Har inte ångrat mig en sekund att ha en häst man måste rida när viljan inte finns är bara stressande. Nu har ju du dina hemma och de kan ju skrota på ett tag så kan du ju se om lusten återvänder med vårsolen? Annars är det lika bra att sälja och ta en paus. Dygnet har bara 24 timmar för alla så man kan inte göra alltsamtidigt
 
Sv: Hur vet man vad man vill?

Jag känner igen mig i det du skriver.

Har funderat fram och tillbaka om jag verkligen vill ha några hästar alls i fortsättningen? möjligen dotterns ponny i så fall. Mitt problem är att jag inte klarar av att sälja, hade i princip sålt min ridhäst men drog mig ur affären precis innan leverans, jag klarade inte av det.

Så nästa steg är i så fall att låna ut ridhästen men det känns inte heller helt hundra. Så jag får väl fundera lite till och se om jag kommer fram till något beslut.

Jag har som du familj och hus som ska skötas. Ingen egen gård iof och det är jag glad över det hade jag inte orkat med.

Samtidigt är det ju så skönt att gå till stallet och göra det där pysslet, mocka, fylla på vatten, borsta lite :)

Jag tycker det låter mysigt som du har det, enbart ponnyer och ingen som rids/tävlas just nu? Fast kanske är gräset grönare på andra sidan, det kanske inte blir mycket till paus om man ändå bestämmer sig för att behålla ponnyn?

Ursäkta att jag nu svamlar i din tråd, men tycker alltid såna här trådar är intressanta eftersom jag själv tänker i de banorna ibland.
 
Sv: Hur vet man vad man vill?

Men när det inte är en period, utan det snudd på permanenta tillståndet, i värsta fall ett par år framåt?

Ett par år är väl ändå just en paus, inte permanent? Som du beskriver det har du inte en chans att hinna med en ridhäst just nu. Det betyder inte att du har gett upp hästeriet för tid och evighet, utan att just nu får annat gå före.
 
Sv: Hur vet man vad man vill?

Beslutet är ju det svåraste. Sen kanske det tar lite tid att sälja men trevliga ponnyer går alltid att sälja.

Det är faktiskt rätt skönt att ha den där friheten ett tag, att inte behöva tänka på hästarna hela tiden :)
 
Sv: Hur vet man vad man vill?

Allmän reflektion

Om man börjar fundera på om det är värt besväret att ha häst kanske det är ett tecken på att det inte är värt besväret? Jag har aldrig tänkt att det är för mycket jobb (jo, någon gång med skadad häst men det är ju övergående) och att det inte är värt det att ha hästarna. Om jag skulle börja tänka i de banorna så skulle jag nog ta det som ett tecken på att jag nog inte vill ha hästar.

Men jag tycker nog att man kan fundera igenom om det finns förenklingar man man göra för att få mer till den roliga träningen med hästar och inte lägga ner största delen av den tillgängliga tiden på manuellt arbete. Själv har jag lösdrift, fri tillgång på mat (går ju att ordna på flera sätt annars, småmaskiga nät, grindöppnare mm), termobar i hagen, dubbla vinterhagar för att slippa mocka och två traktorer till tungt arbete. Det gör att jag kunde skaffa mig den där tredje hästen och att jag tycker att jag får tid till det som är roligt med alla hästarna.
 
Sv: Hur vet man vad man vill?

Du kanske har rätt, kanske är det så att när man börjar tänka på det, att det är ett tecken på att det är dags att ta en paus.

Jag äger bara en av ponnyerna hemma, den andra ska jag få ta över, eftersom att gamla ägaren inte har någon användning för honom längre. Hon kommer antagligen inte bli så glad om jag väljer att inte ta emot ponnyn. Och dottern kommer bli förkrossad. Men jag skulle nog egentligen, gärna ta en paus ett tag och sen leta efter en ridhäst, för det är ju faktiskt det som jag egentligen helst vill göra. Mina två ungponnyer hoppas jag går att sälja, den ena är utlånad på foder, dom trivs mycket bra ihop och förhoppningsvis vill hon isf köpa honom förmånligt, den andra får jag försöka leta efter ett hem åt, en fin och trevlig ponny i grunden men inte en barnponny trots sin storlek. Förhoppningsvis finns det ett hem åt honom också, annars får dom väl gå kvar ett tag, det är ju ingen brådska...
 
Sv: Hur vet man vad man vill?

Jag hade velat ta paus. Flera år med bara små ponnyer tar ut sin rätt. Visserligen är de inte dyra i drift men de har också tänder som ska fixas, 4 hovar var och behöver motioneras men kan inte ridas och även om avsutten träning är kul så är det roligaste att sätta sig på och skörda frukterna av den och det får man aldrig göra med små ponnyer. Nu när barnen snart är på väg in i tonåren har jag dessutom förändrats och tycker det vore perfekt med en andelshäst - då får man rida men man är inte ensam och låst. Min sambo har visserligen alltid jobbat skift så jag varit ensam med barn och djur varannan vecka vilket kanske gjort saken "värre" än annars men så här i efterhand hade det varit skönt att inte stressat så för att hinna allt.
 
Sv: Hur vet man vad man vill?

Ta en paus, Sälj ponnyerna och låt dig vila.

Min väninna höll på att bränna ut sig totalt och gjorde som så att hon sålde av sina hästar, Sparade en och flyttade den till ett inackorderingstall så hon inte hade kravet av att åka ut varje dag. Hon hade sina hästar hemma på gården och det blev för mycket. Hon hade dåligt samvete mest hela tiden för att hästarna inte hanns med, hundarna inte hanns med, hon hann inte fixa allt som skulle göras på gården.

Ge dig själv en paus. Hästeriet kan man alltid ta upp igen. Du kanske kan bli medryttare på en häst om några år och mjukstarta, skaffa några små shettisar när din dotter är äldre och ni kan ha hästeriet ihop.

Jag skulle råda dig till att försöka sälja ge dig själv en paus och lite andrum. Du kommer sakna de små liven i början men ändå känna en lättnad när man inte behöver ha smavetskval för att man inte aktivirer hästarna så mycket som man skulle vilja
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 087
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 369
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 491
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 491
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp