Hur vet man va som är rätt och fel?

Madde_padde

Trådstartare
Sitter här nyss hemkomen från stallet, har en sur häst som knappt gick att greja med idag för att han stått i två dagar

varför? Ja vet inte, känns som när man kliver in i något nytt och inte kan lämna sitt ex, blev av med min unghäst i juni! skaffade dennai juli men kan verkligen inte komma över unghästen!

Han var ett halvblod som ja tävlade och tränade med en hel de. Ville verkligen inte hålla på någe mer när han försvann pga spatt men kom av en slump över den kallblodstravare jag har nu, han kom direkt från banan. Men ja vill inte ja vill inte rida in/till en häst till ja vill ha en häst som kan!

ser jag dehär är de ganska så uppenbart att jag borde vara hästlös ett tag men när ja står där istallet och gosar med honom tycker jag ju fruktansvärt mycke om honom..... va gör man i vilken enda börjar man?!

kom hem från stallet nu gett alla 14 hästar mat, på onsdag ska alla 14 hästar täckas höpåsar som ska släpas utsläp i hagarna osv.... ja vill inte har ångest över att åka dit mår dåligt över att ja vet att min älskadep ärla mår dåligt av att stå...

samtidigt som ja läser här om fordervärdar som verkligen inte har vart av denna värld tänk om ja får tillbaka ett vrak till häst?!

Orkar inte mer orkar inte att folk inte förstår :cry:

Kann ågon vettig sansad människa hjälpa mig och säga hur ja ska lösa dehär?

Sv: Hur vet man va som är rätt och fel?

okey... du syftar alltså på att du inte hinner med honom och vill inte lämna ut honom på foder? Medryttare då? till dom dagarna du inte är i stallet...? eller är jag på fel spår nu :crazy:

Som jag ser det har du två alternativ.
1. Bit ihop och kämpa vidare för att du tycker om hästen. Men var beredd på att du kanske kommer att må ännu sämre än vad du gör nu. Men det kan också vända och bli roligt igen om några månader.
2. Sälj hästen och ta time out från hästar ett tag. Så att du kan känna efter dels hur du mår själv och dels vad du vill.

Det du inte ska fundera på är att lmna ut hästen på foder. För att hitta en bra fodervärd till en outbildad travare (om än kallblod) är inte lätt. De som har kunskapen att göra det vet också hur jobbigt det är och vill inte göra det jobbet gratis till någon annan. Så risken är överhängande att du får en fodervärd som kan platsa bland skräckexemplen som du läst om. Chansen att få en bra människa till honom är betydligt större om du säljer honom istället.

Kör honom ett tag!

Skippa kraven i inridningen och gör det han redan kan. Det är faktiskt roligt att köra häst och många travhästar är ju välkörda och enkla att hantera. Jag kör min shirekille nu, för att jag vill att han skall bygga upp kroppen mer innan vi börjar med inridningen och det är jättekul och hästen uppskattar det massor.

Sedan kan du ju kolla av i omgivningen om det inte finns någon som är intresserad av att vara medryttare eller medkusk!

Om du väljer att köra honom och om du inte själv är van travkörning kan det dock vara befogat att ta lite hjälp. Och gärna att byta utrustning - travhästar kan ofta associera en lätt vagn och travsele med att springa FOOOORT... så en loksele kan vara klokt att börja med kanske?

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 264
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka