Hur vet man om sadeln passar?HJÄLP

L

lie

jag ska köpa en sadel till min häst! det är ett 6 årigt varmblod! som är i tävlingskondition (inom travet) men ja vill rida han lite oxå.! ska ha en allround sadel eftersom ja bara ska rida i skogen.! men nu till frågan,.! eftersom ja inte kan spec mkt om sadlar så undrar jag va ska man kolla efter när man provar sadel?

det enda ja vet är att

* det ska vara en (tunnel) mellan bom å rygg!
*och att det ska få plats ca 3 -4 fingrar där vid manken lr va man ska säga!

sen då? vad är det mer man ska kolla efter? vet ni nån som provar ut sadlar i örebro län? :bump:

Sadeln ska ligga an lika mycket över hela ryggen, mitt varmblod har en väldigt rak rygg och många sadlar ligger inte an ordentligt bak eftersom bommen är för mycket böjd. Gå in på www.geocities.com/sadelsidan/ där står en massa nyttigt om sadlar och sadelpassning! :)

Ta ut en sadelutprövare. Säkrast! Kan gå åt helskotta om man rider hästen i en sadel som inte passar.

Motsatsen till svank! Alltså från sidan sett en förhållandevis rak ryggprofil.

jaha,hehe.då förstår ja..! ja va å kolla idag på en hästaffär..!å de provar ut sadlar åt en om man tar med pållen så de får ja ta å göra..! men nu är de så att min käre pappa inte vill lägga ner så mkt pengar på en sadel som ja max andvänder 2-3 dar i veckan.! men kan man få en skaplig sadel för 3000? vill helst ha en ny för ja vill inte stoppa om å en massa om ja köper en beg. :rofl:

Då rekommenderar jag en syntetsadel! Där får du mycket sadel för pengarna! Griffin från Thorowgood är ett bra märke och de ligger från ca 3600 kr ny. Dom har även en billigare variant som heter Maxam som kostar strax under 2500 ny! De finns båda på Hööks. Nya lädersadlar i samma prisklass är i stort sett bara skräp. Hoppas att jag kunde hjälpa! :)

okej..! men vad är de för skillnad på syntetsadlar å lädersadlar då?=) :confused:

Syntet är ju typ fuskläder och läder är ju läder. Syntet väger mindre och är lätt att sköta, bara att torka av med en fuktig trasa. Läder väger mer och måste skötas för att hålla, det ska tvättas med lädertvål och smörjas in med jämna mellanrum. En del föredrar läder framför syntet men det är en smaksak, själv tycker jag att syntetsadlar är kanon! Jämför man en ny syntetsadel för ca 3-4000 kr med en ny lädersadel i samma prisklass så är kvaliteten högre på syntetsadeln, du får bättre garantier m.m. Syntet är ett bra alternativ om man inte har så mycket pengar.

Okej..!! hmm kanske borde skaffa mig en syntetsadel:) tack för tipsen i alla fall å den där sidan om sadelutprovning va skit bra! :)

På den sidan står det även en del sadelrecentioner. Kolla på Thorowgood så kan du läsa vad andra tycker om deras syntetsadlar! Du kan även söka här på forumet och få upp en hel del! Lycka till! :)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka