hur vet man om man är tillräckligt duktig?

J

janivista

hello!
Jag har nu haft en foderhäst i ett år och nu känns det som det kanske är dags att skaffa en egen :bump: .
när jag satt och kollade lite annonser(tar o kollar läget lite nu innan jag ska börja leta ordentligt, alltså innan min nuvarande foderhäst har åkt) och jag hittade en som lät väldig bra. eller ja.. hästens storlek, temprament och ålder verkar passa mig och ja det låter som den hästen jag letar efter( sen ska man ju alltid ta allt en hästägare som vill sälja sin häst med lite salt, särskilt nu då jag inte ens har sett hästen utan bara har läst på internet och pratat med ägaren i telefon)
men grejjen är den att hästen ifråga är sju år och är bara grundinriden(har haft föl)

om man står på ett stall där det finns ett flertal duktiga dressyr och några duktiga hopptränare och alltid någon kunnig att fråga om hjälp.. och man tränar minst en gång i veckan.

vad tycker då ni att man som MINIMUM ska kunna som ryttare?

(tycker det är onödigt att tillägga att jag självklart har ridigt både ridskolehästar och medryttarhästar innan jag fick min foderhsät)

tack så mycket på förhand

Janivista =)

Sv: hur vet man om man är tillräckligt duktig?

Hejsan!

Det viktigaste när man tänker köpa häst första gången är inte hur duktig ryttare man är utan det viktiga är att du känner att du kan ta hand om en häst. Veta hur den ska utfodras, hur ofta man ska sko, när ska man ringa vetrinären, och omvårdnad i allmänhet och allmänt hästvett. Sen om man inte är en hejare på att rida så får man väl hålla sig till det man kan från början, känna in sig lite. Sen kan man ju alltid träna för någon om man vill utvecklas och lära sig mera.

Sen när du ska köpa häst så fråga om du får ha den på prov ett tag. För en häst kan vara väldigt trevlig när du provrider den för då är hästen i en trygg miljö. Sen när du får hem den så kanske den inte är lika snäll och lätthanterlig som den först verkade vara.

Lycka till!

janivista skrev:
hello!
Jag har nu haft en foderhäst i ett år och nu känns det som det kanske är dags att skaffa en egen :bump: .
när jag satt och kollade lite annonser(tar o kollar läget lite nu innan jag ska börja leta ordentligt, alltså innan min nuvarande foderhäst har åkt) och jag hittade en som lät väldig bra. eller ja.. hästens storlek, temprament och ålder verkar passa mig och ja det låter som den hästen jag letar efter( sen ska man ju alltid ta allt en hästägare som vill sälja sin häst med lite salt, särskilt nu då jag inte ens har sett hästen utan bara har läst på internet och pratat med ägaren i telefon)
men grejjen är den att hästen ifråga är sju år och är bara grundinriden(har haft föl)

om man står på ett stall där det finns ett flertal duktiga dressyr och några duktiga hopptränare och alltid någon kunnig att fråga om hjälp.. och man tränar minst en gång i veckan.

vad tycker då ni att man som MINIMUM ska kunna som ryttare?

(tycker det är onödigt att tillägga att jag självklart har ridigt både ridskolehästar och medryttarhästar innan jag fick min foderhsät)

tack så mycket på förhand

Janivista =)

Om du fixar att ha foderhäst så kan du givetvis ha egen häst med. Det som du mest skall bekymra dig för är att hitta den rätta hästen. Jag har sett förstahästägare som köpt första bästa häst de tittat på. Precis som hundvalpar så vill man bara ha en och blir förälskad i alla. En tjej köpte en häst för dubbla värdet (dubbla värdet alltså för en frisk häst) och som var sned i korset, vilket vet missat. Is i magen och kunnig hjälp är viktigt. Jag värderar nästan mer en utbildad hovslagares synpunkter på en häst som jag vill köpa, mer än veterinärens.

Ta hjälp av kunniga kompisar till att titta. Be alltid ägaren att rida hästen först så att du får se hur den uppför sig och rör sig. Be dem att visa den lös också i alla tempon och longerad på hårt underlag. Då kan du se om hästen är helt ren i steget och inte går med dubbelsidiga hältor.

När du så fattat ditt beslut låt hovslagare titta på hästen och också vetbesiktning. Många kliniker har både vet och hovslagare så att ta din drömhäst till en sådan för bedömning, är väl värt det.

Lycka till i hästjakten och bekymra dig mindre för om du klarar det och mer för att hitta en bra häst.

Hälsning Maja

Det är omöjligt att säga vilket minimum man ska ha... Det handlar så mycket om hur hästen är, hur du trivs med hästen och hur bra ni passar varandra. En svåriden häst är svårare att utbilda medans en lättriden och arbetsvillig häst är lättare att utbilda. Jag tycker att allt för många köper en outbildad häst för tidigt, innan de har all kunskap själv... Det brukar oftast gå jätte bra ändå med lite hjälp, men jag tror ändå att dessa ryttare skulle lärt sig mer under den tiden om de köpt en färdigutbildad häst. Men om du känner att du har tid, kan få hjälp och att hästen passar dig som person och de mål du har med din ridning så kan även en mindre erfaren ryttare köpa en outbildad häst...

Hej!
Man kan aldrig säga ett minimum... Jag har själv ridit i 10år, lite på ridskola men sen bara jobbat i privata stallar (tävlings och stuteri) Jag har fått väldigt bra undervisning och kommit långt fram i ridkonsten. Går hästgymnasium nu... Men även om jag är duktig nog på att rida och handskas med häst så är det ju inte bara det som de gäller. Med en egen häst så ska man ju ha tid 7 dagar i veckan (vilket du verkar ha eftersom du har foderhäst) men det ska också vara i flera år. Så fort det blir jobbigt i skolan så kan man inte sälja hästen (det är ju inte shyst mot den) eller om man ska resa bort med familjen så måste man verkligen ha någon pålitlig som tar hand om hästen till en... Det är också frågan om hur man tar hand om småsår eller när man ska ringa till veterinären, och man ska utbilda hästen vidare.. Du skrev att den bara va grundriden, här hästens bästa så ska man ju utbilda den vidare och då måste du ju kunna de. Tänk om de duktiga ryttarna i stallet inte har ti med att hjälpa dig, sånt måste du också tänka på. Och att du har ansvar för hästen i 24timmar varje dygn... Fast jag har ridit så mycke så vill jag inte ha egen häst. Jag tycker att jag kan förl ite om sjukdomar och såna saker, vilket gör att jag kan inte ha en häst, om jag ska se till hästens bästa. Vad om den för en infektion och jag inte märker de utan fortsätter med att rida den som vanligt m.m.
Man ska helst ha hästkunniga föräldrar med..
Men jag vet ju inte hur duktig du är så jag vet inte...

tack så mycket alla för era svar =)

jo jag vet vilket ansvar det är att ha häst.. =) men det känner jag mig redo för.

hästen jag har nu har förbättrats en hel del medans jag har haft henne så helt värdelös är jag nog inte ;)

om det skulle "klicka" med den här hästen så kommer jag självklart träna minst en gång i veckan och ja, verkligen satsa allt...
för just nu känns det som om det är mer än väl värt att lägga ner tiden på att utbildas tillsammans och strävas uppåt.. jag har inte på några vis bråttom med att tävla.. :angel: så det där känns inte aktuellt ^^...

men tack så mycket för alla tips... jag ska efterfölja dom så mycket jag kan :) :bow:

Man ska alltid ha ambitionen att både utveckla sig själv
och hästen ;)
Man blir aldrig full lärd, man lär sig alltid något nytt....... :D :D

santsant :P...

Enligt min tränare ska man kunna öka och korta i alla gångarter också...Kan va bra o veta.. =)

Definitionen "grundriden" kan ju diskuteras först. Vad menar ägaren med grundriden? Fråga vad hästen har gjort, vad den kan, vad den är i för kondition.

För mig är en grundriden häst en häst som kan skritt, trav och galopp under ryttare på ett kontrollerat plan. Samt svängbar i dessa gångarter.

När man kommit så långt så har man ju en ridbar häst och då är frågan, vad har du för krav på framtiden? Vill du ha en häst som går msv eller är det ok om den bara går i form, gör de lättaste dressyrmomenten och kan hoppa några hinder?

Det är inte svårt att rida en grundriden häst, det krävs inte mer än en ryttare som kan samma sak som hästen. Men att vidareutbilda är en annan sak.

Egentligen måste man nog inte ha jättemycket erfarenhet av utbildning av en häst, utan det viktigaste är att man har rätt tankesätt och förstår hästar. Sen är det alltid bra att rida för tränare ibland och det räcker med ngn gång ibland, bara så att man får lite råd och något att "bygga vidare" på.

Oj, det här blev ju verkligen tydligt. :smirk: Men man kan väl säga att det inte är så lätt att säga vad man ska kunna. Det viktigaste är att man tänker och lyssnar.
Vill du ha en grand prix häst, köp en utbildad, men är dina krav inte så höga så är det en rolig utmaning. Det kan ju också bli en grand prix häst, men chansen är ju större om du köper en färdig - om det är vad du vill ha.

Tänk på att gå lungt fram, lyssna på andra, ifrågasätt och framförallt - lyssna på din häst. Var lugn och tänk på att göra arbetet roligt. Struta i tiden och jobba inte som en ganling för att nå dina mål, låt hästen ta den tid den behöver och se till att ni har kul på vägen. :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 310
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 451
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar